راهنمای راه اندازی شیرینی فروشی
شیرینی فروشی یا همان قنادی از شیرینترین کسب و کارهای دنیاست. شیرینی فروشی و شغل قنادی نیز مانند تمامی مشاغل تولیدی و خدماتی نیاز به گذراندن دوره های آموزشی تولید شیرینی دارد تا شما اطلاعات مورد نیاز را برای راه اندازی شغل قنادی بدست آورید. دوره های تخصصی بسیاری در حوزه شیرینی پزی در کشور برگزار میشود که طی کردن این دوره برای شما لازم و ضروری است.
با توجه به گسترش مغازه شیرینی فروشی لوکس و جذاب ورود به این بازار نیازمند دانش حرفهای و بکارگیری افراد ماهر در این شغل است. شغل قنادی یکی از مشاغلی است در جنبه های مختلف می توان آن را دسته بندی کرد. در واقع شغل شیرینی فروشی هم جنبه فروشندگی، هم جنبه تولیدی و هم جنبه خدماتی دارد.
امروزه شیرینی فروشی ها به کسب و کارهای پولساز تبدیل شدهاند و درآمد شیرينی فروشی ها با توجه به کیفیت و موقعیت مکانی شما میتواند پتانسیل بالایی برای افزایش داشته باشد. با رشد تکنولوژی شيرینی فروشی هم فروش آنلاین خود را در این چند سال آغاز کرده است و میزان خوبی از بازار فروش آنلاین کشور را به خود اختصاص داده است. و از سوی دیگر با نمونههای جدیدی از شيرینی فروشی بدون کارگاه مواجه هستیم که به بوتیک شیرینی نیز معروفند. در واقع در شیرینی فروشی بدون کارگاه تمرکز اصلی شما بر روی پخت شیرینی نیست بلکه با همکاری با کارگاه های شيرینی فروشی اقدام به تهیه انواع شیرینی با کیفیت و خاص میکنید.
درآمد شیرینی فروشی چقدر است؟
درآمد شیرینی فروشی با توجه به فروش و حاشیه سود آن در جایگاه بالایی قرار دارد حال در این قسمت می خواهیم عوامل تاثیرگذار بر درآمدشیرینی فروشی را بررسی کنیم.
درآمد شیرینی فروشی به عوامل زیر وابسته است که شما را به درآمد پیوسته و مداوم هدایت می کند:
- راهنمایی بازاریابی شیرینی فروشی
- راهنمایی فروش قنادی
- راهنمایی استخدام نیرو در شیرینی فروشی
- راهنمایی حسابداری در شیرینی فروشی
کیفیت شیرینی بالا می تواند تضمین فروش شما باشد؛ مهم نیست در کدام شهر ایران فعالیت می کنید، شیرینی فروشی از جمله مشاغلی است که کیفیت در آن حرف اول را میزند، در هر مکانی که باشید اولویت مردم برای خرید از شما کیفیت شماست.
سود شیرینی فروشی چقدر است؟
یک قنادی متوسط باید روزانه بین 50 تا 100 کیلو فروش داشته باشد. این میزان از محصولات ممکن است انواع شیرینیها، کیکها، شکلاتها، بستنی و آجیل و … باشد. اگر یک قنادی با کمتر از این حجم فروش فعالیت کند نمیتوان صرفه اقتصادی آن را تضمین کرد.
البته در شهرهای کوچک این میزان بین 20 تا 30 کیلو در روز است. از آنجایی که مواد اولیه محصولات تولید شده چندان گرانقیمت نیستند بازگشت سرمایه در یک قنادی نسبت به سایر کسبوکارها از وضعیت مناسبی برخوردار است. به صورت معمول بیش از 40 درصد فروش روزانه یک قنادی سود خالصی است که به دست میآید.
از سوی دیگر با توجه به اینکه در خرید و فروش محصولات چک و یا خرید امان جایگاهی ندارد ریسک بازگشت سرمایه بسیار کمتر است. برای یک قنادی متوسط با فروش روزانه 50 تا 100 کیلو دو شیرینی پز و کیک پر حرفهای نیاز است که باید 5 تا 6 کارگر آنها را همراهی کنند که بیشتر وظیفه کارگران کار کردن با فر، ترکیب محصولات، تمیز کردن و شستشوی ظروف و محیط کار و …است.
همچنین یک قنادی نیاز به یک نفر برای تزیین و آراستن محصولات دارد. یک مسئول خرید برای تهیه مواد اولیه و دو فروشنده هم باید ارتباط با مشتریان را بر عهده داشته باشند. به صورت معمول یک قنادی متوسط حدود ده نفر را مشغول به کار میکند.
هماكنون در مجموع بيش از ۳۰ هزار واحد قنادي و شيرينيفروشي در سراسر كشور فعال است كه از اين تعداد دو هزار واحد در تهران فعاليت دارند. از تعداد واحدهاي فعال در تهران، يك هزار و ۲۵۰ واحد داراي پروانه كسب و بقيه در حال اخذ پروانه كسب هستند
با توجه به موارد فوق می توان گفت سود یک قنادی می تواند حدود 40 تا 50 درصد فروش خود را شامل شود.
شما برای کسب سودهای بیشتر از شیرینی فروشی و بازار قنادی باید به روز و منعطف باشید. بازار آنلاین فروش شیرینی و شکلات در این سال ها بسیار داغ شده است. بنابراین ورود به این بازار می تواند یکی از مسیرهای پیشرفت در حوزه شیرینی فروشی باشد.
راهنمای انتخاب شغل قنادی
از زمان های گذشته شیرینی های محلی و در شهرها و استان های کشور یکی از محصولات بومی تلقی می شده است و بنابراین علت شیرینی با ذائقه ما ایرانی ها بسیار آمیخته شده است و شیرینی و شکلات در بین مردم جامعه بسیار محبوب است.
شغل شیرینی پزی و همچنین صنعت شکلات از دهه هفتاد با وارد شدن ماشین آلات پخت و تولید وارد عرصه جدیدی شد. شیرینی و شکلات ایرانی به شدت محبوبیت خود را در جامعه چند برابر کرد و برای صادرات نیز آماده شد و رقیب قدرتمندی در بازارهای جهانی شد.
حال سال ها از تحولات بزرگ در شیرینی پزی در ایران میگذرد، امروزه شغل شیرینی فروشی و قنادی با تحولات دیگری همراه شده است، در گذشته شیرینی فروشی یک زمینه برای کسب درآمد یا موفقیت بود، اما امروزه شیرینی فروشی ها به کسب و کارهای پولساز و اشتغال زایی منجر خواهند شد. با رشد تکنولوژی این شغل هم فروش آنلاین خود را در این چند سال آغاز کرده است. و میزان خوبی از بازار فروش آنلاین کشور را به خود اختصاص داده است.
برای کسانی که فکرهای بزرگ دارند شیرینی فروشی از جمله مشاغلی است که می تواند پیشرفت های قابل ملاحظه ای را حاصل کند.
با اینکه شیرینی فروشی از جمله مشاغل کم ریسک تلقی می شود ولی نسنجیده عمل کردن در این حوزه می تواند مخاطرات جدی را به دنبال داشته باشد
انواع شیرینی فروشی ها
مغازه شیرینی فروشی
مرسوم ترین نوع شیرینی فروش در کشور است که معمولا از دو واحد کارگاه شیرینی پزی و شیرینی فروشی تشکیل می شوند. این واحد ها معمولا در مجاورت یکدیگر یا با فاصله کمی از هم قرار دارند.
در واحد شیرینی پزی معمولا قناد و فرکار و دیگر پرسنل قنادی به تهیه کیک و شیرینی می پردازند و شیرینی ها پخته شده برای فروش به مغازه شیرینی فروشی انتقال پیدا می کنند.
بوتیک شیرینی
معمولا خیلی از ما با اسم بوتیک شیرینی زیادی احساس آشنایی نمی کنیم چون معمولا بوتیک برای عرضه لباس میدانیم نه شیرینی.
اما بوتیک شیرینی در واقع نمونه ای از شیرینی فروشی بدون کارگاهی است که روز به روز هم به تعداد آنها افزوده میشود. تفاوت اصلی بوتیک شیرینی با مغازه شیرینی فروشی یا قنادی چیزی نیست جز تمرکز بیشتر روی کیفیت ارائه شیرینی، و در این محل تولید صورت نمی گیرد.
بخاطر همین هم اکثرا بوتیک های شیرینی صرفا فروشنده شیرینی هستند و شیرینی های خودشان را از شیرینی پزی های بزرگ تهیه می کنند ( البته همانطور که گفتم اکثرا نه همشون ).
شیرینی فروشی آنلاین
آنلاین شدن کسب و کار ها پدیده ای هستش که هر چقدر جلوتر میریم برامون جا افتاده تر می شود و کمتر از دیدن آن ها تعجب می کنیم. یکی از این موارد شیرینی فروشی آنلاین می باشد.
شیرینی فروشی آنلاین نوع تازه ای از شیرینی فروشی هاست که دیگر شما برای خرید شیرینی به مغازه ها مراجعه نمی کنید بلکه با ثبت سفارش از طریق ابزارهای آنلاین اقدام به خرید میکنید.
سرمایه اولیه و هزینه راه اندازی شیرینی فروشی چیست؟
حداقل هزینه راه اندازی
حداکثر هزینه راه اندازی
راه اندازی فروشگاه شیرینی فروشی | 200 میلیون تومان | 500 میلیون تومان |
راه اندازی فروشگاه شیرینی فروشی بهمراه کارگاه تولیدی | 1 میلیارد تومان | 2 میلیارد تومان |
سرمایه اولیه راه اندازی شیرینی فروشی به طور قطع تابع موارد زیر است:
- مکان انتخابی جهت شروع شیرینی فروشی
- تجهیزات و لوازم قنادی که استفاده می کنید
- بازار هدفی که انتخاب می کنید
- حجم فعالیت شما
- نوسانات قیمت مواد اولیه قنادی
- نوسانات قیمت ابزار کار قنادی و تجهیزات شیرینی فروشی
ولی در شرایط فعلی حداقل سرمایه اولیه راه اندازی شیرینی فروشی فیزیکی مبلغی حدود 200 میلیون تومان می باشد که برای حداقل ها در نظر گرفته شده است و هر چقدر آیتم های ذکر شده در بالا باشد این مبلغ افزایش پیدا خواهد کرد.
مهارت های مورد نیاز صاحب یک شیرینی فروشی
- آشنایی با انواع مواد اولیه قنادی
- آشنایی با تجهیزات قنادی
- آشنایی با پخت انواع کیک و شیرینی
- آشنایی با نحوه فروش شیرینی
- آشنایی با شیوه قیمت گذاری شیرینی
- مشتری مداری
- بازاریابی و فروش
شما برای راه اندازی یک شیرینی فروشی باید مراحل زیر را در نظر داشته باشید.
- راهنمایی انتخاب بهترین مکان برای راه اندازی
- راهنمایی دریافت مجوز های قنادی
- راهنمایی خرید تجهیزات
- راهنمایی خرید محصولات
- راهنمایی ایجاد دکوراسیون
انتخاب محل شروع مغازه شیرینی فروشی هم بسیار با اهمیت است، چرا که قرار گیری در نقطه مناسب، امکان بهرهمندی از مشتری بیشتر را فراهم می کند.
در یک مغازه شیرینی فروشی بهره گیری از دکوراسیون مناسب، فضاسازی مناسب برای قرار گیری هر یک از انواع شیرینی و کیک ها، استفاده از نورپردازی مناسب برای جلوه بیشتر محصولات و… از تمهیدات دیگری است که باید رعایت شود تا نتیجه خوبی در پی داشته باشد.
بخش کارگاه شیرینی پزی از اهمیت فراوانی برخوردار است. شما برای اینکه بتوانید شیرینی بهتری به مشتری عرضه کنید، باید نیروی با تجربه داشته باشید تا بتوانند از پس کار بربیایند.
بنابراین استخدام شیرینی پزان با تجربه ای که بتوانند، بیشتر شیرینی ها را تهیه کنند، برای شغل شما حیاتی است.
تحصیلات مورد نیاز برای راه اندازی شیرینی فروشی
شغل شیرینی فروشی از جمله مشاغلی است که فعالان آن با هر میزان تحصیلاتی قادر به ورود به آن هستند.
برای تبدیل شدن به یه شیرینی فروشی پولساز و سودآور موارد مهم تری از تحصیلات وجود دارد که اگر آن ها را رعایت کنید نداشتن تحصیلات زیادی هم به چشم نخواهد آمد.
البته همنطور که همیشه گفتم تحصیلات توی هر زمینه ای برای ورود به بازار کسب و کار تاثیر گذار خواهد بود چون باعث ایجاد نگرش متفاوت به مسائل خواهد شد و در نهایت باعث اتخاذ تصمیمات بهتر یبرای شماست.
دانش یا تجربه؟
این کار به 80 درصد تجربه و 20 درصد دانش نیاز دارد. شرکت در کلاسهای شیرینی پزی یا مطالعه کتابهای مربوط به شما روشهای اولیه و چگونگی شروع کار را نشان میدهند؛ اما تا شما خودتان ترکیب اندازهها و طراحی های مختلف را تجربه نکنید، فایدهای نخواهد داشت.
لازم به ذکر است اگر قصد ورود حرفه ای به این حوزه را دارید تحصیلات دانشگاهی و کلاس های متعددی برای آشنایی با اصول شیرینی پذیری وجود دارد که می تواند مسیر موفقیت تا را حدود زیادی برای شما هموارتر کند.
از جمله این
- رشته قنادی علمی کاربردی
- آموزشگاه ها شیرینی پزی و قنادی
- کلاس های شیرینی پزی عملی
مواد اولیه شیرینی
برای راه اندازی کارگاه شیرینی پزی شما علاوه بر مهارت هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم نیازمند تجهیزات و لوازم ضروری نیز میباشید. این تجهیزات جز جدایی نشدنی شیرینی پزی ها هستند.
مواد اولیه شیرینی حدود 180 تا 200 قلم است که بخش عمده آن از خارج از کشور می آید. به هر حال افزایش قیمت های جهانی برخی کالا ها را اگر کنار بگذاریم برخی کالا ها در داخل نیز گران شده اند و همچنین قیمت ارز هم افزایش پیدا کرده است. طبیعتا این شرایط در قیمت تمام شده محصول شیرینی هم اثر دارد. روغن بیشترین افزایش قیمت را داشته است به طوریکه قیمت جهانی آن هم بالا رفته است. قیمت خامه هم افزایش پیدا کرده است. آرد که پیش تر افزایش پیدا کرده بود. اقلام دیگر هم به همین شکل قیمت شان صعود داشته است. بر این اساس می توان گفت در مجموع حدود 25 درصد شیرینی افزایش قیمت داشته است که به طور میانگین این رقم را می توان اعلام کرد.
لیست تجهیزات شیرینی فروشی
لیست محصولات قنادی
مراکز تامین تجهیزات و محصولات قنادی
نمونه های واقعی
مزایای شغل قنادی چیست؟
- محبوبیت بالای شیرینی در ایران
- سوددهی بالای شیرینی فروشی
- تنوع محصول بالا در قنادی
- نقدشوندگی بالا
معایب شغل قنادی چیست؟
- سختی کاری بالا شغل قنادی
- کمبود نیروی کار ماهر قناد
- تاریخ انقضای پایین شیرینی
- هزینه مازاد برای تهیه کارگاه
- سرمایه اولیه نسبتا بالا
تحلیل شغل شیرینی فروشی
رسته کسب و کار
میزان سرمایه
میزان رضایت
میزان تخصص
میزان زمان
میزان تحصیلات
سهولت در راه اندازی
رضایت شغلی شیرینی فروشی
مطمئنا رضایت شغلی فعالان یک حوزه از جمله معیارهایی است که تاثیر زیادی بر روی انگیزه تازه واردان به این شغل دارد. داشتن رضایت شغلی به شما انگیزه و توان مقابله با چاش های شغلی پیش رو را می دهد.
نتیجه این بررسی در این خصوص نشان می دهد که میزان رضایت مندی شیرینی فروشان از شغلشان چیزی حدود 70 درصد می باشد.
مشاغل زیر مجموعه شغل شیرینی فروشی
مشاغلی که به صورت مستقیم به واسطه راه اندازی یک شیرینی فروشی ایجاد می شوند مشاغل زیر مجموعه شیرینی فروشی گفته می شود که این مشاغل از قرار زیر است:
- قناد و شیرینی پز
- فرکار
- فروشنده قنادی
- صندوقدار قنادی
این مشاغل به بزرگ شدن بازار این کسب و کار کمک می کند.
مشاغل مرتبط با شیرینی فروشی
به مشاغلی که در راستای تهیه , تولید و خدمات یک شغل به آن مرتبط میشوند مشاغل مرتبط آن گفته می شود که عملا نقش مهمی هم در موفقیت کسب و کار خواهند داشت، این مشاغل در حوزه شیرینی فروشی و شکلات از قرار زیر است:
- کارخانه آرد
- عمده فروشان مواد اولیه
- کارتن سازی
- کافی شاپ ها
با توجه به بررسی میزان سرمانه مصرف شیرینی در ایران با دیگر کشورهای جهان به این نتیجه رسیدیم که مصرف شیرینی در ایران حدود 30 تا 40 درصد از کشورهای دیگر کمتر است که این نشان دهنده ی پتانسیل های موجود برای پیشرفت در حوزه شیرینی فروشی و قنادی است.
مشاغل رقیب شیرینی فروشی
مشاغلی که با شغل شیرینی فروشی مشتریان هدف یکسانی دارند را مشاغل رقیب می گوییم. این رقابت چه در بخش تزیینی و چه در بخش سرمایه گذاری می تواند وجود داشته باشد. در شغل شیرینی فروشی مشاغل رقیب از قرار زیر است:
- فروشگاه لوازم قنادی
- کافی شاپ ها
- شیرینی پزهای خانگی
- نانوایی های فانتزی
بازار هدف شیرینی فروشی
اینکه یک قناد یا فروشنده کیک و شیرینی باز کار خود را بشناسد می تواند نقش به سزایی در جذب مشتری و فروش کیک و شیرینی داشته باشد. برای شناخت بازار هدف مخاطب شناسی، بازار فروش، زمان پیک فروش کیک و شیرینی فاکتور های بسیار مهمی است.
به طور کلی مخاطب اصلی کیک و شیرینی تمام اقشار جامعه هستند و یک شیرینی فروش باید بداند اواخر هفته، اوایل ماه در نزدیکی اعیاد و مناسبت ها ماکزیمم زمان فروش کیک و شیرینی است.
شناخت بازار فروش، میزان جذب مشتری برای فروش کیک و شیرینی را مشخص می کند. مدارس، شرکت های خصوصی و … محل های مناسبی برای فروش هستند.
آینده شغل شیرینی فروشی
در سال های اخیر بازار قنادی و شیرینی فروشی با روندی به شدت صعودی به سمت شیرینی های فانتزی و لوکس و بازار لاکچری شیرینی متمایل شده و نمونه های آن را هم به وضوح در دکوراسیون ها و شیرینی های متفاوت و گران خیلی از شیرینی فروشی های پایتخت می بینید.
اما با وسعت این بازار و ورود شیرینی فروشی زنجیره ای در کشور تعادلی نسبتی در انواع مختلف شیرینی فروشی ها در کشور ایجاد شده که دقیقا طبق الگو جهانی می توان آن را بررسی کرد.
با سلام
ممنون به خاطر توضیحات کامل . یک سوال دارم . اگر صرفا متقاضی گشایش مغازه برای فروش شیرینی و کیک داشته باشیم ولی تولید کننده نباشیم یعنی از جاهای دیگه تهیه کنیم. امکانش هست؟
سلام دوست عزیز
ممنون از نظرتون
بله این یه راه حل برای دوستانی است که قصد دارن مطمئن تر برای راه اندازی شیرینی فروشی قدم بردارن و امکان رایزنی با شیرینی فروشی های که کارگاه تخصصی تولید شیرینی دارن برای تامین شیرینی وجود داره
ولی باید این رو هم لحاظ کنید که درصد سود تو این روش تا حدودی کاهش پیدا می کنه ولی به نظر بنده شدیدا ارزشش رو داره چون عملا با برون سپاری در ابتدای کار تا حد زیادی ریسک راه اندازی رو کاهش میده