تغییرات استراتژی در بازار
در این مقاله پس از توضیح در مورد نیاز به وجود استراتژی به روند تبدیل استراتژی سنتی بازار به استراتژی نوین پرداخته و استراتژی های نوین پدید آمده از درون بازار سنتی را تشریح کرده تا مقدمه بر مبحث استراتژی و ورود به این بخش باشد پس با ما همراه باشید.
تعریف بازار
بازار، جایی که از قدیم تابهحال، محلی برای تأمین نیازهای ضروری مردم بوده است. مکانی که عموماً، تحولات سیاسی و اقتصادی و … از آن آغاز میشود. بازارها به شیوه سنتی خود، حجرههایی هستند که اجناس گوناگون در آن عرضه میشود و همهروزه شاهد آمدوشد افراد زیادی هست.
استراتژی سنتی بازار
بازارها برای پیشبرد اهداف خود، نیازمند راهکارهایی هستند که هدف نهایی آن، دستیابی به سود بیشتر و درآمدهای بالاتر هست. در بازار سنتی، صاحبان کسبوکار، همواره با مشتریان خود در ارتباط فردبهفرد هستند و بهتبع آن همواره در ارتباط مستقیم با رقبای خود، فعالیت میکنند. اندازه و حجم رقبا، آنان را وادار میسازد تا استراتژی خود را در همین راستا و در جهت بهرهگیری از فرصتهای خلاقانه برای جذب مشتریان بیشتر، بهره ببرند و مشتری بیشتر مساوی با کسب درآمد و سود بیشتر خواهد بود.
شکی نیست که جهان به طرز شگفتانگیزی در حال تغییر است و سرعت این تغییرات آنچنان زیاد است که همه اجزای یک جامعه را تحت تأثیر خود قرار میدهد و به دنبال آن مردم با شیوههای جدیدتری احتیاجات خود را برآورده میکنند. گمان این میرود که در چند سال آینده همهچیز به سمت مدرنیته شدن پیش برود؛ بنابراین بهناچار باید با این حرکت، خود را هماهنگ کرد تا از قافله عقب نمانیم و از طرفی از منافع و مزایای آن نیز بهرهمند شویم.
استراتژی نوین بازار
جوهره مدیریت استراتژیک سنتی مبتنی بر اطلاعات پیشین بازار و به طور مختصر مربوط به تحلیل گذشته بازار می باشد؛ یعنی دادهها و اطلاعات، یک مسیر خطی را جهت تحلیل پیموده و به استراتژی تبدیل می شوند؛ اما بهخوبی میدانیم که جهان بهسرعت در حال تغییر است؛ بنابراین آینده قابل پیشبینی نیست و استراتژیهای سنتی برای کنترل بازار بعد از مدتی، دیگر کارساز نخواهد بود.
مسیر حرکت تغییرات قابل پیشبینی نیست، بنابراین باید از استراتژیهای سنتی فاصله گرفت و استراتژیهای نوین را جایگزین کنیم که بر اساس شرایط متغیرهای بازار ایجاد شده است .
حرکت بهسوی راهکارهای نوین، دلیل بر از بین رفتن استراتژیهای سنتی نیست و نمیتوان به صورت کلی آن را نادیده گرفت و از بین برد، بلکه بازار سنتی میتواند در کنار بازار نوین و بهرهگیری از شرایطی که برایش ایجاد میشود فعالیت خود را ادامه دهد.
آکادمی مشاغل ایران از توجه شما دوست عزیز سپاسگذار است و خواهشمند است برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استراتژی سنتی و استراتژی های نوین و پیامد های استراتژی نوین بر بازار ایران ما را در مطالب مرتبط که در ادامه معرفی می گردد همراهی نماید.