راهنمای راه اندازی پارچه فروشی و پارچه سرا
شغل پارچه فروشی یا بزازی به شغلی گفته میشود که در آن کار فروش انواع پارچه انجام میشود. به فروشنده پارچه نیز، پارچه فروش یا بزاز گفته میشود. در گذشته پارچه فروشی یکی از برجستهترین رستههای بازار بوده و بازرگانی پارچه میتوانسته دربردارنده بیشترین سود برای یک بازرگان باشد. ما در این مقاله تمام چیزهای که برای راه اندازی یک مغازه پارچه فروشی حرفه ای نیاز دارید رو باهاتون به اشتراک می گذاریم.
صنعت نساجی را میتوان یکی از فعالترین صنایع در دوران اخیر در نظر گرفت، اگر ایده باز کردن یک مغازه پارچه فروشی باعث شگفتزدگی شما شده است، وقت آن است که دست بهکار شوید؛ حضور در صنایع پوشاک و نساجی به معنای داشتن روابط نزدیک با دنیای مد و طراحی است؛ جایی که در آن شرکتهای نساجی به تأمین پارچه برای این صنایع فرعی میپردازند.
پیش از هر چیزی برای راه اندازی مغازه پارچه فروشی لازم است تا شما علاوه بر شناخت کافی از شغل پارچهفروشی و شرایط بازار پارچه با منطقه جغرافیایی خود نیز آشنایی داشته باشید، باید بدانید که در این منطقه و شهری که شما قصد راه اندازی مغازه پارچه فروشي را دارید چه نوع پارچههایی از محبوبیت بالاتری برخوردارند و چه پارچههایی با چه رنج قیمتی بیشترین تقاضا را دارند.
اما مکان یابی درست برای تاسیس مغازه پارچه فروشي نیز از اهمیت بالایی برخوردار است بگونهای که باید مغازه پارچه فروشی شما در موقعیت خوبی واقع شده باشد که رفت و آمد مردم از آن محل بالا باشد. این موضوع به دیده شدن هر چه بیشتر شما و ارتقاء شغل پارچه فروشی شما کمک خواهد کرد.
درآمد پارچه فروشی چقدر است؟
پارچه فروشی از جمله مشاغل پردرآمد در بازار ایران است که با توجه به موقعیت شما در بازار، تنوع محصولات و میزان مشتریان شما میتواند به درآمدهای قابل توجهی دست پیدا کنید. معمولاً بازار شب عید اوج فروش پارچه فروشان در بازار است. تجربه خیلی از فعالان بازار پارچه فروشی در ایران درآمد ماهیانه 50 میلیون را برای این شغل پیش بینی کرده است.
سود پارچه فروشی چقدر است؟
دخل پارچهفروشی خیلی بیشتر از آن چیزی که فکرش را بکنید سود دارد. بهشرطی که هم صبر داشته باشید وهم هوای مشتری را. فقط این را بدانید که بهطورمعمول سود فروش پارچه نهایتاً حدود 25 درصد است.
خرید: برای خرید پارچه یکی از باتجربه این کار همراهتان باشد به سه دلیل:
1. او میزان تقاضای هر نوع پارچه در محلهای مختلف را میداند.
2. انواع پارچه را میشناسد و خوب و بدش را از هم تشخیص میدهد.
3. با بازار و بازاری ها آشناست وضمنا کسانی را میشناسد که به او اعتماد دارند وبا چک هم به او جنس میدهند.
فروش: پارچهفروشها جنس را از بازار به مقیاس یارد میخرند. هر یارد 90 سانتیمتر است. برای فروش به مشتری آن را به متر تبدیل میکنند. بزازها میگویند 4 هزار نوع پارچه میشناسند انی جدول نشان میدهد خریدوفروش پارچه چقدر داخل جیبتان میگذار
در کل دو نوع سود داریم
سود ویژه و سود ناویژه
سود ناویژه:
برای بهدست آوردن سود ناویژه باید مقدار کل فروش رو از کل خرید کم کنیم که درنهایت سود ناویژه بهدست میآید
سود ویژه:
برای بهدست آوردن سود ویژه باید کل هزینههای جاری مغازه رو از سود ناویژه کم کنیم
هزینههای جاری شامل: هزینه آب، برق، گاز، شهرداری، بیمه، مالیات، اجاره مکان و سرمایه اولیه
بهترین حالت برای محاسبه سود ویژه به این صورت است که شما بتوانید کل محصولات مغازه را تا پایان سال بفروش برسانید و اجناس را برای سال بعد نگه ندارید
راهنمای انتخاب شغل بزازی
صنعت نساجی را میتوان یکی از فعالترین صنایع در دوران اخیر در نظر گرفت، اگر ایده باز کردن یک فروشگاه پارچه فروشی باعث شگفتزدگی شما شده است، وقت آن است که دست بهکار شوید
حضور در صنایع پوشاک و نساجی به معنای داشتن روابط نزدیک با دنیای مد و طراحی است؛ جایی که در آن شرکتهای نساجی به تأمین پارچه برای این صنایع فرعی میپردازند.
باز کردن یک فروشگاه لباس خطرناک است. ولی این صنعت میتواند به شما کمک کند تا هرماه درآمد ثابتی با حاشیه وسیعی از سود و پیشرفت بهدست آورید
سرمایه اولیه و هزینه راه اندازی پارچه فروشی چقدر است؟
سرمایه اولیه برای تهیه پارچه به متراژ مغازه شما بستگی دارد بهطور مثال برای یک مغازه 20 متری چیزی حدود 500 میلیون سرمایه اولیه برای تهیه پارچه فقط نیاز دارید. به جدول هزینه ها رجوع کنید برای دیدن حداقل سرمایه لازم
هزینههای اجازه ملک، دکوراسیون و تجهیزات، تابلو و تبلیغات هم بر اساس هدف و ایده آل شما تعیین میشود
در خرید پارچهها در ابتدای کار خیلی دقت کنید و پارچههایی را خریداری کنید که پر تقاضا باشد و سریع به فروش برسد، با این کار شما میتوانید در طول یک سال سود بیشتری بهدست بیاورید
حداقل هزینه راه اندازی
حداکثر هزینه راه اندازی
خرید محصول | 1 میلیارد تومان | 10 میلیارد تومان |
امنیت فروشگاه | 5 میلون تومان | 30 میلیون تومان |
دکوراسیون فروشگاه | 20 میلیون توان | 200 میلیون تومان |
لیست تجهیزات شغل بزازی
لیست محصولات پارچه فروشی
اگر به دنبال خرید تجهیزات و محصولات پارچه فروشی هستید حتما مقاله راهنمای خرید تجهیزات و محصولات مغازه پارچه فروشی را در وبسایت ما مطالعه کنید.
مراکز تامین تجهیزات و محصولات پارچه فروشی
سه بازار اصلی پارچهفروشی در تهران
عبدلآباد:
محلهای است در پایین بزرگراه نواب واقع در منطقه 18. اینجا خوراک فروش پارچههایی است که بعدها تبدیل به لباس میشوند. مشتریهایتان هم رهگذرانی هستند که برای خرید پارچه به بازار عبدل اباد مراجعه میکنند وهم مشتریهای ثابتی که جذب خوش برخوردی و اجناس خوب شما میشوند.
مولوی:
چهارراه مولوی بازار اصلی پارچهفروشان در تهران است. پاساژ سه طبقه مولوی 20 سالی میشود که محل ازدحام مشتریان انواع پارچه ایرانی و خارجی شده است
در این پاساژ حدود 1500 مغازه پارچهفروشی وجود دارد و اکثراً پارچههایی را برای لباس زنانه میفروشند؛ پارچه مانتو، پیراهن، لباس شب، حوله، پتو، ملحفه و پرده از جمله دیگر کالاهای عرضهشده در این راسته از بازار مولوی است.
اگر میخواهید در مرکز قضیه باشید و با یکی دو سال کار به یکی از مراکز پخش عمده پارچه تبدیل میشوید، کلنگ مغازه را در مولوی بزنید.
زرتشت:
بساط کسانی که سرشان بیشتر به فروش پارچههای پردهای گرم است. در این حوالی است. عوامل مختلفی از جمله لوکس بودن مغازهها، خوشمسیر بودن و سر زدن افراد خوشه سه به این مکان دستبهدست هم دادهاند تا قیمت اجاره مغازه در این محدوده بالا باشد.
نمونه های واقعی
پارچه فروشی را به طلافروشی ترجیح دادم
نمایش مصاجبهاز صنایع چوب تا پارچه فروشی
نمایش مصاجبه17 سال تجربه و بهترین پارچه فروشی
نمایش مصاجبهمزایای شغل پارچه فروشی چیست؟
- به تجهیزات خاصی نیاز ندارد
- حاشیه سود مناسبی دارد
- شغلی با فعالیت بدنی کم، آرام و بی سروصدایی است
- سرمایه اولیه در حد متوسط و معقول نیاز دارد (بستگی به متراژ مغازه و هدف نهایی شما دارد)
معایب شغل پارچه فروشی چیست؟
- پارچه فروشی به تجربه نیاز دارد
- فروش یکنواخت نیست و در بعضی فصل زیاد و بعضی فصلها کم است
- تنوع پارچهها زیاد است و اگر میخواهید فردی موفق در این شغل باشید باید تنوع کالایی بالایی داشته باشید
- مکان فروشگاه از عوامل مؤثر در فروش است، پس موقعیت مکانی خوب نیاز است
مراحل صدور جواز کسب برای راه اندازی پارچه فروشی
توضیحات دریافت مجوز فروش پارچه
آییننامه داخلی و ضوابط خاص اتحادیه صنف بزازان، کفاشان، پارچهفروشان و صنوف همگن
ماده 1- نظام صنفی:
قواعد و مقرراتی است که امور مربوط به سازمان، وظایف، اختیارات، حدود و حقوق افراد و واحدهای صنفی را طبق این قانون تعیین میکند.
ماده 2- فرد صنفی:
هر شخص حقیقی یا حقوقی که در یکی از فعالیتهای صنفی اعم از تولید، تبدیل، خریدوفروش، توزیع، خدمات و خدمات فنی سرمایهگذاری کند و بهعنوان پیشهور و صاحب حرفه و شغل آزاد.
خواه بهشخصه یا با مباشرت دیگران محل کسبی دایر یا وسیله کسبی فراهم آورد و تمام یا قسمتی از کالا، محصول یا خدمات خود را بهطور مستقیم یا غیرمستقیم و بهصورت کلی یا جزئی به مصرفکننده عرضه دارد، فرد صنفی شناخته میشود.
ماده 3- واحد صنفی:
هر واحد اقتصادی که فعالیت آن در محل ثابت یا وسیله سیار باشد و توسط فرد یا افراد صنفی با اخذ پروانه کسب دایر شده باشد، واحد صنفی شناخته میشود.
ماده 4- پروانه کسب :
مجوزی است که طبق مقررات این قانون بهمنظور شروع و ادامه کسبوکار یا حرفه بهصورت موقت یا دائم به فرد یا افراد صنفی برای محل مشخص یا وسیله کسب معین داده میشود.
بینش 1:
پروانه کسب موقت (یکساله) تنها برای یک بار صادر میشود. مدت اعتبار پروانه کسب موقت یک سال و پروانه کسب دائم پنج سال است.
تبصره 2 :
با انقضای مدت اعتبار پروانه کسب موقت اتحادیه موظف میباشد اخطاریه یک ماهه برای تبدیل پروانه موقت به پروانه دائم یا تمدید پروانه دائم صادر نماید. و در صورت عدم تبدیل یا تمدید پروانه، واحد صنفی در حکم واحد بدون پروانه تلقی میشود.
ماده 5-
مرجع صدور پروانه کسب با رعایت مقررات آییننامه ماده 12 قانون نظام صنفی میباشد.
تبصره:
معرفی مباشر برای هر متقاضی دریافت بیش از یک پروانه کسب الزامی است. اتحادیه موظف است برای فرد معرفیشده با رعایت آییننامه، کارت مباشرت صادر نماید.
ماده 6-
این اتحادیه شامل تمامی رستههای مشمول صنوف پارچهفروشان، بزازان، کفاشان، خیاطان ، فروش پوشاک و لوازمآرایشی و بهداشتی و لوازم ورزشی و فروش مصالح فرش، گلدوزی، گلفروشی، سیسمونی، خرازی، حلاجی، جوراببافی، پشم فروشی، پردهدوزی و سایر صنوف همگن
ماده 7- درجهبندی صنوف :
بر اساس شرایط مکانی، ارزش منطقهای و جغرافیایی — ساختمان — تاسیسات — تجهیزات و کارکنان میباشد.
— شرایط مکانی، ارزش منطقهای و جغرافیایی: بر اساس تراکم جمعیت و نزدیکی به مرکز شهرستان تعریف میگردد.
شرایط ساختمان : براساس ارزش منطقه ای ،نوساز ، متراژ و بر اساس امکانات و تاسیسات و تجهیزات می باشد.
ماده 8- شرایط فردی و عمومی و اختصاصی متقاضی پروانه کسب :
سند مالکیت رسمی و یا عادی- مبایعهنامه یا اجارهنامه دارای اعتبار — قرارداد مشارکت — صلحنامه، هبه و یا تعهدنامه محضری (در روستاها احراز مالکیت طبق عرف محل است).
تبصره: تعهد از دارندگان اسناد عادی مبنی بر پذیرش مسئولیت حقوقی.
گواهی صلاحیت از نیروی انتظامی (عدم سوء پیشینه — اماکن عمومی — ترافیکی).
گواهی اداره امور مالیاتی ذیربط مبنی بر تشکیل پرونده یا پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده.
گواهی گذراندن دورههای آموزش احکام تجارت و کسبوکار و فقه بازار.
تصویر کامل شناسنامه و کارت ملی برای اتباع ایرانی و پروانه کار و پروانه اقامت برای اتباع خارجی.
کارت پایان خدمت نظاموظیفه یا معافیت دائم یا پزشکی یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان کمتر از 50 سال سن.
تبصره — حداقل سن برای دریافت پروانه کسب 18 سال تمام میباشد.
عکس 4×3 رنگی 12 عدد (عکس بروز).
ماده 9 — شرایط صدور پروانه کسب :
مراجعه متقاضی دریافت پروانه کسب به سامانه صدور پروانه کسب اتحادیه مربوطه و ثبت تقاضای خود و دریافت کد رهگیری.
کارت معاینه پزشکی و گواهی صلاحیت بهداشتی از مراکز بهداشتی ، درمانی (برای صنوف مشمول قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردنی آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی در شرایط اختصاصی ) برای رسته هایی که نیاز به صلاحیت بهداشت دارند.
برای صدور پروانه کسب خدمات فنی ، فرد صنفی موظف به ارائه گواهی و مدرک فنی و حرفه ای (پروانه تخصصی و فنی و یا دیپلم فنی یا مدرک دانشگاهی) در رسته مربوطه می باشد.
افراد صنفی در صورت تغییر شغل یا تغییر مکان کتباً به اتحادیه مربوطه اطلاع دهند .
رضایتنامه محضری شرکا و معرفی نماینده برای دریافت پروانه کسب (برای مشارکتهای مدنی)
معرفینامه نماینده هیات مدیره (مدیرعامل) برای صدور پروانه کسب به نام وی و ارائه اساسنامه و آگهی روزنامه رسمی ثبت شرکت (برای اشخاص حقوقی).
ارائه نتیجه استعلامات مورد نیاز از دستگاهها و ارگانهای استعلام شونده به اتحادیه.
متعهد بودن به ارائه کالاها و خدمات مربوط به رسته صنفی در اتحادیه و عدم تداخل فعالیت (تداخل صنفی).
پرداخت مبلغ ورودیِ به هنگام تشکیل پرونده و پرداخت حق عضویت سالانه به اتحادیه و پرداخت سایر مبالغ هزینههای استعلامی از ارگانهای ذیربط.
ماده 10- شرایط مکانی و مساحت واحد صنفی متقاضی پروانه کسب :
متراژ واحد صنفی بر اساس نیاز رسته صنفی و شرایط محیطی رسته مربوطه میباشد.
در جهت رفاه واحدهای صنفی حدود و فاصله صنفی برای آنها تعریف نمیشود.
واحدهای صنفی ملزم به نصب نرخنامه مصوب اتحادیه و کمیسیون نظارت در معرض دید مشتریان، ارائه فاکتور فروش و خدمات و نصب POS فروشگاهی و صندوق مکانیزه (برای صنوف مربوطه) میباشند.
ماده 11- سایر مواردی که در این ضوابط خواص قید نگردیده، برابر قانون نظام صنفی و آییننامه اجرایی خواهد بود
تحلیل شغل بزازی
رسته کسب و کار
میزان سرمایه
میزان رضایت
میزان تخصص
میزان زمان
میزان تحصیلات
سهولت در راه اندازی
پارچهفروشی و نیاز بازار
یک چیزی در زندگی همهمان هست که بدون آن خیلی خجالت میکشیم، حتی آبرویمان میرود. چیزی که بعضیها آن را نشانه شخصیت میدانند و بعضی ها هم گفتهاند که اصلاً همچنین چیزی نشان آدمیت نیست.
بااینوجود، همه در داشتن حداقلش توافق دارند و حتی آدم را بدون آن توی گور نمیگذارند. این چیز، لباس است که یکی از اولین اختراعات بشر است و با دوختن پارچه بهدست میآید.
به همه دلایل فوقالذکر، تا همیشه پارچهفروشی رونقش را دارد. سود شما البته بهشرطی است که پارچهفروش قابلی باشید. شغلی که هم دخل خوبی دارد. همشغل رنگارنگ و قشنگی است.
نکته ی مهم قبل از راهاندازی پارچهفروشی
تحقیقات محلی
تحقیقات بر مبنای قشر افرادی که در آن محل زندگی میکنند، نوع پارچه هایی که بیشتر مصرف و برای خرید آن به پارچه فروشی مراجعه میکنند و بیشتر پارچه ها با چه رنج قیمتی در آن محل عرضه می شود.
بهترین مکان برای تاسیس مغازه کجاست؟
بهتره مغازه را در جایی تاسیس کنید که پررفتوآمد و شلوغ باشد و دید خوبی برای مشتریها داشته باشد.
بررسی بازار جهانی پارچهفروشی
توزیع جغرافیایی تولید در صنایع نساجی، پوشاک و کفش (TCF) در ۲۵ سال گذشته بهشدت تغییر کرده است که منجر به از دست رفتن مشاغل در اروپا و آمریکای شمالی و پیشرفت قابلتوجه در آسیا و دیگر بخشهای درحالتوسعه جهان شده است.
در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد از صادرات تولید پوشاک جهان در کشورهای درحالتوسعه انجام میشود. امروزه آسیا با تولید بیش از ۳۲ درصد از صادرات جهانی پوشاک، بزرگترین تأمینکننده جهان است.
چین، غول بزرگ در صنعت نساجی
چین بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده منسوجات در جهان است. با رشد سریع صنعت نساجی چین در دو دهه گذشته، این صنعت به یکی از ارکان اصلی اقتصاد این کشور تبدیلشده است. پوشاک، الیاف نساجی و منسوجات از مهمترین محصولات صادراتی چین هستند. در سال ۲۰۱۷، ارزش صادرات منسوجات چین به حدود ۱۱۰ میلیارد دلار آمریکا رسید که معادل ۳۷.۲% از سهم بازار جهانی است.
اتحادیه اروپا، دومین بازار بزرگ
اتحادیه اروپا با ۲۳ درصد از سهم بازار جهانی و ارزش بازاری ۶۹ میلیارد دلاری، دومین منطقه بزرگ صادرات منسوجات در جهان است. ایتالیا، آلمان، اسپانیا و فرانسه کشورهای پیشرو در صنعت پوشاک در اتحادیه اروپا هستند. ۱۷۰ هزار شرکت نساجی و پوشاک در اتحادیه اروپا وجود دارد که تقریباً ۷۰ درصد آنها مربوط به لباس و ۳۰ درصد شرکتهای نساجی هستند، درحالیکه شرکتهای الیاف مصنوعی کمتر از یک درصد این بازار را به خود اختصاص میدهند.
هند، سومین بازار بزرگ نساجی
هند نیز یکی از کشورهای پیشرو در زمینه تولید منسوجات در جهان است و ارزش بازار ۱۷ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۷ را دارا بوده است. این کشور همچنین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پنبه است. در سالها ۲۰۱۷ / ۲۰۱۸، تولید پنبه در هند به ۶.۲۱ میلیون تن رسید، که آن را به تولیدکننده اصلی پنبه تبدیل کرد. طرح کسبوکار خردهفروشی نساجی در هند نیز یک تجارت بزرگ است.
شرایط بازار پارچه در مناطق مختلف
در پایان قرن بیستم، تغییر بزرگی در سراسر جهان رخ داد. مردم شروع به تغییر کسبوکار خود در کشورهایی با کمترین هزینه (نیروی کار ارزان و خدمات مصرفی) کردند. بنابراین رقابت بین قیمت محصولات شروع شد. با توجه به آمار جهانی صنعت نساجی، این کشورها مزایای خوبی دریافت کردهاند و باقیمتهای اقتصادی بر بازار حاکم شدهاند.
شش گام جهت کمک به شما برای شروع کسبوکار نساجی – مدیریت صنایع نساجی, کسبوکار نساجی, صنعت نساجی, بازار نساجی, بازار پارچه
شرایط بازار در آسیا
جمهوری کره، سنگاپور، هنگکنگ و تایوان به نتایج عالی در داخل مرزهای خود دست یافتند، اما سپس شروع به کاهش تولید و سرمایهگذاری بیشتر در دیگر کشورهای ارزانتر کردند. در نتیجه تولید در فیلیپین، اندونزی، تایلند و مالزی بین سالهای ۱۹۸۵ و ۱۹۹۰ بهطور قابلتوجهی افزایش یافت و بازار جهانی صادرات را هدایت کرد. این کشورها شروع به سرمایهگذاری یا توزیع مجدد بخشی از محصولات خود به موج سوم کشورها، یعنی کشورهایی مانند بنگلادش، پاکستان، سریلانکا و اخیراً لائوس، نپال و ویتنام کردهاند.
بااینحال، چین به بزرگترین تولیدکننده و تأمینکننده پوشاک در جهان تبدیلشده است که در حال حاضر حدود ۱۳ درصد از ذخایر جهان را بدون بهره بردن از برونسپاری از کشورهای دیگر تولید میکند. در عوض، این کشور بهعنوان بخشی از سیاست دولت با هدف توسعه صنعت پوشاک و باز کردن منسوجات به روی جهان خارج رشد کرده است.
شرایط بازار در آمریکا
نفت در قاره آمریکا، مکزیک را به تأمینکننده لباس متمایز برای صنعت نساجی در آمریکا و کانادا تبدیل کرده است؛ مکزیک خریدار اصلی پوشاک است که ۲۴ درصد از کالاهای جهان را وارد میکند. علاوه بر این، سرمایهگذاران خارجی که توافقنامه تجارت آزاد (FTA) را امضا کردهاند، صنعت پوشاک در مکزیک را توسعه دادهاند که به همراه ۸۰۰۰ شرکت پوشاک، در موقعیت قویتری در برابر رقبای آمریکای لاتین خود قرارگرفتهاند.
شرایط بازار در اروپا
در اروپای مرکزی و شرقی، بلغارستان، مجارستان، لهستان، رومانی و جمهوری چک بهتدریج تأمینکنندگان مهمی در بازار اروپا واردشدهاند. تمایل به ایجاد تخصص در یک مجموعه خاص از محصولات و صادرات آن به کشورهای OECD از اواسط دهه ۱۹۸۰ بهطور پیوسته در کشورها افزایش یافته است (۲.۴ میلیون دلار در سال ۱۹۸۷، ۵.۲ میلیون دلار در سال ۱۹۹۱).
از سال ۱۹۹۱، سرمایهگذاران و تجار خارجی، یوگسلاوی را ترک کردند تا فعالیتهای خود را به کشورهای دیگر منتقل کنند. کرواسی، فدراسیون روسیه، اسلوونی و اوکراین به کشورهای میزبان برای جابجایی کارخانههای پوشاک اروپایی تبدیلشدهاند
رضایت شغلی فعالان حوزه پارچهفروشی
رضایت شغلی یعنی ارزیابی یک نفر از شرایط شغلی خودش ما تو این بخش برای بررسی میزان رضایت مندی پارچه فروشان مصاحبه های زیادی رو بررسی و از چندین پارچه فروش یا بزاز فعال در حوزه پارچهفروشی در مورد میزان رضایتشون پرس و جو کردیم.
نتیجه این بررسی به این صورت بوده که میزان رضایت مندی پارچه فروشان از شغلشان چیزی حدود 65 در صد می باشد.
انواع پارچهفروشی
- مغازه پارچهفروشی
- پارچهفروشی اینترنتی
- پارچهفروشی اینستاگرامی
- بنکداری پارچه (عمده فروشی)
مغازه پارچهفروشی
مرسوم ترین نوع پارچهفروشی در کشور مغازه های پارچهفروشی هست که معمولا در بازارها و اماکن پرتردد شهرها راه اندازی می شوند
فروشگاه اینترنتی پارچهفروشی
پارچهفروشی اینترنتی که به عنوان فروشگاه اینترنتی پارچهفروشی شناخته می شوند نسل جدیدی از مراکز فروش پارچه در کشور هستند. این فروشگاه ها به دو صورت مستقل و یا وابسته با مغازه پارچهفروشی فعال هستند .که هر کدام معایب و مزایای خود را دارند.
به طور مثال فروشگاه اینترنتی پارچهفروشی هزینه اولیه کمتری برای شما خواهد داشت چون هزینه مکان و راه اندازی و امنیت کمتری را متحمل می شود و از طرف دیگر پارچهفروشی آنلاین وابسته به پارچهفروشی فیزیکی به دلیل اینکه درگاه فروش مکملی برای یک مغازه پارچهفروشی موجود و شناخته در بازار است معمولا در بحث جلب اعتماد مشتری کار راحت تری خواهد داشت.
این درحالیست که یه فروشگاه اینترنتی پارچه نیازمند تولید محتوای اعتماد ساز و ایجاد بستری مناسب برای جلب اعتماد مشتری است که هیچگونه شناختی از ما ندارد که این مسیری نسبتا سخت تری را برای شما ایجاد می کند.
فروشگاه اینستاگرامی پارچهفروشی
مسلما هنوز هم معرفی کردن یه پیج اینستاگرامی پارچهفروشی به عنوان یک کسب و کار و نوع جدیدی از این کسب و کار مخالفات متعددی دارد ولی نکته ای که نمی توان آن را نادیده گرفت اقبال و تمایل زیاد مشتریان از استفاده از این نوع فروشگاه ها است. چه به عنوان یک کسب و کار مجزا و آنلاین و چه به عنوان یک درگاه فروش برای یک پارچهفروشی فیزیکی و یا آنلاین
اگر این نوع فروشگاه آنلاین را به عنوان یک کسب و کار در نظر بگیریم مسلما ارتباط گیری راحتتر , تعامل بیشتر , سهولت در دسترسی و خرید را می توان از جمله محاسن این کسب و کار دانست و عدم اطمینان از آینده شغلی ( به دلیل امکان فیلتر شدن اینستاگرام به هر دلیلی ) را می توان بزرگترین ایراد پیج اینستاگرامی پارچهفروشی دانست.
انواع مختلف عمدهفروشی پارچه
عمدهفروشی انواع پارچههای در کشور مراجع گوناگونی هستند که بهصورت کاملاً حرفهای این محصولات را به فروش میرسانند. ازجمله مهمترین این مراکز را میتوان اینگونه برشمرد:
- نمایندگیهای مجاز برندها و شرکتهای تولیدکننده انواع پارچه خارجی
- مراکز بازرگانی و واردات و صادرات
- بنکداریها و عمدهفروشی پارچه
- فروشگاههای تخصصی فعال در حوزه عرضه و فروش پارچه خارجی
- مارکت های آنلاین و معتبر فعال درزمینه فروش و خرید اینترنتی پارچه
چطور پارچههای مغازه را تهیه کنیم؟
ابتدا باید روشن شود که خرید صحیح همیشه خرید یک پارچه باکیفیت نیست. برای مثال یک تولیدی پوشاک قصد دارد برای یک پروژه یک هفته یا یک کارناوال شادی یک روزه لباس فرم دوخت کند. خوب منطقی نیست که پارچه عمده باکیفیت اعلا تهیه شود.
اما اگر قرار باشد پوشاکی بادوام تولید کنید بدانید که اگر بهترین خیاط جهان هم باشید به خاطر استفاده از پارچه بیکیفیت تمام هنر دوخت و اعتبار شما زیر سؤال خواهد رفت. شاید شما قصد دارید پارچهای اعلا باقیمت واقعی تهیه کنید تا با تحویل پوشاک درجهیک برای خود آوازهای نیک درست کنید پس ادامه مطلب را دنبال کنید.
باند طاقه یا توپ پارچه:
باند دور طاقه پارچه سند آن نیست که این پارچه واقعاً در آن کارخانه تولیدشده است. به بستهبندی طاقه توجه کنید. به باندپیچی آن توجه کنید. یک کارخانه نساجی بزرگ هیچگاه با نوارچسب شیشهای مارک خود را بر طاقههای خود نمیزند. دیدهشده که بعضی افراد طاقه پارچه از یک برند معتبر را با اسم برند خود باندپیچی میکنند و بهعنوان نمونه به مشتری میدهند اما موقع ارسال سفارش اصلی بار خود با همان باند را ارسال میکنند.
بعضی از صنایع نساجی برند تولید پارچه، برای جلوگیری از فروش پارچه به اسم آن کارخانه بر حاشیه پارچه نام خود را هک میکنند. توجه کنید پلاستیک طاقهها باید پلمپ شده باشد. این نوع از تقلب در پخش انواع پارچه مانتویی بیشتر اتفاق میافتد و متأسفانه کارخانههای ایرانی محصولات خود را به نام برندهای خارجی بهخصوص ترک عرضه میکنند.
گرماژ پارچه:
در بعضی از پارچهها گرماژ یا همان وزن پارچه مثل پارچه تترون تعیینکننده نرخ است. پس حتماً درباره وزن پارچه سؤال کنید. پس از خرید، یک متر از طول پارچه را بر روی ترازو وزن کنید تا به صحتوسقم ادعای فروشنده آگاهی پیدا کنید.
سو استفاده از نام کارخانه معتبر نساجی و رنگرزیهای مشهور:
رنگرزیهای معتبر و مشهوری در کشور در حال فعالیت هستند و بعضی افراد سودجو به کذب میگویند که رنگ یا چاپ پارچه را رنگرزی ایکس انجام داده است. پس از تأمین کننده بخواهید که ضمانت دهد رنگ پارچه در شستشو تغییر نمیکند.
خام این پارچه خام فلان بافندگی مشهور است. این را هم خیلی در بازار میشنویم که معمولاً در اکثر موارد دروغی بیش نیست.
ادعای نمایندگی کارخانههای پارچه:
رازهای خرید پارچه
خیلی از افراد در بازار، خود را نمایندگی فلان کارخانه نساجی خطاب میکنند که لازم است شما به صحت این موضوع پی ببرید. گاهی یک پارچه توسط بیش از ده دلال و واسطه دستبهدست میشود که هرکدام از آنها علاوه بر حساب هزینههای حملونقل و جا بهجایی، سود خود را نیز در این میان از جیب مبارک شما میخواهند.
متراژ پارچه:
بهصورت رندم بعضی از طاقهها را متر کنید. در این مورد بیشتر برشکاران و خیاطها با توجه به الگو سریعاً به این موضوع پی خواهند برد ولی از دردسر احتمالی پیشگیری کنید. همچنین از فروشنده تضمین بگیرید که در صورتی خرابی در وسط طاقه پارچه وجه شمارا پس دهد و یا طاقه را تعویض کند.
به زمین و زمان قسم این پارچه نخی است:
این تنها روش تقلب صحیح است چونکه راست میگویند. میدانید چرا؟؟ چون تمامی پارچهها از هر نوع با هر کیفیتی نخی هست. تمام الیاف چه طبیعی و چه مصنوعی نوعی از نخ به شمار میرود.
همینکه سؤال کنید این پارچه نخی است یا نه در حال ارسال این مطلب هستید که من از پارچه سر در نمیاوریم. از فروشنده یا کارخانه سؤال کنید که این پارچه با چه الیافی از تاروپود تشکیلشده است. درباره انواع پارچه و نحوه فرآیند تولید آن اطلاعات کسب کنید. با انواع الیاف و مزیت هرکدام آشنایی پیدا کنید. با طرف قرارداد خود گونهای صحبت نکنید که حس کند شما قدرت تشخیص پارچه مرغوب از بیکیفیت را ندارید.
عرض پارچه:
عرض پارچه را توجه کنید که استاندارد باشد وگرنه در الگو زنی و برش دچار مشکل خواهید شد. گاهی به علت مشکل در استنتر و فرآیند تولید عرض پارچه کم یا زیاد میشود.
نکته در خرید پارچه پشمی یا پنبهای:
پارچهای که بهعنوان پنبهای یا پشمی به شما معرفی میشود را با یک فندک تست کنید. الیاف مصنوعی سریع ذوب میشود ولی پارچه پنبهای بهآرامی میسوزد و یک دود ملیحی دارد. در پارچههای پشمی نیز پس از گرفتن آتش به آن باید بویی شبیه بوی گوسفند بدهد. پارچه را با مالش به فرش یا لباس کرکی تست کنید که تل یا پورز نگیرد. ضمناً تصور نکنید که پنبه یا پشم سراسر حسن و استفاده است.
ارسال پارچه بهصورت عدلی: رازهای خرید پارچه
مراقب باشید موقع عدل بندی همان پارچه با همان کیفیت برای شما بستهبندی شود. اگر چندین عدل آماده میخواهند به شما تحویل دهند بهصورت رندوم بعضی از عدلها را همانجا بازکنید و به اعتراض فروشنده اعتنایی نکنید. هزینه عدل بندی مجدد ۵ هزار تومان بیشتر نیست. از طرف خود بپرسید استاندارد طاقهها چندمتری هست و حتیالمقدور مضربی از آن را بهعنوان متراژ سفارش دهید. برای مثال استاندارد متر طاقه پارچه ترگال در تمام واحدهای نساجی ۴۰ متر میباشد.
برای کاهش هزینههای ارسال بار بهتر است از طریق باربری اقدام کنید. هزینه باربری تقریباً یک سوم ارسال بار با اتوبوس است.
نکتهای در رازهای خرید پارچه:
در تمامی مراحل و سؤال و جوابها حتی از نمایندگی مستقیم کارخانه قاطعانه درخواست کنید که اگر غیرازاین باشد که گفتید بدون عذر و بهانهای پارچه را پس بگیرید و در این رابطه تضمین بگیرید
سلام روز بخیر
ممنون از مقاله کامل و عالیتون خیلی راهنماییم کرد
ممنونم از توجهتون آقای سلیمی عزیز
امیدوارم مطالب موجود برای راه اندازی پارچه فروشی مفید بوده باشه و به شما در تصمیمتون درباره شغل آینده کمک کنه
سلام خسته نباشید
بسیار مطالب پر بار و آموزنده ای بود ممنونم ازتون ، خدا یار و یاورتون ، دعا کنید منم بتونم این کار رو شروع کنم
ممنونم ایمان جان
آرزوی موفقیت دارم براتون