ویژگی کارمندان خوب
در این بخش به سه سوال اصلی که :
چگونه کارمند خوب استخدام کنیم؟
چگونه کارمند خوبی باشیم؟
چگونه کارمند استخدام کنیم؟
می پردازیم و برای سنجش بین کارمند خوب و کار مند بد از ویژگی های کارمند خوب و همچنین دلایل نارضایتی کارمندان صحبت خواهیم کرد تا به جمع بندی درستی برسیم پس با ما همراه باشید.
رکن اصلی پیشرفت یک سازمان، کارمندان هستند. بنابراین حضور مستمر و مؤثر آنان، سبب رشد و پیشرفت کسبوکار شما خواهد بود. اما انتخاب آنان نیز کار آسانی نیست. یک کارمند موفق ویژگیهایی دارد که میتوان بهصورت موردی آنها را بیان کرد.
-
عمل محور بودن، جاهطلب و خودمختار و باهوش
یک کارمند خوب هیچوقت منتظر نمیماند که شما مسئولیتها را به او دیکته کنید بلکه خودش دست به عمل میزند و باهوش و ذکاوت خویش شروع به فعالیت کرده و راههای جدید و مؤثر را برای پیشرفت تیم ارائه میدهد.
-
خوشبین است و اعتمادبهنفس دارد
در این صورت به اهداف سازمان پایبند میماند و برای رسیدن به اهداف تیم همهی تلاش خود را میکند.
-
فرهنگ متناسب با سایر همتیمیهای خود و مدیریت سازمان را دارد
یعنی دلسوز، قابلاحترام، ماهر و کاردان، موقعیتشناس و فعال است و کار در یک تیم به او قدرت تصمیمگیریهای بزرگ میدهد.
دلایل نارضایتی کارمندان
در این میان شرایطی ایجاد میشود که اعضای تیم را برای ادامه فعالیت ناامید میکند (کارمندان ناامید) بهعنوان نمونه:
- بیگاری کشیدن از کارمندان و در مقابل نداشتن حقوق و مزایای کافی
- اعتقاد نداشتن مدیران به همفکری افراد و استفاده نکردن از نظرات و ایدههای آنان برای پیشبرد اهداف
- عمل نکردن مدیران به تعهداتشان،انسانها برای این کار میکنند که بتوانند نیازهای مادی و معنوی خود را تأمین کنند اما اگر مدیران به تعهدات خود پایبند نباشند، کمکم اثرات منفی آن درروند کاردیده میشود. چراکه اشتغال و کسبوکار، یک رابطه دوطرفه است که موفقیت یکی بر دیگری تأثیر میگذارد.
- بیانگیزگی در کار با استخدام افرادی که ازنظر فکری و کاری در یک طبقه نباشند. چراکه وجود افراد متخصص در یک مجموعه باعث پیشرفت کاری کل تیم میشود و بودن افراد غیرمتخصص آفتی است که همه را مبتلا میکند و راندمان کاری را پایین میآورد. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که تنها تخصص و فن و مهارت یک نفر برای پذیرش او کافی نیست، بلکه داشتن اخلاق اجتماعی و سازگاری با محیط نیز مؤثر است. چهبسا کارمندانی هستند که با دوبههمزنی و اغتشاش در محیط کاری، شرایط را طوری متشنج میکنند که کسی علاقه به ادامه فعالیت در آن محیط را ندارد.
چگونه کارمند استخدام کنیم؟
چه شما به عنوان یک کارمند در این تلاش باشید تا به این نکته برسید که چگونه کارمند خوبی باشیم؟ و یا اینکه به عنوان یک مدیر به این سوال که چگونه کارمند استخدام کنم؟ توجه به نکات موارد بالا می تواند مثمرثمر باشد زیرا درک اینکه یک کارمند خوب است یا نه بر نوع تعامل مدیر و کارمند برمی گردد زیرا ممکن است دوری این رابطه باعث تشدید نارضایتی دو طرف شده و عواقب آن به طور کامل بر کسب و کار شما تاثیر بگذارد .
برای انتخاب کارمندان معیارهای مناسبی انتخاب کنید تا بتوانید آن ها را به کارمندان خوب تبدیل کنید و همیشه از احوال کارمندان با خبر باشید تا بتوانید بیش از پیش آن ها را به کسب و کار خود متعهد کنید.
آکادمی مشاغل ایران از توجه شما دوست عزیز سپاسگذار است و امیدوار است به سوالات چگونه کارمند خوب استخدام کنیم؟ و چگونه کارمند خوبی باشیم؟ و همچنین چگونه کارمند استخدام کنیم؟ پاسخ مناسبی داده باشیم برای ادامه این بحث ما را در مقالات مرتبط زیر همراهی کنید.