تحقیقات بازار
اولین و مهمترین قدم بعد از آشنایی با هر شغل و کسب و کاری، جمع آوری اطلاعات از آن بازار و یا تحقیقات بازار است.
شما برای ورود به هر کسب و کاری در دنیا، نه تنها نیاز به شناخت دقیق آن کسب و کار دارید، بلکه باید شناخت مناسبی هم از بازار آن کسب و کار داشته باشید و این شناخت از راه تحقیق بازار میسر می شود.
چرا تحقیقات بازار مهم است؟
به عقیده بنده درک اهمیت تحقیقات بازار با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم موجود در کشور ما، می تواند بسیار ساده باشد، چرا؟
دلیل آن نمونه اجتماعی و فرهنگی در خانواده های ما قبل از ازدواج است، درست حدس زدید تحقیقات خانواده ها قبل از ازدواج، مسلماً شما هم تا بحال در خانواده و نزدیکان خود این پدیده را تجربه کرده اید که قبل از به سرانجام رسیدن هر ازدواج، خانواده عروس و خانواده داماد اقدام به تحقیقات از طرف مقابل می کنند.
خانواده ها دنبال چه چیزی هستند؟
1- آن شخص چه نوع انسانی است.
2- خانواده شخص، چه سابقه ای دارد.
3- دیگران در مورد آن ها چه فکری می کنند.
4- و …
و با گرفتن این جواب ها و جمع بندی نهایی به این نتیجه میرسند که آیا این پیوند به نتیجه خواهد رسید یا نه؟
و اینکه احتمال موفقیت در این رابطه چقدر خواهد بود و بعد از نتیجه گیری این تصمیم را می گیرند که ازدواج صورت بگیرد یا نه.
ما در تحقیقات بازار چه می کنیم؟
جواب ساده است ما دقیقا تمام مراحل تحقیقات ازدواج را برای یک کسب و کار انجام می دهیم، البته این بار قانون مدار تر و با استفاده از اعداد و ارقام
ما در تحقیقات ازدواج سراغ پرس و جو در مورد (بررسی شخص، بررسی خانواده ، بررسی نظر) می رویم و در تحقیقات بازار سراغ (بررسی شغل، بررسی بازار و بررسی رقبا) و در پایان با جمع بندی اطلاعات بدست آمده قرار است به این نتیجه برسیم که شروع این کسب و کار منطقی است؟ این کسب و کار به نتیجه خواهد رسید؟ و احتمال موفقیت در این شغل چقدر خواهد بود؟ و آیا باید این کسب و کار را راه اندازی کنیم یا نه؟ هیچ عقل سلیمی علاقمند به ورود به رابطه ای نیست که بعد از مدتی طلاق و جدایی در آن باشد، در دنیای کسب و کار طلاق، همان ورشکستگی، شکست و ضرر مالی است پس اگر در فکر راه اندازی کسب و کار خود هستید، تحقیقات بازار را خیلی خیلی خیلی جدی بگیرید.
تحقیقات بازار چیست؟
اگر نیاز به یک مفهوم درباره تحقیقات بازار دارید می توان تحقیق بازار را اینگونه تعریف کرد، به مجموعه تحقیقاتی که در مورد یک شغل، بازار هدف و مشتریان و همچنین رقبا برای تصمیم گیری برای ورود به یک کسب و کار انجام می شود تحقیقات بازار می گویند.
تحقیقات بازار فقط برای ورود به شغل است؟
در این جا به دو مفهوم تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی می رسیم، شاید شما هم بارها این اصطلاحات را شنیده باشید و به این فکر کنید آیا تحقیقات بازار همان تحقیقات بازاریابی است؟
جواب این سوال این است که تعدادی از متخصصین بازاریابی تحقیقات بازار را زیر مجموعه تحقیقات بازاریابی می دانند و گروهی دیگر بر این عقیده اند که خیر این دو مفهوم در پاره از مفاهیم همپوشانی دارند ولی ماهیت جدایی از هم دارند برای اینکه بدانید این دو مفهوم چه تفاوتی با هم دارند باید بدانید که ، اطلاع از این اینکه در حال خدمت به چه کسی هستید از طریق تحقیقات بازار بدست می آید، در حالی که اطلاع از اینکه چگونه به آن ها خدمت رسانی می کنید. از طریق تحقیقات بازاریابی بدست می آید.
پس اول می توان جواب سوال اصلی را داد که تحقیقات بازار صرفا فقط برای ورود به یک شغل نیست و دوم اینکه بسته به نیاز ما می تواند تحقیقات بازار مجزاء و صرفاً برای تحقیق جهت ورود به یک شغل باشد و یا زیر مجموعه تحقیقات بازاریابی و برای درک بهتر از بهترین شیوههای خدمت رسانی به مشتریان باشد.
در تحقیقات بازار دنبال چه چیزهایی هستید؟
در این مورد ؟؟؟ می کنیم که تحقیقات بازار قبل از راه اندازی هر کسب و کار یکی از مهم ترین کارهای که باید انجام دهیم، حالا سوال اینجاست که در تحقیقات بازار به چه چیزهایی پی می بریم؟
- شناخت مشتریان آن شغل
- شناخت بازار آن شغل و صنعت
- شناخت اندازه بازار آن شغل
- شناخت روندهای پیش روی آن شغل
- شناخت بخش های مختلف بازار آن شغل
- شناخت آینده بازار آن شغل
- شناخت میزان رقابت
- شناخت منطقه جغرافیایی
- شناخت قوانین و چارچوب ها
- و …
مهمترین پاسخی که تحقیقات بازار به شما می دهد
مهمترین پاسخی که تحقیقات بازار به ما می دهد (تعیین جذابیت بازار) است.
ما قرار است به این جواب ها برسیم که شغل و بازار مورد نظرمان چقدر پتانسیل سودآوری دارد و چقدر این سودآوری ادامه دار خواهد بود و آیا با توجه به سرمایه اولیه، تخصص و داشته های ما این شغل بازدهی مد نظر ما را خواهد داشت یا نه؟
انواع روش ها و اطلاعات در تحقیقات بازار
براساس روش ها بدست آوردن اطلاعات، ما دو نوع تحقیقات داریم،تحقیقات اولیه ، تحقیقات ثانویه
تحقیقات اولیه: اطلاعاتی که به وسیله شما از بازار و مشتری بدست می آید تحقیقات اولیه است.
تحقیقات ثانویه : اطلاعاتی که به منظور دیگر جمع آوری شده ولی شما هم می توانید از آن استفاده کنید تحقیقات ثانویه است
براساس نوع اطلاعات هم، ما دو نوع تحقیقات داریم، تحقیقات کمی، تحقیقات کیفی
تحقیقات کمی: اطلاعاتی که بر اساس اعداد و ارقام و آمار باشد تحقیقات کمی گوید.
تحقیقات کیفی: اطلاعاتی که بر اساس نظرات، عقیده ها و بازخوردها باشد تحقیقات کیفی گوییم.
تحقیقات بازار به روش تحقیقات اولیه
جمع آوری اطلاعات در گذشته تنها به صورت سنتی و حضوری انجام می شود ولی با ظهور فضاهای آنلاین سبک جدیدی از جمع آوری اطلاعات در بسترهای آنلاین به صورت دیجیتالی و آنلاین نیز به وجود آمده و امروزه با استقبال زیادی هم روبرو شده است.
انواع تحقیقات به روش سنتی:
1- نظرسنجی
2- مصاحبه حضوری
3- مشاهدات میدانی
4- گروه های متمرکز
5- جامعه نگاری
انواع روش های تحقیقات بازار دیجیتال:
1- نظرسنجی آنلاین
2- گروه های متمرکز آنلاین
3- انجمن های آنلاین
4- تابلو اعلانات
5- شبکه های اجتماعی
6- داده های کلیکی
هدف از تحقیقات بازار
مسلماً اصلی ترین هدف از تحقیقات بازار جمع آوری اطلاعات است.
گام به گام تحقیقات بازار
همانطور که قبل تر گفته شده ما هدف های زیادی از تحقیقات بازار خواهیم داشت، مثل آشنایی با مشتریان هدف خود، یافتن فرصتهای جدید، پیش بینی نیاز مشتریان، کشف تهدیدهای بازار کار در انتها در مورد راه اندازی کسب و کار نتیجه گیری کنیم.
در ادامه راهنمایی گام به گام از روند تحقیقات بازار در اختیارتان قرار می دهیم.
؟؟؟ ؟؟؟
؟؟؟ ؟؟؟
تکمیل پروفایل کسب و کار:
مسلما با اطلاعاتی که قبل از تحقیقات بازار بدست آورده ای یک نمای کلی از کسب و کار برای شما قابل ترسیم خواهد بود، پس در اولین قدم اقدام به تهیه پروفایل این کسب و کار نماید. اطلاعات ارائه شده در مقاله این شغل نیز به شما کمک خواهد کرد.
اطلاعاتی که لازم است داشته باشید.
تکمیل پرسونای مشتریان هدف:
در قدم دوم باید به صورت کاملاً تصویری، نمایی از مشتری یا مشتریان هدف خود بدست بیاورید، این کار برای مشتریان هدف رقبا و یا بررسی کاربران خدمات شما قابل تشخیص خواهد بود.
اطلاعاتی که از مشتریان هدف خود لازم است داشته باشید.
تعامل و بررسی نظر مشتریان هدف در مورد خدمات کسب و کارش:
بعد از مشخص شدن مشتریان هدف، لازم است برای کسب اطلاعات فوق العاده مهمی سراغ آن ها بروید. همانطور که گفته شد چه به صورت سنتی و چه به صورت آنلاین می توانید با تهیه پرسش نامه های سراغ گروه ها یکوچک و بزرگ از مخاطبین هدف خود بروید و در مورد خدمات و کالای خود بازخورد مناسب دریافت نمایید.
این سوالاتی که می تواند به شما در تهیه پرسشنامه کمک کند.
توجه داشته باشید جواب های دریافتی شما از تعمل و پرسش های که از مخاطبین خود خواهید کرد می تواند منبع بسیار مهمی برای پیشبرد کسب و کارتان باشد و هم می تواند اطلاعات گمراه کننده برای شما باشد.
تفاوت این دو نوع سوالاتی است که از مخاطبین خود می پرسید و جوابی است که دریافت می کنید، برای درک بهتر این موضوع توصیه دارم کتاب تست ماهان را مطالعه کرده و یا پادکست رایگان این کتاب را از این لینک گوش دهید یا به مناسب ترین سوالات و بهترین جواب ها دست پیدا کنید.
جمع آوری اطلاعات بازاری:
یکی از روش هایی که به شدت به کارآفرینان تازه کار توصیه می کنم، بررسی میدانی بازار هدف و استخراج کامل اطلاعات بازاری است که قصد ورود به آن را دارند. اطلاعاتی شامل:
- جمعیت منطقه
- رسته های پرتردد
- تعداد رقبای منطقه
- سطح مالی منطقه
- سطح فرهنگی منطقه
- شیوه های خرید منطقه
- پرفروش ترین کسب و کارهای منطقه
- پرفروش ترین رقبا
- مسیرهای دسترسی منطقه
- و …
تمامی این اطلاعات دید بسیار مناسبی از بزرگی بازار، حجم بازار، میزان سود آوری و بهترین منطقه برای شروع فعالیت به شما خواهد داد. (هر چقدر اطلاعات دقیق تر و کامل تر، تصمیم گیری آسان تر)
بررسی رقبا
مسلما یکی از بهترین مراجع برای جمع آوری دقیق بر اساس رقبا خواهد بود. ممکن است سطح دسترسی شما به اطلاعات رقبا خیلی محدود باشد ولی خلاقیت شما در بدست آوردن اطلاعات دقیق از رقبا همیشه کمک زیادی به شما خواهد کرد.
بدترین حالت برای جمع آوری اطلاعات می توانید از حضور میدانی و ثبت اطلاعات مشتریان هدف و خرید و میزان فروش روزانه و حدس میزان سودآوری استفاده ببرید، این روش راهنمای بسیار خوبی برای رسیدن به دورنمایی از فعالیت شما خواهد بود.
بررسی اطلاعات ثانویه
بعد از جمع آوری اطلاعات شخصی خود، می توانید با جستجو در پایگاه های آنلاین مثل سایت آمار و … و حتی آفلاین مثل کتابخانهها و روزنامهها و به اطلاعاتی دست پیدا کنید که برای اهداف دیگر جمع آوری شده ولی شما می توانید از آن داده های جدید و کار برای استفاده در تحقیقات خود استخراج نمایید.
جمع بندی
پس از تکمیل اطلاعات مورد نیاز، می توانید با تجمیع اطلاعات و جمع بندی به داده های یکپارچه درباره این کسب و کار، بازار و جذابیت ورود به آن دست پیدا کنید.
شما به تمام اطلاعات جمع آوری شده نیاز نخواهید داشت ولی اطلاع از این داده ها دیدی مناسب نسبت به مسائل در شما ایجاد خواهد کرد.
نتیجه گیری
همانطور که در ابتدای این بخش عنوان شد تحقیقات قبل از ازدواج ممکن است آینده دو شخص را تحت شعاع قرار دهد و تحقیقات بازار هم همانند آن آینده یک کسب و کار را تحت شعاع قرار می دهد.
حالا با جمع آوری اطلاعات می توانید با دیدی وسیع در مورد آینده این کسب و کار تصمیم بگیرید.
هنگامی که صاحب کسب و کاری هستید، سود پادشاه است! تعیین دقیق سود کسب و کار، به شما کمک می کند تا در مورد چگونگی قیمت گذاری محصولات و خدمات، پرداخت به کارکنان و… تصمیم گیری کنید و از سلامت مالی مجموعه تان مطمئن باشید.