دلایل شکست استارتاپ ها و آکادمی مشاغل
دلیل اصلی که شکست استارتاپ ها به موضوع این مقاله تبدیل شده این بوده که جزو یکی از سوالات پرتکرار ما تو سایت و اینستاگرام آکادمی مشاغل بوده که با عبور از تعداد لایک های رای گیری مون , لازم دانستیم اطلاعات بیشتری در موردش در اختیارتون قرار بدیم پس اگه شما هم سوالات زیر رو دارید , این مقاله مناسب شماست.
- چرا استارت آپ ها شکست می خورند؟
- دلایل شکست استارتاپ ها چیست؟ و باید از چه عواملی دوری کرد؟
- پرتکرارترین عوامل شکست استارت آپ ها چیست؟
- اساسی ترین مشکلات استارتاپ های ایرانی چه هستند؟
- ….
دلایل شکست استارتاپ ها و عواملی که باید از آنها دوری کرد؟
دنیای امروزه ما دنیای استارتاپ هاست، شاید شما هم داستان استارت آپ های بزرگی را خوانده باشید و تحت تاثیر آن قرار گرفته باشید، اما در واقع فقط داستان استارت آپ های موفق است که سر و صدای زیادی به پا میکند و از استارتاپ های شکست خورده کمتر چیزی شنیدیم. واقعیت این است که همه استارت آپ ها هم موفق نیستند، بلکه اکثر استارتاپ ها شکست میخورد، میزان آمار شکست استارتاپ ها رقمی بالای 75 درصد را نشان میدهد.
استارت آپ چیست؟
ما در ادامه این مقاله به سراغ 20 تا از مهمترین شکست استارتاپ ها خواهیم رفت و شما را با آن ها آشنا خواهیم کرد.
20 تا از پرتکرارترین عوامل شکست استارت آپ ها چیست؟
1- عدم تشخیص بازار مناسب
یکی از بزرگترین و مهمترین دلیل شکست استارتاپ ها را میتوان عدم تشخیص بازار مناسب آن دانست در واقع بسیار از تیمهای استارتاپی بازار سنجی درستی ندارند؛ همانطوری که میدانید و پیشتر نیز در مقاله “استارت آپ چیست؟” صحبت کردیم هر استارتاپی به یک محصول و یا خدمات قابل ارائه برای مشتریان تبدیل خواهد شد از همین رو اگر ما نیاز بازار را به درستی درک نکرده باشیم ممکن است اصلاً محصول ما در راستای نیاز جامعه نباشد و یا مشکلات زیادی در آن وجود داشته باشد از همین رو عدم استقبال بازار به خرید از ما، مشکلات بسیاری را پدید خواهد آورد که به سرعت استارت آپ شما را با شکست مواجه خواهد کرد.
2- شروع در زمان نادرست
هر استارت آپی زمانی مختص به خود را دارد زیرا باید اینقدر زود شروع کند که هنوز رقبا پا به عرصه نگذاشته باشند و آنقدر دیر که زیر ساخت ها لازم برای پیاده سازی ایده ها وجود داشته باشد از همین رو انتخاب استارت آپ مناسب در زمان مناسب لازم و ضروری است بنابراین اگر عدم توجه به موقعیت زمانی میتواند از دیگر دلایل شکست استارت آپ ها باشد.
3- بازاریابی ناکارآمد
بسیاری از استارت آپ ها تمرکز اصلی خود را بر روی ارائه محصولات با کیفیت بالا و افزایش سودآوری میگذارند و از بحث بازاریابی و فروش غافل میشود این در حالی است که میزان فروش شما، تاثیری حیاتی در ادامه مسیر کسب و کاری شما دارد و باید بتوانید در میان شرکتهای بزرگ و با تبلیغاتهای پرهزینه، جایگاه خود را پیدا کنید.
4- تیم سازی نادرست
در هر استارت آپی، تیم سازی نقش کلیدی دارد، داشتن یک تیم منسجم، قوی و با انگیزه میتواند یک نقطه قوت مهم در میزان موفقیت استارت آپ شما باشد اما از سوی دیگر ناهماهنگیها، اختلافات نظرات و تنش ها و … باعث عدم حرکت استارت آپ در مسیر درست خود خواهد شد و میتواند یکی از مهمترین دلایل شکست استارتاپ ها بشمار بیاید.
5- مشکلات مالی و تأمین سرمایه
بسیاری از استارتاپ ها با وجود اینکه در ابتدای مسیر سرمایه خود را برای رسیدن به نتایج اولیه کافی میدانند اما زودتر از آنچه که فکرش را میکردند با مشکلات مالی مواجه خواهند شد و بودجه خود را در حال اتمام میبینند، این مشکل از آنجایی شکل میگیرد که بسیاری از تیمهای استارت آپی تجربه کافی را در زمینههای مالی را ندارد و همین موضوع باعث خواهد شد که بسیاری از هزینهها را نبینند و به زودی با چالش مالی بزرگی مواجه شوند که میتواند شما را تا شکست کامل استارتاپ بکشاند.
6- قیمت گذاری غیراصولی
افراد زیادی برای حداکثر سازی سودآوری خود اقدام به قیمت گذاری بالاتر از انتظار مشتری میکنند، در این صورت مطمئناً با افزایش نارضایتی مواجه خواهید شد، حال در این شرایط اگر رقبای شما با قیمت پایینتری در بازار حاضر شوند کار از اینم سختتر خواهد شد؛ بنابراین عدم توانایی در بین برقراری قیمت مناسب و همچنین سودآوری کسب و کار میتواند یکی از دلایل شکست استارتاپ ها بشمار آید.
7- لجبازی بنیانگذاران
در بسیاری از موارد استارتاپ ها با چالشهای جدی مواجه شدهاند و با وجود هشدار های مداوم تیم ها اما بنیانگذاران با لجبازی میخواهد حرف خود را به کرسی بنشانند و این موضوع استارت آپ ها را تا مرز نابودی میکشاند از همین رو لجبازی بنیانگذاران میتواند یکی از مهمترین عوامل شکست استارت آپ ها باشد.
8- مشکلات حقوقی
شاید بسیاری از استارتاپ ها با یک ایده ساده شکل بگیرند اما در آینده با مسائل و مشکلات حقوقی بزرگی روبرو شوند، مثل ثبت شرکت، ثبت اختراع، چالشهای اجتماعی و محیط زیستی و … که میتواند یکی از دلایل شکست استارتاپ ها لحاظ گردد.
9- عدم توجه به مدل کسب و کاری
اگر شما برای مسیر درآمدزایی خود مدل کسب و کاری منسجمی نداشته باشید، مطمئناً به زودی با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد، به صورتی که برنامه ریزی برای ادامه کار سخت خواهد شد و برطرف سازی چالشهای مسیر با آشفتگی فکری بالایی مواجه خواهد شد.
10- اختلاف با سرمایه گذاران
سرمایهگذاران استارت آپ ها عموماً از دید مالی و کسب درآمد و بیشینهسازی سود به استارت آپ ها فکر میکنند این در حالی است که تیمهای استارتاپی بیش از هر چیزی در فکر پیادهسازی ایدههای نو و ارائه بالاترین کیفیت در بین محصولات خود هستید به همین دلیل ممکن است اگر مدیریت منسجمی بر این استارت آپ ها نباشد و نتواند دو طرف را برای رسیدن به یک هدف واحد مجاب نکند این مورد نیز میتواند یکی از دلایل شکست استارت آپ ها بشمار بیاید.
11- محدودیت جغرافیایی
امروزه به دلایل افزایش فرهنگ دورکاری بسیاری از استارتاپ ها کارهای خود را برونسپاری میکنند که باعث افزایش سرعت و عملکرد کسب و کار نوپای ما خواهد شد اما از سوی دیگر در موارد مهمی مانند مدیریت کسب و کار و تهیه مدل کسب و کاری و … هنوز راههای ارتباطی با مشکلات زیادی مواجه هستند و این از انسجام کار تیمی ما خواهد کاست و میتواند یکی از دلایل شکست استارتاپ ها بشمار بیاید.
12- عدم توجه به نظرات مشتریان
بسیاری از تیم های استارت آپی و کسب و کارهای نوپا بیش از اینکه به بازخوردهایی که از مشتریان میگیرند توجه داشته باشند، اصرار بر ادامه مسیر مطابق با نظرات و ایدههای خود دارند، این بیتوجهای به نظرات مشتریان باعث خواهد شد که استقبال از محصولات شما کاهش پیدا کند و به زودی به عنوان یکی از دلایل شکست استارتاپ ها نمود پیدا کند.
13- ارتباطات ضعیف
بسیاری از بنیانگذاران استارت آپ ها نمیتواند در برابر مشکلاتی که پیش میآیند ارتباط موثری از خود برای حل این چالشها نشان دهند به همین نداشتن و یا عدم استفاده از ارتباطات قوی برای پیشبرد کسب و کار خود میتواند یکی از دلایل شکست استارتاپ ها بشمار آید.
14- عدم تمرکز هدف اصلی
هر استارت آپی با توجه به مدل کسب و کاری خودش، بر محویت یک هدف خاص ایجاد میشود اما در طول مسیر مطمئناً عوامل بسیاری در رسیدن به اهداف شما نقش دارند، به همین دلیل بسیاری از استارتاپ ها در کارهای حاشیهای غرق میشوند و تمرکز اصلی خود را از دست میدهند و باعث از بین رفتن زمان خود نیز میشود به همین دلیل برونسپاری بسیاری از کارها مانند ساخت وبسایت، مدیریت شبکههای اجتماعی و … توصیه میشود.
15- شکست در برابر رقبا
گرچه ممکن همین حالا که شما قصد شروع استارت آپ خود را دارید رقیبی در حیطه محصولات و خدمات شما وجود ندارد، اما مطمئن باشید که با عرضه شدن محصولات شما کم کم سر و کله رقبای بزرگ نیز پیدا خواهد شد، درست است که شما اولین هستید و شما محصولات شما کیفیت بسیار بالاتری نسبت به چیزی که رقبا در حال ارائه هستند داشته باشد اما فراموش نکنید، رقبای بزرگ به دلیل سرمایه بالایی که در اختیار دارند و برندینگ قویتر نسبت به شما دارند به راحتی میتوانند از لحاظ قیمتی و تبلیغاتی و میزان عرضه و … شما را به چالشهای اساسی بکشانند بنابراین پیش از هر چیزی باید رقبای خود را بشناسید و برای چالشهای آماده شوید.
16- کیفیت پایین محصولات
گرچه ممکن است ایده استارت آپی شما بسیار جذاب باشد اما ارائه محصولات با کیفیت پایین باعث خواهد شد که نارضایتی مشتریان در پی داشته باشد و رقبت برای خرید محصولات شما به شدت کاهش پیدا کند بنابراین لازم است تا پیش از اینکه این موضوع تاثیر منفی بر برندینگ شما بگذارد در خصوص کیفیت محصولات خود دقت کافی را به خرج دهید.
17- مقاومت در برابر تغییر استراتژی
بسیاری از استارت آپ ها پس از گذشت مدتی و آنالیز بیشتر بازار و همچنین دریافت بازخورد مشتریان متوجه نیاز به تغییر استراتژی خواهند شد اما در موارد زیادی نیز بنیانگذاران استارت آپ ها با تغییر بنیادی در کسب و کار نوپای خود مخالفت میکنند و بر ایدههای اولیه خود اصرار میورزند، اگر در چنین شرایطی نتوانید با هوشمندی کافی استراتژی خود را تغییر دهید مطمئناً در آینده کار برای شما سخت خواهید شد و این عدم تغییر میتواند به عنوان یکی از دلایل شکست استارتاپ ها نمود پیدا کند.
18- استخدام افراد ناکارآمد
فرایند استخدام در هر استارتاپی، یک فرایند جدی و سخت است زیرا ما در بیشتر استارت آپ ها با محدودیت بودجه مواجه هستیم و استخدام افراد نیز یک مسئله هزینه بردار است که اگر به درستی انجام نشود نه تنها سودآور نیست بلکه میتوانه مشکلات جدی را به همراه داشته باشد، و به یکی از عوامل شکست استارت آپ ها منجر شود.
19- ناامیدی بنیانگذاران استارت آپ ها
شاید در ابتدای مسیر هر استارت آپی، بنیانگذاران با شور و شوق وصف ناشدنی از مسیر پیش رو حرف بزنند اما پس از گذشت مدتی کم کم این احساسات فروکش میکند و آنها با چالشها و مشکلات موجود در مسیر مواجه خواهند شد به همین خاطر لازم است این احساس ناامیدی از سوی بنیانگذار به زودی به تمام اعضای تیم نیز خواهد رسید و شما را از ادامه راه باز میدارد و به یکی از دلایل شکست استارتاپ ها تبدیل خواهد شد.
20- خستگی
با وجود تمام موانع بالا حالا باید انتظار کار جدی و بیش از اندازه نیز داشته باشیم تا بتوانیم از رقبای خود پیشی بگیریم در چنین شرایطی هر مشکلی میتواند به افزایش خستگی ما منجر شود و ما را از پا دربیاورد بنابراین لازم است گاهی کمی به خود استراحت بدهیم تا بتوانیم ادامه مسیر را به فکری آزادتر طی کنیم.