انتخاب نام برای کسب و کارها و آکادمی مشاغل
دلیل اصلی که انتخاب اسم برای کسب و کارها به موضوع این مقاله تبدیل شده این بوده که جزو یکی از سوالات پرتکرار ما تو سایت و اینستاگرام آکادمی مشاغل بوده که با عبور از تعداد لایک های رای گیری مون , لازم دانستیم اطلاعات بیشتری در موردش در اختیارتون قرار بدیم پس اگه شما هم سوالات زیر رو دارید، این مقاله مناسب شماست.
- چطور برای کسب و کار خود اسم مناسب انتخاب کنیم؟
- چطور نام های تجاری زیبا را انتخاب کنیم؟
- بهترین اسامی خاص برای نام برند کدامند؟
- ایده های مناسب برای اسم گذاری شرکت های ایرانی و خارجی چیست؟
- بهترین اسم برای استارتاپ ها را چگونه پیدا کنم؟
- ….
مهمترین ویژگی اسم مناسب برای کسب و کارها، برندها و شرکت ها چیست؟
اگر شما هم به دنبال راه اندازی کسب و کار خود و یا افتتاح شرکت و حتی کارآفرینی هستید مطمئناً یکی از چالشهایی که با آن مواجه شدهاید انتخاب اسم مناسب برای کسب و کار خودتان است. انتخاب اسم مناسب تاثیر به سزایی در برندینگ شما دارد و به شما کمک خواهد کرد که در کمپین های تبلیغاتی خود بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشید و به زودی اسم برند شما در ذهن مخاطبانتان نقش ببندد.
به همین دلیل لازم است تا شما برای انتخاب اسم مناسب برای کسب و کار، شرکت و یا برند خودتان، وقت و حوصله کافی را به خرج دهید، هر چه کسب و کار شما بزرگتر باشد و مخاطبین بیشتری را داشته باشد لازم است تا اسم مناسبتری نیز داشته باشد.
ما در ادامهی این مقاله به بررسی ویژگی های مهم انتخاب اسم مناسب برای کسب و کارها و شرکت ها خواهیم پرداخت، پس همراه ما باشید.
1. اسم انتخابی شما مختصر و مفید باشد
بسیار مهم است، اسمی که شما برای کسب و کار و شرکت خود انتخاب میکنید کوتاه و مختصر باشد، ترجیح ما این است که اسمی را انتخاب کنیم که تک کلمهای باشد و بتوان به راحتی به ذهن سپرد.
تک کلمهای بودن اسم کسب و کار و شرکت، این امکان را به شما میدهد تا بتوانید از پیشوند و پسوندهای مناسب در شرکتهای تابعه و زیرمجموعه خود نیز استفاده کنید. این موضوع امروزه در میان اسم استارتاپها به وضوح دیده میشود.
2. ساده باشید
اسم های سخت و پیچیده باعث خواهد شد که بسیاری از افراد اسم کسب و کار شما را فراموش کنند و یا با آن ارتباط برقرار نکنند. اگر به برندهای جهانی نیز نگاه کنیم بسیاری از آنها از اسمهای استفاده میکنند که از سادهترین و آشناترین مفاهیم استفاده شده است مانند: اپل، آمازون، اوبر، گوگل، یاهو، تسلا، ولوو و بسیاری دیگر از این نامها که کمتر پیش میآید که کسی آنها را فراموش کند.
3. آوانگاری را در نظر داشته باشید
هر کلمهای آوا و آهنگ خاص خود را دارد، وقتی به سراغ انتخاب نام مناسب برای کسب و کار و اسم شرکت خود میرویم باید به آوا و آهنگ کلمه نیز دقت داشته باشیم، شاید بسیاری از اسامی معانی جالب و خاصی نداشته باشند اما آوا و آهنگ آنها به خاص شدن آنها کمک میکند بخصوص اگر این آوانگاری با حوزه فعالیت شما مرتبط باشد.
(به عنوان مثال توئیتر از همین موضوع برای انتخاب اسم خود استفاده کرده است، توئیت به صدای گنجشک اشاره دارد که برای شما خبری را به دنبال دارد و همین موضوع نه تنها در لوگوی این شرکت به خوبی دیده میشود بلکه میتواند بیانگر ساز و کار این شرکت نیز باشد.)
4. ساختار تکرار شونده
یکی از ویژگیهایی که میتواند اسم برند و نام شرکت شما را خاص کند انتخاب دو کلمه با آهنگ و آوای مشابه است، اگر به برندهای محبوب جهانی نیز نگاه کنیم این ساختار را در بسیاری از نام ها خواهیم دید.
به عنوان مثال کوکاکولا از جمله نام هایی است که توانسته با استفاده از دو کلمه مرتبط با حوزه کاری خود و هم آوا به موفقیتهای چشمگیری دست پیدا کند.
5. متمایز باشید
بسیاری از افراد تصمیم میگیرند که با تغییر اسامی برند و آشنا به مخاطبان خود حس آشنایی بدهند و سعی کنند تا از اعتبار نام برند دیگران استفاده کنند اما این موضوع برای افرادی که تمایل به راه اندازی کسب و کارهای بزرگ و نامآور دارند توصیه نمیشد بلکه شما باید تلاش کنید تا بتوانید با تمایز آشکار به سراغ برندسازی خود بروید.
6. به هویت بصری و لوگوی خود فکر کنید
برای انتخاب اسم برای کسب و کارها و برندها توجه به هویت بصری از جمله نکات مهم است چرا که بسیاری از اسامی خود نیز یک هویت بصری مختص به خود را دارند و همین موضوع باعث خواهد شد که بخش کلی از لوگوی شما با انتخاب اسم برند شما از پیش انتخاب شود.
به عنوان مثال اگر به اسم کمپانی اپل نگاه کنیم، اپل از ابتدا هویت بصری سیب را در لوگوی خود داشته و با وجود تغییرات بسیار جدی و بازطراحی لوگو، سیب همواره جز اصلی هویت بصری آنها بوده است.
7. از اسم های تعصبی و طرفداری دوری کنید
بسیاری از افراد هستند که به دلیل علایق خود به یک موضوع مانند تیم فوتبال اقدام به نامگذاری اسم برند خود میکنند، این موضوع باعث خواهد شد که بسیاری از افرادی که احساس رقابت با آن اسم دارند به سراغ شما نیایند و جامعه مخاطبین شما چند قطبی خواهد شد پس ترجیحاً از اینگونه اسامی پرهیز کنید.
8. بررسی اسم در فرهنگ و زبان های محلی مناطق کاری شما
اگر به تجربه کسب و کارهای گوناگون در نامگذاری نگاهی بیندازید با مواردی مواجه خواهیم شد که شرکتها به دلیل عدم بررسی نام خود در زبان محلی آن منطقه با چالش های فراوانی مواجه شده است.
بخصوص در کشور ما ایران که تنوع گویشهای محلی بسیاری بالاست و همین موضوع باعث میشود برخی از اسامی معمول فارسی در گویشهای مختلف ممکن است تعابیر منفی داشته باشند و به همین دلیل ممکن است اگر تحقیقات لازم را در خصوص اسم برند خود نداشته باشید با مشکلات این چنینی روبرو شوند.
9. قوانین ثبت نام شرکت را بررسی کنید
ثبت نام شرکت ممکن است با مشکلاتی مختلفی همراه باشد بنابراین پیش از اینکه بخواهید بر روی نام خود هزینه کنید ابتدا به فکر ثبت آن باشید.
10. دامنه اینترنتی نام برند خود را بررسی کنید
یکی از چالش هایی که پس از ثبت نام برند خود ممکن است با آن مواجه شوید، ثبت دامنه اینترنتی است، همانطور که میدانید امروزه داشتن یک وبسایت شرکتی جزئی از هویت هر شرکت محسوب میشود و لازمه آن داشتن یک دامنه با نام برند و پسوند مناسب است به همین جهت لازم است تا شما پیش از ثبت نام شرکت از خالی بودن نام آن دامنه مطمئن شوید.
همچنین در سالهای اخیر نقش شبکههای اجتماعی در کسب و کارها بسیار پر رنگ تر شده است پس اگر به دنبال انتخاب اسم برای کسب و کار خود هستید، از آزاد بودن آی دی های مرتبط با اسم کسب و کار خود مطمئن شوید.