راهنمای راه اندازی رستوران
اگر به صنعت غذایی علاقه دارید و میخواهید یک شغل با پرستیژ بالا و درآمد بالا راهاندازی کنید، شغل رستوران داری مناسب خود شماست.
رستورانها، فستفودها و آشپزخانههای مرکزی امروزه در سراسر دنیا روزانه در حال فعالیتهای چشمگیر و پولساز بسیاری هستند، امروزه تعداد افرادی که تمایل دارند غذای خود را بیرون از خانه بخورند افزایشیافته است.
تغییرات جمعیتی و عوض شدن سبک زندگی باعث رونق گرفتن کسبوکار مرتبط با خدمات غذایی شده است.
مردم کمتر از هر زمان دیگری وقت خود را صرف طبخ غذا میکنند و ترجیح میدهند زمان خود را صرف کارهای دیگر کنند و از غذاهای رستورانی استفاده کنند. آنها تمایل دارند بدون کثیف شدن ظرفی، غذای خوشمزه و باب میل خود را تهیه کنند.
زیرا دنیا هرچه به سمت صنعتی شدن پیش میرود افراد بیشتر مجاب میشوند ساعتهای طولانیتری را خارج از منزل صرف کنند، ازاینرو اغلب یک یا چند وعدهغذاییشان را در رستورانها و فستفودها میل میکنند.
و همه اینها نشاندهنده این است که این صنعت هرروز بهتر میشود و مخاطبهای بیشتری رو جذب میکند و همچنان بازار بزرگی در پیش رو دارد.
رستوران چیست؟
رستورانها مکانهایی خاص برای ما هستند که زمانی که میخواهیم از وقت خود لذت ببریم و با عزیزانمان یک وعده غذایی را صرف کنیم به آنجا میرویم
مطلوبیت خوراک ارائهشده، چیدمان مناسب، تمیزی، قیمت، کیفیت غذا و خدمات و… میتواند در کیفیت رستوران و شهرت آن نقش مهم داشته باشد. گاهی ممکن است غذاخوریها، بخشی از یک واحد بازرگانی و جهانگردی بزرگتر باشند
درآمد رستوران چقدر است؟
درآمد رستوران با توجه به میزان فروش و نحوه قیمت گذاری آن تعیین میشود.
به یاد داشته باشید همیشه کیفیت غذای شماست که پایداری فروش شما را تضمین می کند؛ مشاهده شده است که بسیاری از رستوران داران برای افزایش فروش خود دست به کاهش قیمت ها میزنند و برای حفظ درآمد خود مجبور به کاهش هزینه ها و کاهش کیفیت محصولات اولیه می شوند.
این روش عموماً با شکست مواجه می شود زیرا تصویر بدی از کیفیت غذای شما در ذهن مشتریان شما می ماند. بنابراین برای یک درآمد مستمر و مطلوب همیشه کیفیت را سرلوحه کار خود قرار دهید.
تکریم و حفظ احترامات مشتریان از دیگر عواملی است که باعث جذب هر چه بیشتر مشتریان شما می شود.
تبلیغات مستمر و موثر در درآمد رستوان ها نقش بسزایی دارد. به یاد داشته باشید در سال های اخیر با توجه به رشد شبکه های اجتماعی، حضور و بکارگیری از این امکانات برای معرفی خود به مردم یکی از نکاتی است که نباید از آن غافل شد.
همچنین پیشرفت تکنولوژی سبب فروش آنلاین غذا شده است که بسیاری از رستوران ها از این فرصت استفاده می کنند و تا میزان زیادی بر فروش بیرون بَر خود افزودهاند.
سود رستوران چقدر است؟
شروع یک کسب و کار، نیازمند پذیرش مسئولیت های زیادی است. بنابراین قبل از اینکه اقدام کنید، مطمئن شوید که برای هر مرحله آماده هستید.
در این بخش، کسانی که در این راه شکست خوردند، تجربیات خود را جهت راه اندازی یک رستوران موفق به اشتراک گذاشته اند و به ما در پاسخ به سوال چگونه رستوران راه اندازی کنیم؟ کمک می کنند.
در راه اندازی رستوران از وظایف خود مطلع باشید
قبل از شروع کسب و کار و راه اندازی رستوران، انجام اقدامات قانونی ضروری است. این امر مخصوصاً برای کسب و کار رستوران داری بسیار مهمتر است و تنها مهارت رسیدن به دستور غذای خوب کافی نیست.
هزاران رستوران مستقل، هر سال از بین رفته و ورشکست میشوند. چون صاحبان این کسب و کارها، با مهارت های لازم برای مدیریت کسب و کار خود آشنا نیستند و وظایف خود را نادیده می گیرند.
مدیران این کسب و کارها، برای رسیدن به سودآوری مناسب، باید بتوانند الگوبرداری مناسبی از سیستمهایی که صاحبان رستوران های موفق برای خود استفاده کرده اند داشته باشند. همچنین تخصص جذب بهترین کارگران را یاد بگیرند و از تمامی جوانب مدیریت یک رستوران آگاه باشند و مشکلات پیش رو را به طور کامل درک کنند.
حتی اگر در یک رستوران کار کرده باشید، هنوز درس های قانونی، مدیریتی و بازاریابی بسیار زیادی برای یادگیری وجود دارد. یکی از مسائلی که بسیاری از رستوران داران ممکن است نادیده بگیرند، مقررات صدور مجوز و مقررات بهداشتی است.
برای رستوران داری تا جای ممکن تجربه کسب کنید
نداشتن تجربه در راه اندازی رستوران میتواند یکی از عوامل شکست در این کسب و کار باشد. اگر شما هیچ تجربه قبلی در کسب و کار خود ندارید، بسیار حیاتی است، با کسی که تجربه این کار را دارد شریک شوید یا او را استخدام کنید.
البته لازم به ذکر است، در کشور ما با توجه به وسعت کاری، جهت شروع کسب و کار، افراد غالباً شخصا برای دریافت مجوزهای قانونی ورود مینمایند و تنها در مواردی که گستردگی کار زیاد باشد مانند رستوران های زنجیرهای، به وکلا رجوع میکنند.
محل مناسب انتخاب کنیم
توجه به انتخاب مکان مناسب جهت راه اندازی رستوران می باشد پس اگر به رستوران داری فکر می کنید از انتخاب مناسب خود مطمئن شوید.
بدون مکان خوب و مناسب رستوران و رستوران داری شما محکوم به شکست است و مهم نیست که چقدر عالی هستید.
سازگار باشید
در حالی که کیفیت غذا و خدمات هماهنگ، برای موفقیت بسیار مهم است، کسب و کار رستوران بدون به روز رسانی های متوالی به موفقیت دست پیدا نمی کند.
به گفته بیشتر رستوران دار ها در طول سالها متوجه شدند که شما باید به طور مداوم در حال به روز رسانی و بازسازی، همراه با تغییر و تکامل طعم غذا برای مردم باشید.
یکی از سرآشپزان موفق به این نکته تاکید می کند و می افزاید: منو های من دائما در حال تغییر است تا بتوانم غذاهای تازه تر و نوآورانه تری را ارائه کنم. هنگامی که مفهوم و منویتان را پیدا میکنید باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشید تا زمانی که مشتریان چیز جدیدی خواستند با آنها سازگار شوید.
مشتری را در اولویت کارتان قرار دهید
همه می دانند که یک رستوران موفق نیاز به غذای خوشمزه دارد اما عوامل دیگری وجود دارد که به موفقیت سرمایه گذاری شما کمک می کند. از مهمترین آنها داشتن مشتریان وفادار است.
ایجاد یک مشتری وفادار سخت است و زمان میبرد. حتی اگر منو شما بالاترین درجه باشد. این را همیشه به خاطر داشته باشید و برای بهتر شدن آن تلاش کنید.
مشتریان جایگاه خود را به نمایش میگذارند و شما باید اعتماد خود را از طریق اطمینان از مراقبت از آنها و ارائه بهترین سرویس ممکن به دست بیاورید.
در بازار امروز شما بدون رسانه های اجتماعی نمی توانید موفق شوید. غذای خوب مهم است اما تکنولوژی بسیار تاثیرگذار است، تا مسیر اعتمادسازی و اطمینان مشتریان هموارتر شده و بین شما و مشتریان احساس نزدیکی بیشتر ایجاد شود.
راهنمای انتخاب شغل رستوران داری
سرمایه اولیه و هزینه راه اندازی رستوران چقدر است؟
حداقل هزینه راه اندازی
حداکثر هزینه راه اندازی
اگر شما هم از جمله افرادی هستید که علاقه زیادی به رستوران داری دارید و سوالاتی مانند چگونه رستوران راه اندازی کنیم؟
یا کلیه سوالات راه اندازی رستوران چند وقتی است ذهن شما را درگیر کرده پس در این مقاله با ما همراه باشید تا جواب سوالات خود را پیدا کنید.
افراد زیادی که علاقمند به کارآفرینی و افتتاح کسب و کار خود هستند، بنا به درخواست بازار کار کشور، تمایل به راه اندازی رستوران و به دست آوردن سود بیشتر دارند.
البته این امر برای آنها ساده نیست و باید موارد زیادی را قبل از شروع به کار در نظر بگیرند. از جمله باید فضای مناسب و معقول را انتخاب کنند، یک منو جذاب برای مشتریان هدف خود ایجاد کرده، کارمندان مناسب را استخدام و قبل از افتتاح رستوران آن را تبلیغ کنند.
همان طور که گفته شد موارد مهمی در سرمایه راه اندازی رستوران دخیل است که در اینجا به موارد مهم آن اشاره خواهیم کرد:
مکان رستوران
شما با توجه به نوع غذا و خدماتی که میخواهید ارائه بدهید باید مکان مناسب آن را تهیه کنید، بسیار مهم است که بخواهید رستوان خود در چه موقعیتی احداث کنید.
تاسیس یک رستوران در مکان شهری با یک مکان بین راهی یا در نزدیک تفرجگاه ها بسیار متفاوت است، شما پیش از هر چیزی روش کاری خود را مشخص کنید و با توجه به آن مکان مورد نظر خود را انتخاب کنید.
تجهیزات آشپزخانه
شما برای طبخ و تهیه غذا خود نیاز به تجهیزات لازم دارید، یکی از مهمترین مواردی که باید به آن دقت لازم را کنید خرید تجهیزات آشپزخانه است.
این تجهیزات مانند آماده سازی و طبخ، شست و شوی، نگهداری مواد غذایی و … است.
مواد اولیه
شما برای شروع کار خود نیاز به مواد اولیه مورد نیاز پخت و پز دارید، به یاد داشته باشید تهیه مواد غذایی با کیفیت و همچنین نوشیدنی های متنوع در میزان رضایت مشتری شما تاثیر به سزایی دارد.
دکوراسیون و طراحی داخلی
زیبایی محیط رستوران شما تاثیر به سزایی در جذب مخاطب دارد، اکثر مردم دوست دارند در محیطی زیبا و به یادمندی غذایی خود را میل کنند.
هزینه اولیه دکوراسیون ممکن است در ابتدا برای شما نگران کننده باشد اما مطمئن باشید این دکوراسیون زیبا میتواند کیفیت کار شما را دو چندان کند.
بازاریابی و تبلیغات
رستوران ها هم مانند بیشتر مشاغل خدماتی در ابتدای تاسیس خود برای شناسایی به مشتریان نیاز به تبلیغات دارند، این تبلیغات باعث گسترش دیده شدن شما می شود. به یاد داشته باشید یک تبلیغ خوب و موثر می تواند تاثیر خوبی بر میزان فروش و در نهایت درآمد رستوران شما داشته باشد.
لیست تجهیزات راه اندازی رستوران
تجهیزات راه اندازی رستوران به طور کلی به چهار بخش تقسیم میشود که شامل تجهیزات آمادهسازی، تجهیزات پخت، تجهیزات نگهداری و تجهیزات شستشو میشود.
این تجهیزات با توجه به ابعاد رستوران، میزان فروش و منوی غذایی رستوران شما میتواند متغیر باشد، به همین دلیل ما در ادامه یک لیست کلی از تجهیزات مورد نیاز اکثر رستوران ها را معرفی میکنیم.
لیست کامل تجهیزات رستوران را میتوانید در مقاله راهنمای خرید تجهیزات رستوران ببینید.
مزایای شغل رستوران داری چیست؟
- تعداد مشتریان و متقاضیان (البته باکیفیت غذای مطلوب)
- همیشه با پول نقد سروکار دارید؛ زیرا هیچکسی غذا را بهصورت نسیه یا قسطی خریداری نمیکند
- کمهزینهترین تبلیغات در سطح کلان مربوط به شغل و فعالیت رستوران و فست فود میباشد .
- زیرا خود مردم به دلیل مراجعات و سفارشهای مکرر غذا، در بیشتر مواقع و در جلسات خصوصی، مهمانیها و مراسم و محل کار در حال صحبت و تبلیغ در مورد رستوران یا فست فود محبوب خود هستند و این خود بزرگترین تبلیغ رایگان میباشد.
- شغل رستوران و فست فود از معدود شغلهایی میباشد که نسبت سرمایهگذاری اولیه به درآمدهای خالص ماهانه فاصله بسیار زیادی ندارد و درصورتیکه شروع و ادامه فعالیت اصولی انجام گردد و موارد مدیریتی به نحو صحیح و کامل رعایت شود، درآمد مکفی و برگشت سرمایه زود هنگامی را در پی خواهد داشت.
معایب شغل رستوران داری چیست؟
- تایم کاری بالایی دارد
- نیاز به چند پرسنل تخصصی دارد
- نیاز به محیط مناسب با موقعیت مکانی خوب دارد
- برای راهاندازی به سرمایه اولیه بالایی نیاز دارد (نسبت به هدف نهایی متغیر است)
تحلیل شغل رستوران داری
رسته کسب و کار
میزان سرمایه
میزان رضایت
میزان تخصص
میزان زمان
میزان تحصیلات
سهولت در راه اندازی
مشاغل مرتبط با شغل رستوران داری
- فروشگاههای مواد اولیه برای تهیه غذا
- فروشگاههای انواع ظروف مصرفی
مشاغل رقیب با رستوران
- فست فودها
- کافیشاپها
- کافهها
- آشپزخانههای مرکزی
- رستورانهای سیار
- مراکز تهیه غذا
طبقهبندی انواع رستوران
طبقهبندی انواع رستوران؛ مکان محور و خدمات محور: امروزه با گسترش شهرنشینی و توسعه شهرها و افزایش رغبت عمومی به تبدیل کردن زمانهای صرف غذا به اوقات فراغت با خانواده و دوستان، مراجعه به رستورانها با افزایش چشمگیری مواجه شده است.
انواع رستورانها با توجه به فرهنگهای مختلف قابلمشاهده هستند و در هر کشوری میتوان طبقهبندی مختص آن کشور و منطقه را یافت که بهعنوان مثال:
رستورانهای سفرهخانه، طباخی، دیزی سرا، چایخانه و چلوکبابی در فرهنگ ایران و کشورهای همسایه کشور ایران اشاره نمود.
اما با توجه به جهانشمولی موضوعات صنعت گردشگری باید طبقهبندی فراملی ارائه شود تا دچار تعاریف مختلف و متناقض نشویم.
انواع رستورانها در نگرش مکان محور
1- رستورانهای اصلی MAIN RESTAURANT:
اینگونه رستورانها در حقیقت همان مکانهای پذیرایی از میهمان هستند که اغلب از منوی تقریباً مشابه جهت ارائه خدمات در سطح یک کشور استفاده کرده و نمونهای از واحدهای پذیرایی بوده که خارج از هتل نیز به چشم میخورند.
اینگونه رستورانها در دو تایم نهار و شام فعال بوده و لازم به ذکر است جهت پذیرایی از میهمان اغلب از روش پلیت سرویس 1(PLATE SERVICE) همراه با بهترین و مرغوبترین ابزار پذیرایی استفاده میگردد.
در طراحی اینگونه رستورانها باید به نکته مهمی دقت داشت و آن طراحی فضای آشپزخانه و نحوه ارتباط آن با سالن پذیرایی در یک طبقه و همسطح میباشد.
از رستورانهای اصلی نه تنها میهمانان هتل بهرهمند میشوند بلکه بسیار افرادی هستند که برای صرف نهار یا شام به این مکانها مراجعه میکنند.
2- رستورانهای سنتی و بومی TRADITIONAL RESTAURANT:
در اغلب هتلهای بینالمللی معمولاً با توجه به پیشینههای فرهنگی.
تاریخی و موقعیت جغرافیایی رستورانهایی با عنوان رستوران سنتی یا محلی و بومی دیده میشود که بافرهنگ فولکلور منطقه تطابق داشته و برای بومیان آن منطقه تداعیکننده گذشته آنان میباشد. با توجه به آنچه گذشت باید توجه داشت روش پذیرایی در اینگونه رستورانها برگرفته از همان فرهنگ فولکلور مردم منطقه میباشد.
می توان سفرخانه ها و انواع رستوران های به سبک بومی هر منطقه را جزو این نوع رستوران ها بشمار آورد.
3- رستورانهای داینینگ روم DINING ROOM:
در هتلهای بینالمللی و لوکس که غالباً از گرید بالایی نیز برخوردار هستند مکانی ویژه بنام داینینگ روم جهت پذیرایی و سرو شام وجود دارد که دارای ویژگیهای خاص خود از قبیل نور ملایم .
پخش موسیقی زنده بهصورت تکنوازی پیانو یا ویولن، استفاده از بهترین نوع ابزار و وسایل پذیرایی استفاده از گلدان و شمعدان روی میزها انتخاب میزوصنلی و مبلمان پذیرایی از بهترین نوع، انتخاب رنگ جگری یا قهوهای و قرمز در طراحی دکوراسیون و رنگبندی فضاها میباشد.
نیروی انسانی فعال در اینگونه رستورانها غالباً مرد بوده و آشنایی کامل به روشهای مختلف پذیرایی داشته تا بهترین خدمات به میهمان ارائه گردد.
منوی ارائهشده در داینینگ روم نسبت به دیگر رستورانها سبکتر بوده اما به لحاظ قیمت گرانتر است .
دو نکته مهم و قابلتوجه در مورد رستورانهای داینینگ روم
الف) وجود مکانی بنام اندیکس در مدخل ورودی سالن جهت انتظار میهمان تا رسیدن دیگر همراهان و نگهداری لوازم اضافه آنان مانند:
چتر، پالتو و امثالهم میباشد و در صورت لزوم در این مکان از میهمان با نوشیدنیهای خاص پذیرایی میگردد و حضور فردی از تیم پذیرایی که وظیفه تشریفات ورود و بدرقه میهمان هنگام خروج بر عهده اوست که CAPTAIN RECEPTION نامیده میشود.
ب) استفاده میهمانان خاص و ویژه از فضایی اختصاصی بنام PRIVATE DINING ROOM میباشد
4- رستورانهای بال روم BALL ROOM:
بال رومها مکانهایی جهت پذیرایی از ضیافتها و مهمانیهای مجلل هستند که با شرایط ویژهای ساختهشده و مورد بهرهبرداری قرار میگیرند که در ذیل به بررسی برخی از ویژگیهای مهم بال رومها میپردازیم.
بال رومها در مقایسه با دیگر مکانهای پذیرایی در هتل از فضای بزرگتر و ارتفاع بیشتر برخوردار بوده و معمولاً در طراحی فضای فوق حدالامکان از ستون استفاده نمیگردد.
معمولاً جهت پوشش دیوارها از مخمل یا ماهوت واخیرا از کاغذدیواری ویژه استفاده میگردد و با توجه به استفادههای گوناگون از این سالنها معمولاً از یک روش خاص جهت چیدمان و پذیرایی استفاده نمیشود.
سالنهای بال روم بهصورت چندمنظوره طراحی گردیده و دارای سن ثابت ویا متحرک بوده تا در مراسم و میهمانیهای مختلف مورداستفاده بهینه قرار گیرد.
بال رومها به لحاظ نورپردازی و پخش صوت نیز دارای تجهیزات حرفهای و کامل و لوسترهای گرانقیمت شیک و مجلل بوده که بنا به نیاز میهمان توسط کنترلرهای حرفهای تنظیم میگردد.
بال رومها همانند سالنهای داینینگ روم دارای فضای اندیکس بوده با این تفاوت که دارای دو اندیکس یکی ورودی و دیگری خروجی نیز میباشند
همچنین در این سالنها اتاقی جهت استقرار خبرنگاران و اتاقی جهت تجدید آرایش بانوان یا تعویض و تجدید لباس آقایان در نظر گرفته میشود.
5- رستوران گریل روم GRILL ROOM:
گریل روم به رستورانهایی اطلاق میشود که کلیه اغذیه طبخ و ارائهشده در آن به روش گریل تهیه گردیده.
در ایران این روش طبخ را بانام دیگری که به آن طبخ روی چدن میگویند میشناسند. منوی اینگونه رستورانها را اغلب انواع استیک وشاتوبریان وبیفتک و امثالهم تشکیل میدهد.
در گریل رومها پرداخت صورتحساب معمولاً بهصورتCASH PAID یا همان نقدی بوده و توسط میهمان انجام میپذیرد.
میز و صندلی در این رستورانها غالباً چوبی بوده و در موارد معدودی از سرویسهای فرفورژه یا بامبو نیز استفاده میگردد