با مراحل و روش های تحقیقات بازار در مشاغل تولیدی آشنا شوید
در گذشته مشاغل با تنوع و گستردگی امروزه خود وجود نداشتند از همین رو معمولاً تحقیقات بازار مرسوم نبوده است و بیشتر افراد به سراغ همون مشاغلی میرفتند که خانواده، دوستان و یا آشنایان در پیش گرفته بودند؛ اما امروزه بازار بخصوص در زمینه مشاغل تولیدی با پیشرفت های چشمگیری مواجه شده است و به همین سبب نمیتوان بدون تحقیقات اولیه به سراغ این مشاغل رفت، به همین سبب ما تحقیقات بازار مشاغل تولیدی را گامی مهم در راه اندازی مشاغل تولیدی خواهیم دانست.
تحقیقات بازار چیست؟
تحقیقات بازار از جمله موثرترین روشهای کسب اطلاعات در خصوص مشتریان شما، رقیبان شما و مهمترین اطلاعات موجود در حوزه کسب و کار است. تحقیقات بازار به این معنی است که با استفاده از شیوههای گوناگون در خصوص بخش های مختلف بازارهای کسب و کار خود اقدام به کسب اطلاعات میکنند.
در واقع ما با تحقیقات بازار به سراغ اطلاعاتی در خصوص نیازهای بازار، ویژگی محصولات، مزیت های رقابتی تولیدکنندگان و تمایلات مشتریان خواهیم رفت. به همین سبب فرایند تحقیقات بازار نقش سازندهای در راه اندازی کسب و کارهای کوچک تولیدی و یا مشاغلی که قصد ورود به حوزههای جدید دارند خواهد داشت.
اهمیت تحقیقات بازار در چیست؟
امروزه بازار رقابتی بین مراکز تولیدی بسیار داغ است و بسیاری از مشتریان به دنبال استفاده از محصولات با کیفیت و برند هستند، به دنبال محصولی هستند که بتواند تمام ویژگیهای یک محصول خوب و مناسب آنها را داشته باشد، به همین دلیل مشاغل تولیدی میتوانند موفق باشند که این نیازها را بشناسند و برنامه تولید خود را بر مبنای پاسخ به این خواستها تهیه کنند.
حال در این میان با انجام تحقیقات بازار تولید ما میتوانیم با ارزیابی اطلاعات بدست آمده از این فرایند به سراغ پیشبینی نیازهای آینده مشتریان خود کنیم و اعتماد مشتریان خود را نسبت به برند مورد استفادهشان افزایش دهیم، همچنین مزیت های رقابتی کسب و کار تولیدی خود را گسترش دهیم و جایگاه خود را در این بازار رقابتی ارتقاء دهیم.
روش های تحقیقات در بازار چیست؟
به طور می توانیم روش های تحقیقات در بازار را به 4 دسته تقسیم کنیم:
- تحقیقات اولیه
- تحقیقات ثانویه
- تحقیقات کمی
- تحقیقات کیفی
تحقیقات اولیه
ما در تحقیقات اولیه بازار به سراغ جمع آوری داده ها بصورت مستقیم خواهیم رفت و به صورت هدفمند با تهیه پرسشنامه، نظرسنجی و … به کسب اطلاعات خواهیم پرداخت.
تحقیقات اولیه بازار تولید مزایای بسیاری دارد از همه مهمتر که خودتان به صورت هدفمند به سراغ بازار هدف خودتان خواهید رفت و به داده هایی دست پیدا میکنید که این داده ها منحصراً در دست خودتان است.
تحقیقات ثانویه
تحقیقات ثانویه، تحقیقاتی هستند که توسط دیگران انجام شده است اعم از مقالات، تحقیقات و گزارشات و … که شما میتوانید به آنها مراجعه کنید و از اطلاعات آنها برای تصمیم گیری و تحلیل بازار استفاده کنید؛ این به این معنی است که البته رقبای شما نیز امکان دسترسی به همین تحقیقات را نیز دارند، به همین دلیل تحقیقات ثانویه میتواند ما را در کوتاهترین زمان ممکن به مزایا و معایب و کلیت بازار تولیدی مد نظر ما برساند.
تحقیقات کمی
در تحقیقات کمی ما با مقدار کمیت ها روبرو هستیم، به عنوان مثال سود تولید ظروف آلومینیومی چقدر است؟ یا میزان فروش آنها در تهران چه تعداد است؟ و … شاید در ابتدا بدست آوردن این اطلاعات به صورت تحقیقاتی سخت به نظر بیاید اما همانطوری که گفتیم روش تحقیقات ثانویه میتواند در اینجا به شما کمک کند اما اگر به دنبال اطلاعات دقیقتری هستید میتوانید از مشاغل وابسته به محصولات تولیدی کار خود را شروع کنید.
تحقیقات کیفی
در تحقیقات کیفی بر خلاف کمی ما به دنبال اعداد و رقم نیستیم بلکه احساسات فعالین این عرصه و یا مشتریان آن برای ما اهمیت دارد. تحقیقات کیفی میتواند در عین سادگی خود مسائل زیادی را به دنبال داشته باشد.
مراحل تحقیقات بازار مشاغل تولیدی چیست؟
برای شناخت بهتر مشاغل تولیدی باید مراحل تحقیقات بازار را بشناسیم و بعد به سراغ بررسی این مسائل برویم:
بازار هدف خود را بشناسید
پیش از اینکه به سراغ تولید یک محصول خاص برویم ابتدا باید بازار هدف این کالا را بشناسیم و بدانیم چه کسانی مشتری این محصول ما هستند، این موضوع به ما کمک میکند ویژگی های مشتریان خود را بشناسیم.
این ویژگی های مشتریان که ما آن را پرسونای مشتریان شما مینامیم شامل مواردی مانند: رده سنی، جنسیت، طبقه اقتصادی، میزان تحصیلات و حتی موقعیت جغرافیایی محل زندگی و مواردی اینچنینی را در بربگیرد.
پرسشنامه خود را تهیه کنید
منظور از پرسشنامه تهیه سوالاتی است که در جریان تحقیقات بازار قرار به آن برسیم و شاید نتوانیم مانند تحقیقات دانشگاهی با یک پرسشنامه از پیش طراحی شده به سراغ مخاطبین خود برویم و از آنها بخواهیم که به سوالات ما پاسخ دهند بخصوص در مشاغل تولیدی که بسیار کمتر از مشاغل خدماتی در دید جامعه قرار دارند.
با افراد مطلع ارتباط بگیرید
یکی از مباحث مهم برای تهیه پاسخ سوالات خود، ارتباط گرفتن با افراد مطلع و با تجربه است، این موضوع در تحقیقات بازار مشاغل تولیدی بیشتر به شکل میدانی انجام میشود.
رقبای خود را تحلیل کنید
همواره تحلیل رقبا میتواند شما در موقعیت مشابهای قرار دهد و خود را با شرایط واقعی بازار تطبیق دهید از همین رو گاهی شاید لازم باشد که وقت زیادی را برای تحلیل رقبای خود بگذارید و با نحوه کار آنها بیشتر آشنا شوید.