مدیریت چیست؟
در این مقاله به بررسی مدیریت و اینکه مدیریت چیست؟ و به صورت کلی به تعریف مدیریت می پردازیم پس با ما همراه باشید.
رشد و توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و دگرگونیهای سبک زندگی، به همراه استانداردهای جدیدی که ایجادشده، سبب ارتقاء و بهبود کیفیت و تحولات اساسی و بنیادین در همه عرصهها شده است. هر مجموعهای، نیازمند کسی است که بتواند رهبری گروه را بر عهده بگیرد و بلد کار باشد، تا دیگران از او تبعیت کنند و به نقطه موردنظرشان برسند.
مدیر کیست؟
در تعریف مدیریت و مدیر باید به این نکته اشاره کرد که مدیر باید فردی باشد که تخصص و تعهد کافی برای رشد و پیشرفت مجموعه خود را داشته باشد. آگاهی و اطلاع از شرایط موجود و بومیسازی اطلاعات بر اساس همان شرایط که قابلفهم برای جامعه باشد، از وظایف مهم مدیریت یک مجموعه است.
سبک های مدیریت در ایران
یکی از نکاتی که برای تفهیم اینکه مدیریت چیست؟ باید در نظر بگیریم این نکته است که مدیریت دو سبک دارد، مدیریت سنتی و نوین.
همانگونه که از اسمش پیداست و شاید شما هم نمونه های از آن را تجربه کرده باشید, مدیریت سنتی، شامل تعیین اهداف و خط و مشی سایر اعضای گروه و کنترل آنان در جهت رسیدن به اهداف کوتاهمدت و بلندمدت هست. حالآنکه در مدیریت نوین، علاوه برداشتن اهداف مشخص، مدیران باید خود را با گروه خود هماهنگ سازند و همزمان با آنها پیش روند تا به نتیجه برسند. در این نوع مدیریت، فضای صمیمیتر و راحتتری برای تماس کارکنان فراهم میشود، تا زمینه رشد و شکوفایی اعضای گروه، فراهم شود و راهکارهای نوین برای رسیدن به اهداف والا شکل گیرد.
اگر رویکردتان پیروی از مدیریت نوین باشد، بنابراین دیگر زمان آن رسیده که همهچیز را از بالا نگاه نکنیم و اگر به دنبال نتیجه بهتر هستیم، اعضای گروهمان را همانند یک خانواده ببینیم و از همه آنها توقع داشته باشیم که در پیشبرد اهدافمان مشارکت کنند و با فراهم آوری شرایط مناسب آنان را برای پذیرش مسئولیتهای مختلف آمادهسازیم.
چرا مدیریت نوین
دنیای امروز این واقعیت را پذیرفته است که دیگر یکدست صدا ندارد و مشارکت هدفمند شرکت، متضمن بقای کسبوکار هست تا با مشارکت همه اعضا، از فرصتها بهخوبی استفاده شود و مشتریان بیشتری از کسبوکار شما استقبال کنند.
با نگاه به جامعه مدیریت در ایران، میبینیم که این گروه کوچک هم، جزئی از همین مردم هستند و برخی از عادتهای فرهنگی بر آنها نیز اثر کرده است. بهعنوانمثال، مدیران در بخش خصوصی، نگاهی اقبال گرایانه به مسائل دارند و سبب شده است تا جدیت، پشتکار و برنامهریزی و مشتری مداری را بهصورت نگاهی نیمه تزیینی ببینند و در صورت رسیدن به نتیجه مطلوب، آن را به شانس و اقبال ربط دهند و اگر نتیجه غیر مطلوب بود، آن را نشانه بدشانسی و نداشتن پارتی بدانند. حالآنکه باید دقت و حوصله بیشتری بر کار داشت و همانگونه که گفتیم جدیت و پشتکار و مشتری مداری را سرلوحه کار قرار دهیم تا نتیجه بگیریم.
آکادمی مشاغل ایران از توجه شما دوست عزیز سپاسگذار است. بر روی مطالب مرتبط زیر کلیک کرده تا به ادامه این مبحث در صفحه بعد برسید.