استارت آپ و آکادمی مشاغل
دلیل اصلی که راه اندازی استارت آپ به موضوع این مقاله تبدیل شده این بوده که جزو یکی از سوالات پرتکرار ما تو سایت و اینستاگرام آکادمی مشاغل بوده که با عبور از تعداد لایک های رای گیری مون , لازم دانستیم اطلاعات بیشتری در موردش در اختیارتون قرار بدیم پس اگه شما هم سوالات زیر رو دارید , این مقاله مناسب شماست.
- استارت آپ چیست؟
- نحوه راه اندازی استارت آپ چگونه است؟
- بهترین ایده ها برای راه اندازی استارت آپ اینترنتی چیست؟
- عامل موفقیت در استارت آپ ها چیست؟
- چرا استارت آپ ها شکست می خورند؟
- ایده های استارت آپی که در ایران نیست، کدام است؟
- …
استارت آپ چیست؟
استارت آپ (به انگلیسی: start-up که استارتاپ نیز نوشته میشود) به شرکتها و یا پروژههای نوپایی گفته میشوند که توسط یک کارآفرین برای توسعه یک مدل کسب و کار انجام میشود. جالب است بدانید که معنای استارت اپ با کارآفرینی نیز متفاوت است؛ کارآفرینی به ایجاد هر نوع شغل آزاد و خود اشتغالی اطلاق میشود اما استارت آپ ها حتی فراتر از بنیانگذار خود نیز میتوانند رشد کنند و بسیار تاثیرگذار باشند.
در واقع در استارت آپ ها عموماً با یک ایده خام توسط بنیانگذار استارتاپ شکل میگیرد و سپس با اعتبار سنجی و تحلیل گروه استارتاپی، به یک سرویس یا محصول نهایی برای ارائه به مشتریان میانجامد که میتواند مسیر کسب و کاری و درآمدزایی آنها را مشخص کند.
این فرایند که شاید به نظر شما در یک تعریف دو خطی گنجانده شود معمولاً فرآیندی زمانبر است؛ در استارت آپ های بزرگ جهانی این فرایندِ به نتیجه رسیدن استارتاپ ها سه تا پنج سال طول میکشد. اما در ایران راه اندازی استارت آپ ها به دلیل بکر بودن بازار داخلی نسبت به سایر نقاط دنیا عموماً در زمان سریعتری به نتیجه میرسد و کسب و کار نوپای شما میوه میدهد.
آیا همه استارت آپ ها در زمینه تکنولوژی شکل میگیرند؟
استارت آپ های امروزی وابستگی تنگانگی با تکنولوژی و فناوری دارند به اعتقاد بسیاری از نظریه پردازان استارت آپ ها صرفاً در فضای تکنولوژی متولد میشوند و استارت آپ خارج از این فضا را دارای معنای واقعی خود نمیدانند.
اما عده دیگری به تمامی کسب و کارهای کوچکی که با ایدهای نو پا به عرصه بگذارند استارتاپ میگویند. به اعتقاد این افراد صاحب نظر هر ایدهای که بتواند مدل کسب و کار شما را تغییر دهد و به یک کسب و کار جدید برسد، استارتاپ گفته میشود. بنابراین همه استارتاپ ها لزوما در حوزه تکنولوژی و اینترنت قرار ندارند.
پس چرا بیشتر استارت آپ ها وابستگی بسیار زیادی به اینترنت دارند؟
اینترنت و در حالت کلیتر تمامی فناوریهای نوین به دلیل ویژگیهای منحصر به فردی که دارند توانستهاند پتانسیل بسیار بالایی برای راه اندازی ایدههای جدید داشته باشند و به همین سبب موجب شکلگیری بسیاری از استارت آپ ها در این زمینه شده است. فناوری های جدید هر روز با پیشرفت بسیاری روبرو هستند و همین موضوع باعث گردیده تا فضای بسیاری خوبی برای پایهریزی بسیاری از ایدهها و شکلگیری کسب و کار نوپا در این حیطه بوجود آید.
نحوه راه اندازی استارت آپ چگونه است؟
پیش از اینکه قصد راهاندازی استارت آپ را داشته باشید بهتر است ابتدا خودتان را بشناسید که آیا به راهاندازی استارتآپ علاقهای دارید؟
در واقع شما به عنوان بنیانگذار یک کسب و کار نوپا باید بتوانید ریسک پذیر باشید و به دنبال چالشهای موجود در مسیر راه اندازی استارت آپ خود باشید، اگر شما به دنبال راه اندازی یک کسب و کار بیدردسر و مطمئن هستید بیتعارف میگویم که به سراغ استارتاپها نروید!!
راه اندازی استارت آپ به آدم ریسک پذیر و سخت کوشی نیاز دارد که از مشکلات و شکستهای موجود در این مسیر واهمهای نداشته باشند، بتوانند از ایده خود دفاع کنند و افراد را برای سرمایهگذاری در طرحها و ایدههای استارت آپی خود مجاب کنند؛ بنابراین اگر این توانایی را در خود میبینید در ادامه با من باشید تا به دنیای استارتاپها قدم بگذاریم.
اما قدم اول در مسیر راه اندازی استارتاپ ها چیست؟ در گام اول شما باید صاحب ایدهای نو باشید. داشتن یک ایده ناب و بکر میتواند تا حد زیادی میزان موفقیت شما را در این مسیر تضمین کند. بنابراین لازم است ایده پردازی اولیه کسب و کارهای نو پا را جدی بگیرید.
برای ایده پردازی در استارت اپ ها بهتر است ابتدا نیاز جامعه را بشناسیم و به دنبال پاسخ این سوال باشیم که این کسب و کار نوپای ما قرار است کدام نیاز از جامعه را برطرف کند؟ و یا با ارائه این خدمات چه تاثیر بر سهولت زندگی مردم خواهد گذاشت؟
این سوالات در کمال سادگی خود اما سوالات مهم و اساسی برای راه اندازی هر کسب و کار نوپا هستند؛ برای درک بهتر از اهمیت این سوالات بهتر است نگاهی به کسب و کارهای نوپای خود اعم از فروشگاههای اینترنتی، تاکسیهای اینترنتی، اپلیکشینهای پرداخت و … بیندازیم.
در همه این موارد که معمولاً با موفقیتهای چشمگیری نیز روبرو شدهاند نیازهای مهمی از ما را برآورده میسازند. مثلاً تاکسیهای اینترنتی با ایجاد رویکردی نو برای حمل و نقل توانستهاند علاوه بر تسریع در زمینه حمل و نقل مسافران، هزینههای این خدمات را کاهش دهند و همچنین سودآوری مناسبی نیز برای رانندگان داشته باشند.
اما در قدم بعدی باید بتوانید تیم مناسبی برای پایهریزی ایدههای خود پیدا کنید. تیم سازی مناسب میتواند ایدههای خام شما را به محصولات و خدمات قابل استفادهای برای مشتریان تبدیل کند به همین خاطر لازم است تا بتوانید از افرادی در تیم خود استفاده کنید که علاوه بر مهارت و دانش کافی در زمینه تخصصی خود، بتواند روحیه استارتاپی شما را درک کنند و همراه و همپای شما با انواع چالشهای موجود در مسیر روبرو شوند و تمام تلاش خود را برای حل آنها بکار گیرند.
اما مطمئناً شما برای طی کردن این مسیر مهم و بزرگ با هزینههای مختلفی مواجه هستید، بنابراین تامین سرمایهگذار را میتوانیم به عنوان قدم سوم برشماریم. اگر شما خودتان سرمایهگذار پروژه باشید که میتوانید بدون دغدغه این مسئله، کار خود را آغاز کنید اما اگر برای تامین هزینههای پروژه خود نیاز به جذب سرمایهگذار دارید به سراغ افراد علاقهمند به حوزه کاری خود بروید و درباره جذابیتهای پروژه خود بگویید و آنها را برای سرمایهگذاری در پروژه خود مشتاق کنید.
پس چرا بیشتر استارت آپ ها شکست میخورند؟
امروزه به دلیل گسترش اینترنت، دسترسی به بسیاری از اطلاعات در زمینههای گوناگون، سادهتر از هر آن چیزی است که فکرش را بکنید اما با این وجود ما شاهد شکست بیشتر ایدههای استارتاپی هستیم، در واقع بسیاری از این ایدههایی که بنیانگذاران کسب و کارهای نو به سراغ آنها میروند از زمان راه اندازی آنها گذاشته است، شما نباید به سراغ ایدههایی بروید که در حال حاضر به بهترین شکل ممکن در جامعه شما وجود دارد، و مدل کسب و کاری شما هیچ مزیت رقابتی نسبت به کسب و کارهای موجود ندارد، در واقع این به معنای ایدهای مخالف بر تعاریف اولیه یک استارتاپ است.
در ادامهی مسیر، عوامل بسیاری مانند مدل سازی غیردقیق، مشکلات کار تیمی، سرمایه ناکافی و عدم توجه به تبلیغات و برندسازی و … در شکست استارتاپ شما نقش دارند که ما در مقاله “چرا استارت آپ ها شکست می خورند؟” به سراغ تک تک این عوامل و نحوه برطرف سازی آنها خواهیم رفت.
مهمترین عوامل در موفقیت استارت آپ ها چیست؟
موفقیت استارت اپ ها و به بار نشستن ایدههای خام آن مطمئناً پیرو یک عامل نیست، بلکه عوامل بسیاری در این مسیر نقش دارند، شاید مهمترین آن خود شما و نحوه عملکرد شما باشد. شما به عنوان بنیانگذار استارتاپِ خود باید بتوانید تعامل و روابط سازنده را در تیم خود نهادینه کنید و آنها را برای ادامهی مسیر مشتاق کنید؛ مطمئناً اگر شما انگیزه کافی را برای ادامهی مسیر نداشته باشید و از کاری که شروع کردید ناامید شوید به زودی تیم شما هم از ادامه راه خسته میشوند بنابراین انرژی شما برای کار کردن و پیش بردن مسیر میتواند مهمترین عامل برای ایجاد انگیزه در تیمتان باشد.
در طول مسیر تحقیقات و مطالعات خود را برروی ایده اولیه متوقف نکنید، همانطور که میدانید امروزه نیازهای جوامع به سرعت در حال تغییر است از همین رو ممکن است گاهی لازم باشد ایدههای خود را بروزرسانی کنید و آن را در جهت خواست جامعه تغییر دهید. بنابراین انعطاف پذیری را فراموش نکنید؛ معمولاً ایدههایی که در مسیر خود انعطافپذیری کافی را نشان نمیدهند، به راحتی با شکست مواجه میشوند.
از دیگر عوامل موفقیت شما بازاریابی اصولی و هدفمند است، به همین منظور باید جامعه هدف خود را بشناسید و به شکلی هدفمند و به صرفه به سراغ تبلیغات و بازاریابی بروید تا هم بتوانید برندسازی خوبی داشته باشید و بیشترین بازخورد را از تبلیغات خود داشته باشید.
همانطور که میدانید عوامل موفقیت استارتاپ ها را نمیتوان در چند مورد خلاصه کرد بلکه عوامل بسیاری زنجیروار بهم پیوستهاند و میتوانند موفقیت شما را در این مسیر شکل دهند. به همین خاطر ما سعی میکنیم در مقالات آتی خود، در این خصوص به بررسی گستردهتری از عوامل موفقیت استارتاپ ها بپردازیم.
سخن پایانی
برای داشتن یک استارت آپ موفق سعی کنید همواره بروز باشید، برای رسیدن به ایدههای نو مشتاق باشید و مطالعات خود را در این مسیر افزایش دهید، این مطالعات میتواند سرمایهگذاری مناسبی بر روی خودتان باشد که ثمرههای آن را در موفقیتهای پیشرو لمس خواهید کرد.