سوپرمارکت آنلاین
آیا این شغل مناسب شما هست؟
اگه مطمئن نیستی ما راه حل مناسبی داریم تا بهترین شغلِ مناسبِ خودت رو انتخاب کنی
0%
میزان رضایت
0%
میزان سود
0%
پیشرفت بازار
همهچیز درباره شغل سوپرمارکت آنلاین
راهنمای راهاندازی شغل سوپرمارکت آنلاین : صفر تا صد آموزش + راهاندازی + درآمدزایی از شغل سوپرمارکت آنلاین
فکرش را بکنید بتوانید شرایطی مهیا کنید تا مردم بتوانند موبایل بهدست بگیرند، در قفسههای فروشگاه قدم بزنند، تمام مایحتاج روزانه یا ماهانهشان را با بهترین قیمت بخرند و حداکثر دو ساعت بعد، خریدشان را دم در خانهشان تحویل بگیرید.
اگر دنبال چنین کسبوکار خلاقانهای میگردید میتوانید به راهاندازی یک سوپرمارکت آنلاین ( سوپرمارکت اینترنتی) فکر کنید.
تمام کسبوکارهای اینترنتی خاص با توجه به نیازهای مردم راهاندازی می شن! شاید تا چند سال پیش سوپرمارکت اینترنتی نیاز خیلی از مردم نبوده. و حتی بهدوراز عقل بود که برای خرید مواد غذایی مصرفی که از بقالی سر کوچه هم میشد خرید کرد …
ولی الآن …
با گسترش هزینههای زندگی، کمبود وقت، ترافیک سنگین شهری و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کاملاً معقول و بهصرفه هست، که از سوپرمارکت اینترنتی خریدهای روزانه خودمان رو انجام بدیم. از طرفی مردم الان خیلی راحتتر حاضرند که خرید اینترنتی انجام بدن.
همینطور فروش مواد غذایی خیلی آسانتر از فروش اینترنتی کالای دیجیتال هست. چون متقاعد کردن مردم برای خرید یک کالای دیجیتال گرانقیمت سخت تره.
ولی مواد غذایی اینطور نیست!
- چون نیاز روزانه مردم هست و مجبورند تهیهاش کنند
- دوم اینکه قیمت اون ها نسبت به محصولات دیجیتال پایین تره
- یک بار خرید کافی هست تا کیفیت و تجربه خرید از سوپرمارکت اینترنتی برای مردم مشخص به شه و بتونن خوب یا بد جنس رو تشخیص بدن
- این تجربه می تونه خیلی ارزان تر از تجربههای دیگه باشه.
اگر به فکر راه اندازی سوپرمارکت آنلاین هستید در مسیر درستی قرار گرفته اید.در این مقاله تمام تمامی مواردی که برای راه اندازی سوپرمارکت آنلاین نیاز دارید رو در قالب صفر تا صد راه اندازی سوپرمارکت آنلاین در اختیارتون قرار میدم.
سوالات متداول درباره سوپر مارکت آنلاین
مزایای شغل سوپرمارکت آنلاین چیست؟
پشتیبانی آکادمی
مزایای شغل سوپرمارکت آنلاین چیست؟
- راهاندازی سوپرمارکت و اداره آن شرایط خاصی دارد. معمولا افراد باید صبح زود، کرکرهی مغازه را بالا ببرند و تا آخرین لحظات شب هم آمادهی پاسخگویی به مشتریان باشند اما راهاندازی سوپرمارکت آنلاین، نسبت به این روش دردسر بسیار کمتری دارد.
- سوپرمارکت آنلاین، نیاز به مغازه و مغازهداری ندارد و همین مسئله کمک میکند تا در مخارج اولیه کمی صرفهجویی شود و قیمت محصولات خیلی بالا نرود،به این شیوه مشتری میتواند محصولات را با تخفیف و به شکل رایگان دم در خانهاش تحویل بگیرد که از دیگر مزایای شغل سوپرمارکت آنلاین میباشدفروشگاه آنلاین همیشه باز است و تعطیلی ندارد ، شما همواره در دسترس مشتریان هستید حتی هنگامی که تمام فروشگاه های سنتی تعطیل کرده و به منزلشان می روند سوپرمارکت آنلاین در هرساعت و هرجاکه مشتریان گوشی موبایل یا رایانه خود را روشن کنند ، آماده فروش کالا می باشد .
- حتی هنگام تمام شدن شیفت کارمندان ، وب سایت فروشگاه می تواند سفارش مشتریان را ثبت نموده تا در اولین ساعت بازگشایی شیفت بعدی ، کالای خریداری شده به درب منزل فرستاده شود .
- حال اگر شما انگیزه ی داشتن یک مزیت رقابتی قوی در کسب و کار خود را دارید ، داشتن شیفت شب فروشگاهی و دریافت سفارش و ارسال کالا در ۲۴ ساعت شبانه روز ، می تواند برند شما را بر سر زبانها بیاندازد .
- صرفهجویی در زمان و همچنین راحتی خرید؛ در فروشگاه آنلاین خبری از شلوغی، همهمه و ایستادن در صفهای طولانی صندوق پرداخت نیست و بلافاصله پس از خرید کالا میتوان با فشردن دگمه کیبورد رایانه یا لمس صفحه موبایل، از فروشگاه خارج شد و کالای خریداریشده را درب منزل تحویل گرفت.
- به گفته آمازون (بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان)، خریدار پسازاینکه کالاهای موردنظرش را از قفسهها برمیدارد میتواند بهراحتی از فروشگاه خارج شود.
- تهیه یک مغازه در نقطه مناسبی از شهر بسیار پرهزینه خواهد بود و مانع بزرگی برای شروع کسبوکارها محسوب میگردد. راهاندازی سوپرمارکت آنلاین میتواند بدون داشتن فروشگاه و مغازه فیزیکی هم انجام شود، از مهمترین مزایای شغل سوپرمارکت آنلاین میباشد
- از دیگر مزایای شغل سوپرمارکت آنلاین پتانسیل رشد سریع این شغل میباشد، فروش در اینترنت به معنای محدودیتهای سنتی در رشد فروشگاه نیست
- بهعنوانمثال یافتن و پرداخت هزینههای بیشتر از عوامل اصلی نیستند. با داشتن یک استراتژی بازاریابی دیجیتال خوب و یک برنامه برای افزایش سیستمهای تحقق سفارش، میتوانید پاسخ دهید و فروش روزافزون را تقویت کنید.
معایب شغل سوپرمارکت آنلاین چیست؟
پشتیبانی آکادمی
معایب شغل سوپرمارکت آنلاین چیست؟
- چون بهصورت آنلاین فعالیت میکنید نیاز به دیده شدن و تبلیغات در محیط مجازی (فضای وب و اینستاگرام) و محیط فیزیکی دارید
- در بعضی مواقع (خریدهای کم مثلاً تا 50 هزارتومان) هزینه حمل رایگان باعث میشود که آستانهی سود شما کاهش یابد (برای رفع این مشکل برای سقف خرید برای حمل رایگان درنظر بگیرید)
- حجم و تعداد کالاهای محصولات سوپرمارکتی بسیار بالاست و تا حد امکان باید محصولات جور باشد تا رضایت مشتری جلب شود
- نسبت به هدف نهایی و وسعت کاری، کسبوکار شما منطقهای یا شهری میشود، درست است که شما فروشگاه اینترنتی هستید ولی تا محدوده خاصی رو میتوانید خدمات دهید
- و خدماترسانی مثل شرکت دی جی کالا که در سطح ایران خدماترسانی میکند پروسه سنگین و هزینه بری برای شروع کار خواهد بود، ولی نگران نباشید از سطح منطقهای یا حتی شهر میتوانید کسبوکار خودتان را شروع کنید و کمکم محدوده فعالیت را گسترش دهید.
- هزینههای وبسایت، برنامهریزی، طراحی، ایجاد، میزبانی، امنیت و نگهداری یک وبسایت تجارت الکترونیکی حرفهای ارزان نیست، بهویژه اگر انتظار فروش زیاد و فزایندهای رادارید.
- (البته راهحل وجود دارد که با اپلیکیشن یا راهاندازی یک وبسایت فروشگاهی وردپرس کارتان را شروع کنید یا میتوانید خودتان شروع به یادگیری و طراحی وبسایت فروشگاهی کنید)
- اعتماد مشتری، ایجاد نام تجاری قابلاعتماد ممکن است دشوار باشد، بهخصوص بدون داشتن یک فروشگاه فیزیکی باسابقه و تعامل رودررو بین مشتریان و کارکنان فروش. شما باید هزینهها یا راهاندازی یک سیستم خدمات خوب به مشتری را بهعنوان بخشی از پیشنهاد آنلاین خود در نظر بگیرید
- امنیت و کلاهبرداری، رشد بازار فروشگاههای آنلاین توجه عناصر مجرمانه پیچیده را به خود جلب کرده است. اگر در جدیدترین سیستمهای امنیتی برای محافظت از وبسایت و فرآیندهای معامله خود سرمایهگذاری نکنید، میتوانید اعتبار کسبوکار شمارا خدشهدار کند.
- در این شغل تایم کاری بسیار بالاست و تعطیلی وجود ندارد (بر اساس حجم کسبوکار باید کارها رو تقسیمبندی و شیفت بندی کنید)
سرمایه لازم برای راه اندازی سوپرمارکت آنلاین چقدر است؟
پشتیبانی آکادمی
سرمایه اولیه راهاندازی سوپرمارکت آنلاین
سرمایه اولیه راهاندازی سوپرمارکت آنلاین بهطورقطع تابع موارد زیر است:
- نوسانات قیمت محصولات سوپرمارکتی
- مکان انتخابی (دفتر کار و انبارمحصولات)
- نوع سایت و اپلیکیشنی که انتخاب میکنید
- بازار هدفی که انتخاب میکنید
- حجم فعالیت شما (هدف نهایی)
درآمد سوپرمارکت آنلاین چقدر است؟
پشتیبانی آکادمی
چرا راهاندازی سوپرمارکت آنلاین سودآور است؟
شاید از خودتان بپرسید وقتی اکثر سوپرمارکتها این امکان را برای مشتریان خود فراهم کردهاند که اجناس را درب منزل تحویل بگیرند، پس چرا باید به فکر راهاندازی هایپر مارکت اینترنتی بیفتیم؟
ما در ایران سوپرمارکت واقعی (با توجه بهاصطلاح تجاری آن یعنی فروش کالاهای مصرفی تند فروش) نداریم و مردم کالاهای سوپرمارکتی را بهطور سنتی از مغازهها و فروشگاههای زنجیرهای تهیه میکنند؛ بنابراین راهاندازی سوپرمارکت آنلاین راهی است که کالاها بهطور مستقیم و باقیمت کمتر بهدست مصرفکننده برسد
- دردسر کمتر سوپرمارکت آنلاین نسبت به مغازهداری
- صرفهجویی در وقت با راهاندازی هایپر مارکت اینترنتی
- تنوع بالای محصولات امتیاز است
سود سوپرمارکت آنلاین چقدر است؟
پشتیبانی آکادمی
سوددهی سوپرمارکت آنلاین چقدر است؟
در بهترین حالت سود مواد غذایی مانند لبنیات و بستنی بین هشت تا 12 درصد است.
بیشترین سود روی اجناس خارجی است که مشخصاً جایی که قدرت خرید مردم بالا باشد، فروش بیشتر خواهد بود. بهطور متوسط سود ماهانه سوپرمارکت حدود 20 تا 30 درصد است.
کلید اصلی موفقیت و سوددهی در سوپرمارکت آنلاین فروش بیشتر و تداوم این فروش میباشد، هرچقدر محصولات کاملتری داشته باشید، خدمات بهتری ارائه دهید و بیشتر تبلیغ کنید کسبوکارتان رونق بیشتری میگیرد.
بازار هدف شغل سوپرمارکت آنلاین
با نیچ مارکتینگ گوشهای از بازار را تصاحب کنید
اگر کمی در اینترنت جستجو کنید میبینید که فروشگاههای زیادی محصولات سوپرمارکتی را میفروشند. همچنین در این زمینه رقبای قدرتمندی مثل دیجیکالا و اُکالا حضور دارند.
بدون شک رقابت با بهترین فروشگاههای اینترنتی مواد غذایی بسیار سخت و پرهزینه است. پس بهترین راه برای موفقیت در این حوزه، هدف قرار دادن قسمت کوچکی از بازار یا نیچ مارکتینگ است.
منظورمان این است که نیازی نیست از همان اول، بهقصد شکست این رقبا وارد بازار شوید. روی بخش کوچکی از بازار تمرکز کنید. مثلاً فروشگاه اینترنتی تیرینک بر روی فروش نوشیدنی، چای و دمنوش تمرکز کرده است و یک نمونه خوب از نیچ مارکتینگ درزمینه فروش محصولات غذایی محسوب میشود.
همینطور سایت تنقلات همانطور که از نامش پیداست، روی فروش تنقلات هدفگذاری کرده است.
صفر تا صد سوپر مارکت آنلاین
پشتیبانی آکادمی
سوپرمارکت چیست؟
سوپرمارکت یک مغازه فروش مواد خوراکی و آشامیدنی و برخی اقلام روزمره خانه ازجمله تخممرغ، محصولات لبنی مثل شیر، ماست، کره، نان و برخی محصولات غیرخوراکی مثل مواد شوینده و لوازم بهداشتی و در برخی سوپرمارکتها گوشت و مرغ و مواد پروتئینی و… است.
تفاوت اصلی سوپرمارکت با بقالی، دسترسی مستقیم مشتریان به کالاها برخلاف بقالیها، به عبارتی دیگر سلفسرویس است.
بیش از 80٪ از کالاهای سوپرمارکتها مواد خوراکی هستند. اندازه سوپرمارکتها از بقالیها بزرگتر، ولی از هایپرمارکتها کوچکتر است. سوپرمارکتها در محلهها و در نزدیکی مناطق مسکونی وجود دارند تا دسترسی به آنها راحتتر باشد.
سوپرمارکت آنلاین چیست؟
سوپرمارکت آنلاین به فروشگاه مواد غذایی که به هر فرد یا شرکتی اجازه خرید مواد غذایی بهصورت آنلاین را میدهد.
معمولاً یک هزینه تحویل برای ارائه خدمات وجود دارد. سفارش آنلاین از طریق وبسایتهای تجارت الکترونیک یا اپلیکیشنهای موبایل انجام میشود. در حال حاضر دو نوع سوپرمارکت آنلاین داریم 1. مارکت پلیس 2. مارکت
شغل سوپرمارکت آنلاین
مشاغل مرتبط با شغل سوپرمارکت آنلاین
- عمدهفروشان محصولات غذایی و بهداشتی
- عمدهفروشان بازار میوه و تره بازار
- عمدهفروشان گوشت و مرغ و ماهی
مشاغل رقیب با شغل سوپرمارکت آنلاین
- بقالی
- سوپرمارکت
- هایپرمارکت
شغل سوپرمارکت آنلاین چیست؟
کاربران بعد از ورود به سایت فروشگاه، محصولات موردنیاز خود را سفارش میدهند و پس از کامل کردن سفارش، هزینه را پرداخت میکنند.
هزینه محصولات که در سبد خرید آنلاین پرداخت مینماید از چند طریق قابل پرداخت است:
با کارتهای بانکی (ملی، ملت، مهر ایران، پارسیان، صادرات و …)
بهصورت نقدی به مأمور پست در زمان تحویل کالا
واریز بهحساب
بعد از مشاهده و تأیید سفارش زیر نظر مسئول فروشگاه اینترنتی، مأمور پست کالای مشتری را در محل فروشنده دریافت میکند و به مشتری تحویل میدهد.
با توجه به اینکه فرهنگ خرید در ایران هنوز کاملاً احساس نشده است اما داشتن فروشگاه آنلاین باعث مطلع شدن هزاران نفر با محصولات شما خواهد شد که هرکدام از آنها میتوانید چه بهصورت سنتی و یا تماس مستقیم یا با تلفن از شما خرید کنند.
خصوصیات و مزایای سوپرمارکت آنلاین
مهمترین خصوصیات و مزایای یک سوپرمارکت آنلاین عبارت است از:
در سوپرمارکتهای اینترنتی خریداران قادر هستند ساعتها مشغول بررسی محصولات موردعلاقهی خود باشند.
در این فروشگاهها هیچ محدودیتی برای تعداد مشتریان وجود ندارد.
سوپرمارکت آنلاین حق انتخاب بیشتری در اختیار مشتریان خود قرار میدهد.
از مزایای خرید اینترنتی تحویل گرفتن سفارشات درب منزل و بیمه بودن اجناس میباشد.
قابلیت دسترسی به مطالعه و بررسی تخصصی محصولات به مشتریان میتواند با آگاهی کافی نسبت به خرید خود اقدام نمایند.
عدم ترافیک و کاهش آلودگی هوا
سوپرمارکت آنلاین چه خصوصیاتی دارد؟
بهطورکلی یک سوپرمارکت آنلاین دارای خصوصیات زیر است:
تصویر محصولات: لازم است یک فروشگاه اینترنتی تصویر و نمونه واضحی از تمام محصولات در ابعاد مختلف در سایت قرار داده باشد و اطلاعات کافی و لازم در ارتباط با آنها را بهطور کامل شرح داده باشد. تا مشتریان بتوانند با آگاهی بیشتری اقدام به خرید محصولات کنند.
نماد اعتماد الکترونیکی: همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، داشتن نماد اعتماد الکترونیکی از ملزومات هر سایت معتبر میباشد. پس برای اطمینان از اینکه خرید خود را از یک سایت معتبرانجام میدهید، باید مطمئن شوید که سوپرمارکت اینترنتی موردنظر شما دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد.
درگاه پرداخت بانکی: بدیهی است که هر وبسایت فروش آنلاین دارای یک درگاه پرداخت بانکی میباشد. سوپرمارکت اینترنتی نیز مانند تمام فروشگاههای آنلاین دیگر دارای درگاه پرداخت بانکی میباشد.
شماره تماس: هر سوپرمارکت آنلاین دارای شمارههای تماسی جهت ارتباط مشتریان با پشتیبانی فروشگاه میباشد تا مشتریان بتوانند سؤالات خود در ارتباط با نحوه خرید و یا هر موضوع دیگری را با پشتیبانان مطرح کنند.
دستهبندی محصولات: در سوپرمارکت آنلاین تمامی محصولات در دستهبندیهای صحیح و متناسب با نوع محصولات، تولیدکننده آنها، قیمت آنها و موارد دیگر دستهبندی میشوند تا انتخاب و خرید محصولات موردنیاز مشتری برای او آسانتر شود.
سوپرمارکت آنلاین و اینترنتی یک فرصت خوب
امروزه با گسترش کسبوکارهای آنلاین، هرکسی به فکر آینه تا یه جوری از این فضای فراهمشده برای توسعه کسبوکارش و افزایش حجم فروشش استفاده کند.
یکی از زمینههایی که میشه بهصورت لوکال و محلی با راهاندازی اون، گوی سبقت رو از رقیبان خود بربایید، راهاندازی سوپرمارکت آنلاین و فروش محصولات سوپرمارکتی هست.
چرا استقبال از سوپرمارکت آنلاین و خرید اینترنتی زیاد شده؟
- اشتغالات روزمره خانوارها و عدم وقت کافی برای رجوع به فروشگاهها.
- کیفیت مناسب در کنار قیمت مناسب و پایینتر از قیمت سوپرمارکتها و فروشگاه هها.
- خدمات تحویل درب منزل محصولات و صرفهجویی در وقت و انرژی.
- آنلاین بودن و فعالیت ۲۴ ساعته فروشگاههای اینترنتی و امکان رزرو سفارش در هر تایمی از شبانهروز.
- باز بودن دست مشتری در انتخاب محصول موردنظر و تنوع بالای محصولات.
- امکان خرید محصولاتی که در خیلی از فروشگاهها ، با کمبود مواجه است.
رشد محبوبیت سوپرمارکتهای آنلاین در آمریکا
با توجه به دادههای statista ، محبوبیت فروشگاههای مواد غذایی آنلاین، بهویژه در ایالاتمتحده آمریکا در حال رونق است.
نمودار
“برآورد میشود که بازار مواد غذایی آنلاین ایالاتمتحده در سال 2017 به ارزش حدود 14.2 میلیارد دلارفروش داشته باشد، با پیشبینی فروش تا سال 2021 به 29.7 میلیارد دلار برسد.”
راه اندازی سوپر مارکت آنلاین
پشتیبانی آکادمی
چطور راهاندازی سوپرمارکت آنلاین را شروع کنم؟
در بخش راهاندازی کسبوکار ما کلیه مسیرهای برای راهاندازی را برای شما فراهم میکنیم.
این مسیرها از قرار زیر است:
- راهنمایی انتخاب بهترین مکان برای راهاندازی
- راهنمایی دریافت مجوزهای سوپرمارکت آنلاین
- راهنمایی راهاندازی وبسایت و اپلیکیشن
- راهنمایی خرید محصولات سوپرمارکت آنلاین
- راهنمایی پشتیبانی، امنیت وبسایت و اپلیکیشن
- برای استفاده از این بخش میتوانید وارد بخش راهاندازی کسبوکار ما شوید ویدئو رایگان آن را مشاهده نمایید.
فروشگاه اینترنتی به چه امکاناتی نیاز دارد؟
امکاناتی که یک فروشگاه اینترنتی به آن نیاز دارد، عبارتاند از:
- تصویر و نمونه
- نماد اعتماد
- درگاه پرداخت بانکی
- شماره تماس
- گروهبندی محصولات
- در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.
- تصویر و نمونه
تصویر و نمونه، خیلی مهم است که فروشگاه آنلاین، تصاویری از تمام محصولات به همراه اندازه بخشهای مختلف کالا و سایر اطلاعات جانبی را به شکل کاملاً واضح و روشن در اختیار مراجعین فروشگاه اینترنتی قرار دهد یا در صورت فروش محصولات برقی، چند صفحه از فایل پیدیاف، چند ثانیه از صوت یا چند دقیقه از فیلم را بهرایگان در اختیار مشتریان قرار دهد.
این کار موجب میگردد که کاربران فروشگاه آنلاین، به کیفیت محصولات عرضهشده اعتماد خواهند کرد.
- نماد اعتماد
نکته بسیار مهم دیگر این است که کاربران سوپرمارکت آنلاین به سایت موردنظر اطمینان کنند.
بهغیراز این به طبع خریدی صورت نخواهد گرفت. نماد اعتماد یک نماد قانونی است و به مشتری این اطمینان خاطر را میدهد که سایت فروشگاهی با مجوز و تحت نظارت نهادهای مرتبط در حال کار است.
- درگاه پرداخت بانکی
ساختن یک سوپرمارکت آنلاین بدون امکان خرید هیچ فایدهای ندارد. سعی کنید درگاه بانکهای مشهور در بخش پرداخت سایت قرار دهید.
- شماره تماس
شمارههای تماس با پشتیبانی و طرح سوالات در مورد نحوه خرید.
- گروهبندی محصولات
در مورد چگونگی سفارش و تحویل کالا توضیحات کاملی داده شود. گروهبندی محصولات بر اساس نوع کالا، تولیدکننده، قیمت و موارد ازایندست.
درآمدزایی سوپرمارکت آنلاین و بقا در آن
این گام در اصل پنجمین قدم یا تکمیلکننده پنج قدم معرفیشده در بخش راهاندازی سوپرمارکت آنلاین است اما به جهت اینکه مربوط به فعالیتهای بعد از راهاندازی سوپرمارکت آنلاین است آن را در گام پنجم مطرح میکنم .
مسلماً هر کسب و کاری بدون اجرای درست این قدم حتی اگر به بهترین شکل راه اندازی شده باشد به درآمدزایی نخواهد رسید و مسلماً جزو کسب و کارهای با دوام صنعت محصولات غذایی و بهداشتی نخواهد بود. پس لازم است اهمیت این بخش را بیش از پیش درک و در جهت آن درست اقدام نمایید .
پس به سراغ قدم پنجم و درآمدزایی و بقا در سوپرمارکت آنلاین میرویم.
چطور در سوپرمارکت آنلاین به درآمد برسیم و پیشرفت کنم؟
در بخش درآمدزایی و پیشرفت ما تمام موارد مهم بعد از راهاندازی که شمارا به درآمدزایی پیوسته و دوام در بازار سوپرمارکت هدایت میکند را در اختیارتان قرار میدهیم.
این موارد از قرار زیر است:
- راهنمایی بازاریابی سوپرمارکت آنلاین
- راهنمایی فروش سوپرمارکت آنلاین
- راهنمایی استخدام نیرو در سوپرمارکت آنلاین
- راهنمایی حسابداری در سوپرمارکت آنلاین
- برای استفاده از بخش می توانید وارد بخش درآمدزایی و بقا شوید و ویدئو آن را مشاهده کنید.
آیا گرفتن مجوزها ضروری است؟ بدون آن نمیتوانیم فروشگاه را راه بیندازیم؟
شاید بدون مجوز هم بتوانید فروشگاهتان را بازکنید؛ اما این کار یک ایراد دارد. مشتری که میخواهد محصول خود را آنلاین بخرد، نه شمارا دیده، نه محصولتان را. پس از کجا باید به شما اعتماد کند؟ از کجا مطمئن شود، بعد از پرداخت پول، محصول را برایش میفرستید؟
اگر یک فروشگاه فیزیکی داشتید، راحت خرید میکرد و میرفت. اما در مورد خرید آنلاین باید به او حق بدهیم که به ما اعتماد نکند. پس برای اینکه تا حد ممکن اعتماد مشتری را بهدست آورید، حداقل خیالش را با مجوز راحت کند. تازه حتی باوجود آن شاید صد درصد به شما اعتماد نکنند. گاهی باوجوداینکه قیمت فلان محصول خاص در سایت کمتر است؛ اما ترجیح میدهند آن را از مغازه بخرند.
معمولا دلایل زیر ممکن است مشتری را از خرید آنلاین منصرف کند:
- عدم پشتیبانی مناسب
- ارائه خدمات نامطلوب
- بهموقع نرسیدن محصول به درب منزل
- نظارت نداشتن به فعالیت فروشگاه
- حال باید دنبال راهحلی باشیم، که این نارضایتی را کاهش بدهیم. داشتن مجوز برای فروشگاه اینترنتی حداقل کاری است که میتوانید انجام دهید. خب به سراغ مجوزهای فروشگاه اینترنتی برویم.
لیست مجوزهای فروشگاه اینترنتی
لیست مجوزهای لازم برای راهاندازی فروشگاه اینترنتی
گرفتن بعضی از این مجوزها برای فروشگاه اینترنتیتان لازم و ضروری نیست. اما اگر آنها را داشته باشیم اعتبار بیشتری خواهید داشت. یک نکته دیگر هم اینکه یک سری از مجوزها را برای بعضی از محصولات نیاز دارید. راستی شما چه محصولی دارید؟ تا ببینیم به چه مجوزهایی نیاز دارید؟ خوشحال میشویم آن را زیر همین مقاله با ما در میان بگذارید.
- نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد)
اینماد، معمولترین واصلیترین مجوز یک سایت فروشگاهی است. اکثراً مشتریان قبل از اینکه محصولی را از سایت خاصی سفارش دهند، به دنبال علامت اینماد پایین وبسایت میگردند. اگر آن را نبینند احتمالاً بیخیال خرید محصول میشوند. ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیک را مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای کسبوکار اینترنتی ارائه میدهد. که زیر نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت به افرادی که قصد تأسیس فروشگاه آنلاین رادارند، داده میشود.
بعدازاینکه سایتتان را راهاندازی کردید، از طریق سایت اینماد برای گرفتن آن درخواست میدهید.
اینماد چند نوع است، که در ادامه هرکدام را توضیح میدهیم:
انواع نماد الکترونیک
اینماد به سه دسته تقسیمبندی شده است، که در ادامه در مورد آنها توضیح میدهیم.
- نماد موقت
برای کسانی که قصد دارند سریعاً فروشگاه اینترنتی خود را راهاندازی کنند و با صرف زمان کمتر مجوز دریافت نمایند، نماد موقت برای آنها صادر میشود. همچنین این را باید بدانید که لازمه داشتن نمادهای دیگر، نماد موقت میباشد. درواقع برای اخذ نماد موقت کمترین معیار بررسیشده و نیاز به تمدید دارد.
- نماد دائم تکستاره
پس از اخذ نماد موقت باید معیارهای بیشتر و مهمتری را داشته باشید تا بتوانید نماد دائم تکستاره را بهدست آورید.
- نماد دائم دو ستاره
گواهی SSL، نقش مهمی در اعتماد کاربران به سایت دارد. در سایت فروشگاهی، بسیاری از افراد تمامی اطلاعات خود را برای خرید محصول در سایت مذکور وارد می کنند. این اطلاعات شامل محل زندگی کاربر، شماره تماس منزل، موبایل، سن، شماره کارت و … می باشد. داشتن گواهی SSL این اعتماد را به کاربر می دهد که اطلاعاتش محفوظ خواهد ماند. خب حالا برای داشتن نماد دائم دو ستاره باید گواهی SSL را حتما داشته باشید.
- درگاه پرداخت آنلاین
چیزی درمورد فیشینگ به گوشتان خورده است؟ داستان ازاینقرار است که بعضی از کلاهبرداران، با استفاده از روشهایی در سایتهای فروشگاهی و از طریق درگاههای بانکی به اطلاعات کاربران سایت دسترسی پیدا میکنند. این اطلاعات شامل کلمه کاربری، رمز عبور، شماره 16 رقمی کارت، CVV2 و رمز دوم است.
متاسفانه این اتفاق در بعضی از فروشگاههای اینترنتی، رخ میدهد و ممکن است باعث ترس مشتریان شود. البته این اتفاق درگذشته بیشتر میافتاد. اما امروزه به دلیل افزایش آگاهی مردم و باوجود همچنین باعرضه مجوزهای رسمی درزمینه کسبوکار اینترنتی، دست بسیاری از کلاهبرداران کوتاه شده است.
امروز پیشرفتهای زیادی درزمینه فین تک یا فناوری مالی در کشور انجامشده که درگاه پرداخت بانکی مناسب و امنی را بهدوراز دسترسی کلاهبرداران برای بسیاری از فروشگاههای اینترنتی کوچک و بزرگ ایجاد کرده است.
آیا میخواهید بدانید بهترین درگاه پرداخت اینترنتی کدام است؟
در حالت کلی دو دسته درگاه پرداخت آنلاین وجود دارند که عبارتاند از:
درگاه پرداخت مستقیم
قبل از اقدام به باز کردن درگاه پرداخت مستقیم، بایستی حتماً ای نماد را دریافت کرده باشید و سپس به بانک رفته و قراردادی را برای راهاندازی درگاه پرداخت مستقیم با بانک منعقد کنید و در این زمینه بایستی تمامی اطلاعات حقیقی و حقوقی لازم را در اختیار بانک موردنظر قرار دهید و این را هم بدانید که این درگاه برای فروشگاههایی مناسب است که دارای تراکنش بهمراتب بیشتری نسبت به فروشگاههای دیگر میباشند و زمان گرفتن این درگاه کمی زمانبر نیز است.
درگاه پرداخت واسط
طرف قرارداد شما با شرکتی است که خود واسط بین شما و بانک میباشد. در این درگاه، شرکت واسط مبلغی را بهعنوان کارمزد از شما میگیرد و پول مشتریان ابتدا بهحساب واسط واریزشده و سپس بهحساب شما انتقال پیدا میکند. درواقع اگر دارای کسبوکار کوچک و با تعداد تراکنش کم هستید این درگاه پرداخت را به شما توصیه میکنیم. سایت زرین پال یک نمونه از درگاه پرداخت واسط است.
- مجوز درزمینه رسانههای دیجیتال
مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال برای فعالیت خود همواره به موارد زیر اشارهکرده است:
نظم دادن و سامان بخشیدن به فعالیتهای فرهنگی دیجیتالی در سطح کشور
تولید زیاد محصولات فرهنگی دیجیتالی مناسب باارزشهای نظام
بالا بردن سطح آگاهی و مهارت مردم و همچنین به چالش کشیدن و استفاده صحیح از رسانههای دیجیتال.
برای اینکه بتوانید درزمینه رسانههای دیجیتال فعالیت کنید، باید مجوز آن را بگیرید، که در ادامه راهکارهای لازم برای دستیابی به مجوز را قدمبهقدم توضیح میدهیم.
اشخاص حقیقی بایستی ابتدا به سایت saramad.ir مراجعه کنند و نسبت به ثبتنام اولیه اقدامات لازم را انجام دهند.
پس از ثبتنام اولیه در سایت مرکز فناوری اطلاعات، به شما کلمه عبور داده خواهد شد و با استفاده از آن میتوانید برای درخواست مجوز درزمینه رسانههای دیجیتال اقدام کنید.
پسازاینکه درخواست خود را برای مجوز ارسال کردید، تیم حراست آن را بررسی کرده و نتیجه را برای شما ارسال میکند.
اگر نتیجه تیم حراست برای درخواست مجوز مورد تأیید باشد، نوبت به آزمون آنلاین درزمینه قوانین و مقررات میرسد و سپس بایستی مصاحبه آنلاین نیز انجام دهید. آزمون آنلاین شامل 12 سؤال میباشد که وقتی در حدود 15 دقیقه برای آن در نظر گرفتهشده است و زمان مصاحبه نیز 10 دقیقه میباشد.
در پایان نیز علاوه برگرفتن نمره قبولی در آزمون آنلاین و استعلام از مراجع ذیصلاح باید کمیته تخصصی نیز اظهارنظر کرده و سپس برای اظهارنظر پایانی منطبق با آیین ساماندهی در کارگروه فرهنگی دیجیتال موردبررسی قرار گیرد و پس از تأیید شدن به شما مجوز 5 ساله میدهند.
- گرفتن مجوز نظام صنفی رایانهای
تمامی شرکتها و کسبوکارهای اینترنتی بعد از ثبت شرکت و قبل از آغاز کار درزمینه مختلف تولید، طراحی، توسعه دادن، مشاوره و آموزش نرمافزارها و … باید بهنظام صنفی استان موردنظر خود رفته و مجوز لازم را درزمینه فعالیتهای رایانهای دریافت نمایند.
درمجموع شرکتهایی که دارای مدیرعامل با حداقل مقطع لیسانس باشند و همچنین کسبوکار آنها درزمینه فعالیتهای رایانهای باشد میتوانند برای دریافت مجوز نظام صنفی رایانهای اقدام کنند.
- مجوز ساماندهی
یکی دیگر از مجوزهای لازم برای راهاندازی فروشگاه آنلاین، مجوز ساماندهی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. درواقع این مجوز نشان میدهد که محتوای وبسایت شما تأیید شده است و مشکلی ندارد. برای کسب این مجوز میتوانید به سایت https://samandehi.ir رجوع کنید.
حالا سؤالی که پیش میآید این است که آیا حتماً بایستی این مجوز را برای فروشگاه خود داشته باشیم یا خیر؟ برای راهاندازی فروشگاه میتوانید این مجوز را دریافت نکنید ولی مزیتی که این نماد دارد این است که اگر سایت فیلتر شود، ستاد ساماندهی قبل از فیلترینگ شمارا با ارسال اس ام اس آگاه میکند. و داشتن این مجوز برای فروشگاههایی بیشتر مناسب است که دارای محتوای صوتی و تصویری هستند که احتمال فیلترینگ آن بیشتر از سایر محتواها میباشد.
انواع نمادهای مربوط به ساماندهی
نماد ساماندهی هم مانند نماد ای نماد دارای دو دسته موقت و دائم میباشد که در ادامه در مورد آن توضیح میدهیم.
نماد موقت
درواقع نماد موقت برای آن دسته از اشخاصی است که در حال تکمیل مدارک برای اخذ نماد دائم ساماندهی برای فعالیت و کسبوکار باشند که مدتزمانی که به فرد برای تکمیل مدارک اصلی میدهد در حدود 3 ماه میباشد.
نماد دائم
نماد دائم ساماندهی مانند ای نماد دارای ستاره نیست، و زمانی که مدارک لازم را تکمیل کردید به شما داده می شود و مدت اعتبار آن 6 ماه است که می توانید آن را تمدید کنید.
- مجوزهای اختصاصی کسبوکارهای اینترنتی
این مجوز به نوع خدمات یا محصولی که دارید بستگی دارد. مثلاً برای فروش محصولات فرهنگی و هنری مجوز وزارت ارشاد را نیاز دارید. اگر محصول یا خدماتتان در حوزه سلامت و درمان است، به مجوز وزارت بهداشت نیاز دارید. خلاصه اینکه بسته به کسبوکارتان اگر نیاز باشد باید مجوز اختصاصی آن را بگیرید.
محدودیت دسترسی به ادامه مقاله
ادامه محتوای این مقاله به صورت عضویت ویژه در دسترس شما خواهد بود.
از حمایت شما سپاسگذاریم
دسترسی
اعضای ویژه سایت
شروع شد.
با عضویت درسایت به چه چیزی دسترسی پیدا می کنید
یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم
ایمیل خود را وارد کنید و همین الان 15% تخفیف بگیرید
Hours
Minutes
Seconds
بهترین ایده ها در اختیار شماست
برای هر شغل بهترین متخصصین و فعالین آن شغل را در کنارمان داشته ایم
هر آنچه برای ورود و موفقیت در این شغل نیاز دارید
با شما به اشتراک گذاشته ایم
ما با هزاران صاحب کسب و کار و کارآفرین و با ده ها مربی کسب و کار همکاری کرده ایم تا به این پایگاه بزرگ اطلاعاتی برسیم.
این اطلاعاتی از کف بازار و کاملا کاربردی است که به شما کمک می کند تا :
شغل مناسب خود را انتخاب کنید
و اون شغل رو راه اندازی کنید
و در اون شغل به درآمد مناسب برسید.
بیش از 300 ایده کسب و کار ایرانی
همگی با دسترسی کامل در اختیار شماست
راهنمای راه اندازی رسته های مختلف
هر اطلاعاتی که در مورد راه اندازی به آن نیاز دارید
راهنمای دریافت پروانه کسب
راهنمای خرید تجهیزات
راهنمای انتخاب مکان مناسب
راهنمای تخصیص سرمایه
راهنمای اجرای دکوراسیون
راهنمای خرید محصولات
و سوالات تخصصی که ممکن است در ذهن شما هم باشد پاسخ داده ایم
راه اندازی کسب و کار , پایان کار نیست.
و این جای است که 80 درصد کسب و کار ها در آن شکست را تجربه می کنند
ما برای روند ادامه کسب و کار و موفقیت در آن هم برنامه داریم.
تفاوت بزرگ بین کسب و کارهای موفق با ناموفق نداشتن روند مناسب است.
ما تمام اطلاعات مناسب برای مدیریت کسب و کارتان را در اختیارتان قرار می دهیم.
آیا در انتخاب شغل مناسب خود مشکل دارید؟
راهنمای انتخاب شغل طلایی در اختیار شماست
با راهنمای انتخاب شغل طلایی می توانید مناسب ترین شغل براساس داشته های خودتان را پیدا کنید
قدم به قدم از شناخت داشته هایتان تا تطبیق آن با شغل مناسب در کنارتان هستیم
این رودخانه همیشه در جریان است
ما هر روز افراد جدید را در این شغل در کنار خود خواهیم داشت و اطلاعات جدیدی را اضاف می کنیم
و شما به تمام آنها دسترسی خواهید داشت.
میلیون ها تومان صرفه جویی کنید!
ما تمام چیزی که نیاز دارید را یکجا در اختیارتان قرار می دهیم و دیگر لازم نیست برای تک تک آنها هزینه های زیادی را پرداخت کنید.
105 هزار بازدید ماهانه
1000 ساعت آموزش
22 هزار مشترک فعال
1012 نمونه واقعی
به نظرم از بهترین و مفید ترین سایت های ایرانی هستید. خیلی به من کمک کردین و ممنونم لطفا پرقدرت ادامه بدین
امین جعفری
من رو از سرگیجه نجات دادین .ممنونم
رویا همتی
من ایده ام رو پیدا کردم و مشغول راه اندازی هستم.ممنون از آموزش ها و پشتیبانی خوبتون
علی فرد
همین الان شروع کنید