راهنمایی مکان یابی اصولی
در این بخش سراغ مقوله انتخاب مکان مناسب آمدیم و قرار است با هم بررسی کنیم که چرا انتخاب مکان یکی از اصلی ترین قدم های ما در راه اندازی کسب و کارمان خواهد بود.
همیشه به این موضوع اشاره کرده ایم که پرسه راه اندازی کسب و کار یکی از پر اشتباه ترین زمان ها برای کارآفرینان تازه کار است.
هر کارآفرین تازه کاری که قصد راه اندازی کسب و کار خود را دارد، اگر تجربه زیادی در راه اندازی کسب و کار نداشته باشد بجای تمرکز بر روی اجرای اصول اولیه راه اندازی کسب و کار بر روی شروع کسب و کار تمرکز می کند و با عجله زیادی تمام تلاش خود را می کند تا به نقطه آغازین شروع فعالیت کسب و کار برسد.
اخطار شروع فعالیت کسب و کار یکی از هیجان انگیز ترین اخطار در یک کسب و کار است ولی اگر غیر اصولی و بدون فکر و استراتژی به آن نقطه برسیم، باعث بروز مشکلات غیرقابل جبرانی در همان ابتدای راه اندازی کسب و کار خواهد شد.
بهترین حالت این است ضرر خواهید کرد و بدترین حالت باعث از بین رفتن کسب و کارتان در همان ابتدای راه خواهد شد.
در مکان مناسب ریشه کنید
یکی از اولویت های مهم هر کسب وکاری که باید با دید درستی در مورد آن تصمیم گیری شود انتخاب مکان مناسب برای راه اندازی کسب و کار شماست.
فرقی نمی کند چه یک تولید باشید، چه یک مغازه فروش محور و یا یک کسب و کار خدماتی، مکانی که کسب و کار خود را در آن راه اندازی می کنید نقش اساسی در شانس موفقیت آن ایفا می کند.
مثالی که همیشه در مورد انتخاب مکان مناسب کسب و کار به آن اشاره می کند این است که هر کسب و کار مانند یک درخت میوه است، فارغ از اینکه چه درختی را انتخاب می کنید و چطور به آن رسیدگی می کنید تا به میوه دهی برسد، انتخاب مکان مناسب برای کاشت آن هم از مهمترین انتخاب های شماست.
چون درخت مناسب در جایی نامناسب هیچ وقت یه درخت بارور نخواهد بود و فقط زمان و انرژی شما را از بین خواهد برد هر درختی با ریشه کردن در دل خاک بزرگ و بزرگتر خواهد شد و همین ویژگی باعث این می شود که جابجایی یک درخت امکان پذیر نیست وقتی اگر هم امکان پذیر باشد خطرات زیادی را برای آن درخت خواهد داشت وقتی ممکن است باعث نابودی آن شود.
وقتی شما یک کسب و کار را در راه اندازی نه تنها یک شغل را برای خود انتخاب و آن را راه اندازی می کنید بلکه یک جلوه جدید از خودتان به دیگران هم دارید، به خاطر همین است که خیلی از افراد از لحاظ اساسی و تعصبی به کسب و کارهای خود وابستگی پیدا می کنند.
حالا فرض کنید که این کسب و کار در مکان مناسبی راه اندازی شود و نتواند کسب و کار موفقی شود، چه اتفاقی می افتد؟
در کنار ضررهای مالی که برای شما به همراه خواهد آورد، باعث تغییر نگاه دیگران و دوستانتان نسبت به شما خواهد بود و این به شما لطمه بزرگی خواهد زد.
پس بیایید به مقوله انتخاب مکان مناسب راه اندازی کسب و کار بصورت حرفه ای نگاه کنیم تا بتوانیم شانس موفقیت کسب و کارمان را بالا ببریم.
عوامل مهم در انتخاب مکان مناسب
در انتخاب مکان مناسب برای راه اندازی کسب و کار دو تا عامل کلی را می توانیم بررسی کنیم: عوامل داخلی، عوامل بیرونی
عوامل داخلی:
به آن دسته از عامل ها که مربوط به خود کسب و کار هستش عوامل داخلی می گویند مثل: نوع کار، مشتریان هدف، میزان بودجه و …
عوامل خارجی:
به آن دسته از عوامل که مربوط به بیرون کسب هستش عوامل خارجی می گویند مثل: شهر انتخابی، میزان جمعیت، میزان بازخورد، فضای پارک و …
بهترین روش برای رسیدن به مکان مناسب راه اندازی هر کسب و کار بررسی عوامل داخلی، بررسی عوامل خارجی و انتخاب مکانی که بیشترین هماهنگی بین عوامل داخلی و خارجی را دارد.
مسیر انتخاب مکان مناسب
روند درست برای شروع مسیر انتخاب مکان مناسب برای راه اندازی کسب و کار به جواب دادن به این سوالات شروع می شود.
شغلت چیه؟ مشتریان کی هستن؟ کجا میخوای باشی؟ چقدر بودجه داری؟ چقدر فضا می خوای؟
برای شروع این روند به دو تا پروفایل احتیاج داری:
پروفایل مشتریان:
؟؟؟؟؟؟
؟؟؟؟؟؟
پروفایل کسب و کار
؟؟؟؟؟
فرمول انتخاب مکان
؟؟؟؟
؟؟؟
تعیین بایدهای مکان کسب و کار:
در قسمت اول با توجه به پروفایل کسب و کار و نوع فعالیت های که در کسب و کار صورت می گیرد و فضای مورد نیاز برای این فعالیت ها بایدها یعنی حداقل ها و حداکثر فضا و امکاناتی که در انتخاب مکان به آن نیاز دارید را مشخص می کنید.
تطبیق با مشتریان هدف:
در قسمت دوم با توجه به پروفایل مشتری و علایق و سلیقه های مشتریان هدف، اندازه فضا و محدوده محبوب مشتریان هدف را در نظر می گیریم.
انتخاب محدوده طلایی:
مسلماً در هر شهر و منطقه ای که قصد راه اندازی کسب و کار خود را دارید راسته های مختلفی وجود دارد که بورس کسب و کارهای همتراز و مکمل هست خواهد بود، مثلاً فضای بیرون شهر ممکن است راسته تعمیرگاه ها و خدمات فنی باشد، یا مراکز پر رفت و آمد با قابلیت پارک، مخصوص فروشگاه های عرضه کالا و خدمات باشد و …
بهترین روشی که برای رسیدن به دید مناسب به شما توصیه میکنم، تهیه نقشه شهر یا منطقه مد نظر شما چه به صورت نقشه آنلاین و چه چاپی است.
در ادامه با تحقیقات میدانی و یا اطلاعات شخصی خود نسبت به آن شهر یا منطقه اقدام به مشخص کردن راسته های شهر یا مراکز پر رفت و آمد خیابان های پرتردد، کم تردد و تردد عمومی نماید تا به یک دید کلی از کلید نقاط شهر برسید.
بعد از آن مناطقی که مشتریان هدف شما در آن نقاط حضور دارند را نیز مشخص نمایید.
و با استفاده از اطلاعات بدست آمده منطقه شهری که بهترین مکان برای راه اندازی کسب و کار شماست را مشخص نماید.
نکته 1: همیشه شلوغ ترین مکان ها، بهترین مکان برای هر کسب و کار نیست، مشتری همیشه تعیین کننده بهترین مکان خواهد بود، پس همیشه سلیقه مشتری را نسبت به نظرات شخصی خود ارجا قرار دهید.
نکته 2: در کسب و کارهای تولید، معمولا نوع تماس مشتری و تولید کننده بصورت مستقیم نیست و توجه به مشتریان هدف از اهمیت کمتری برخوردار است اما برخلاف مشاغل بازرگانی و خدماتی که دسترسی به پرسنل اهمیت کمتری دارد، تطبیق شرایط با پرسنل تولیدی اهمیت بالاتری پیدا خواهد
پیدا کردن چندین گزینه:
بعد از انتخاب منطقه طلایی، حال تلاش برای پیدا کردن گزینه های منطبق با شرایط شروع می شود و شما باید اقدام به یافتن گزینههای موجود در منطقه طلایی نماید.
ارزیابی هر گزینه:
بعد از انتخاب چندین گزینه، لازم است با استفاده از فرم ارزیابی مکان، گزینه های موجود را تقلیل کرده تا اطلاعات کاملی درباره هر مکان بدست آورید.
موارد پر اهمیت در مورد ارزیابی هر ملک از قرار زیر است:
امکانات مکان:
1- اندازه مکان
2- نمای ظاهری مکان
3- امکانات مکان
4- میزان اجاره
5- مدت اجاره
6- وضعیت پارکینگ
7- امکان توسعه
8- امنیت مکان
9- هزینه های مازاد
شرایط مکان:
1- قابلیت دسترسی به مکان
2- فاصله تا رقبا
3- مشاغل همسایه
4- جمعیت منطقه
5- جاذبه های منطقه
6- پتانسیل های نادیده مکان
7- دسترسی به تامین کنندگان
8- دسترسی به نیروی کار
9- دسترسی به خدمات عمومی
10- دسترسی به خدمات پشتیبانی
مقایسه گزینه ها
در این وقت از بین ارزیابی های موجود، گزینه های انتخابی را نسبت به اولویت های برتر خود رتبه بندی می کنید.
تطبیق با بودجه
مسلماً یکی از گزینه های اصلی هر کار آفرینی برای انتخاب یک مکان، میزان بودجه در نظر گرفته شده است، پس در این قسمت از بین گزینه های موجود ایدهآلترین گزینه ها انتخاب میشوند و به عنوان گزینه های مذاکره در نظر گرفته می شوند.
مذاکره اولیه
در این قسمت با گزینه های برتر وارد مذاکره می شوید و با استفاده از قدرت چانه زنی که هر کدام از موجرین در اختیارتان قرار می دهند و پتانسیل های موجود هر مکان، شرایط عمومی قرارداد از قبیل، میزان اجاره بها، میزان رهن، میزان مدت قرارداد، میزان هزینه های جاری، و عوامل نادیده گرفته و قوانین منطقه ای مکان را بررسی می کنید.
مسلماً در پایان این قسمت به جمع بندی مناسب در بین گزینه های موجود خواهید رسید و این باعث انتخاب مناسب شما خواهد شد.
ثبت قرارداد
ثبت قرارداد چه به صورت اجاره و چه خرید، یکی از طلایی ترین زمان ها برای گرفتن آپشن های مختلف از موجر خواهد بود.
در کنار آن سهل انگاری در لحاظ کردن مواد مذاکره شده و قراردادهای شما بستر ضررهای زیادی نیز هست.
پس توصیه اصلی در این زمینه اطلاع کامل از شیوه های مرسوم قرارداد نویسی و استفاده از کارشناس خبره در هنگام عقد قرارداد است.
نکات مهم در انتخاب نهایی
در زیر به تعدادی از سوالات پرتکرار پاسخ خواهیم داد.
میزان رهن و اجاره چقدر باید باشد؟
استاندارد فراگیری در این موضوع وجود ندارد که همه صاحبین اماکن تجاری از آن پیروی کنند و شما یه سری پیش فرض های در بین افراد وجود دارد که تا حدی معتبر است با این وجود به همیشه شاهد درخواست های نامتعارف از طرف موجرین هم هستیم.
ولی به صورت کلی می توان این را عنوان کرد که میزان رهن و اجاره به این صورت محاسبه می شود که میزان در امکان نوساز یک پنجم و غیر نوساز یک ششم قیمت ملک به صورت رهن لحاظ می شود و برای تبدیل این مبلغ به اجاره ماهیانه از هر صد میلیون رهن که قرار تبدیل به اجاره شود 3 میلیون تومان اجاره لحاظ می شود ( یعنی ضریب 3% یا همان صدی سه بازار)
میزان اجاره به درآمد چقدر باشد خوب است؟
متاسفانه به دلیل نبود نظارت دقیق به این موضوع هم میزان مرسوم بازاری وجود ندارد ولی به صورت معرفی نسبت به شغلها و کسب و کارهای مختلف، میزان اجاره تعیین شده چیزی بین 3% تا 15% فروش ناخالص باشد مناسب خواهد بود ولی متاسفانه در برخی اماکن پرطرفدار شاهد درصدهای بین 8% تا 20% فروش ناخالص هم هستیم، که به دلیل رقابت بالا در اجاره این اماکن شاهد این میزان درخواستی از موجر وقتی بالاتر از این هستیم.
چطور میزان فروش در یک منطقه را حدس بزنیم؟
بحث فروش به عوامل متعددی بستگی دارد و صرفا راه اندازی یک کسب و کار دلیل فروش حداقلی یا حداکثری نیست ولی برای جواب این سوال می توان گفت که تنها راه رسیدن به میزان فروش در یک منطقه تحلیل و بررسی رقبا در آن منطقه خاص است، شما می توانید با بررسی رقبا و میزان فروش آنها به فروش روزانه، ماهانه و سالانه و میزان سوددهی آن کسب و کار تا حدودی پی ببرید.
مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر اجاره بها یک ملک چیست؟
از مهم ترین عوامل می توان به موقعیت مکانی، وضعیت کیفی فضا، طول مدت اجاره، انگیزه از اجاره، رقابت برای اجاره و مواردی از این دست اشاره کرد.
تاثیر تردد بر آینده کسب و کار چیست؟
هر کسب و کاری زمانی به فروش مطلوب خواهد رسید که در کنار کالا و خدمات مناسب که ارائه خواهد داد، در مکان مناسب و به صورت مناسب در معرض دید قرار گیرد، پس مسلماً میزان تردد مشتریان بخصوص مشتریان هدف در میزان فروش و درآمدزایی و البته آینده کسب و کار تاثیر گذار خواهد بود.
آیا تمام کسب و کارها باید از بهترین مناطق کسب و کار خود را شروع کنند؟
می توان جواب این سوال را به این صورت داد که با توجه به سرمایه اولیه هر کار آفرین و از نظر کیفی می توان کسب و کارهای موجود را به 3 کلاس A، B و C تقسیم بندی کرد.
کسب و کارهایی که در کلاس A هر رسته شغلی قرار دارند، میزان فروش، سوددهی و درآمدزایی خیلی بیشتری نسبت به کسب و کارهای کلاس C دارند، دلایل این موضوع مواردی از قبیل موقعیت مکانی بقیه، سرمایه اولیه بیشتر، تجهیزات مناسب تر، پرسنل بهتر و … خواهد بود.
پس با یک دید یک طرفه نمی توان تمام کسب و کارها را در یک کلاس قرار داد، مسلماً هر کسب و کاری برای رسیدن به بلوغ خود نیازمند کسب تجربه خواهد بود یعنی شروع از کلاس C به کلاس A آن کسب و کار (البته در مواقعی با پرداخت هزینه می توان تجربه را بدست آورد) ولی در نمونه های موفق ایرانی و جهانی بسیار کسب و کارهایی را داشته ایم که با حداقل ها شروع کرده اند ولی با خلاقیت و دید مناسب به آینده مسیر رشد را به درستی طی کرده و خود را به رهبران رشد خود تبدیل کرده اند، البته که این مسیر آسان نیست و مسیر سختی انتظار کارآفرینان را خواهد کشید و شانس موفقیت را نیز کاهش خواهد داد ولی مهم این است که شدنی است اگر شما شخص مناسبی برای این مسیر باشد. هستید؟