راهنمای راه اندازی مرغ فروشی
شغل مرغ فروشی یکی از مشاغل ضروری در هر شهر و منطقهای است، امروزه مرسوم است که مغازه مرغ فروشی را بصورت فروشگاه مرغ و ماهی در کنار هم راه اندازی میشوند تا بتوانند فروش و درآمدزایی خود را افزایش دهید. در واقع مرغ و ماهی از جمله اقلام غذایی و پرمصرف در سبد غذایی خانوارها محسوب میشود. و به همین علت فروش بسیار بالایی دارند و همین موضوع نوید از بالا بودن درآمد مرغ فروشی میدهد. سود مرغ فروشی ممکن است در نگاه اول چشم گیر نباشد اما با توجه به فروش بالا در شغل مرغ فروشی میتوان انتظار درآمد خوبی را پس از راه اندازی مغازه مرغ فروشی داشت.
بازار هدف شما در شغل مرغ فروشی در درجه اولیه تمامی مردم را شامل میشود چرا که مرغ یکی از اجزای سبد غذایی خانواده های ایرانی را تشکیل میدهد اما از سوی دیگر مشتریان عمده شما میتوانند رستوران ها، آشپزخانه ها و کترینگ ها و … باشند.
راه اندازی مغازه مرغ فروشی را از کجا شروع کنیم؟
برای راه اندازی فروشگاه مرغ و ماهی و یا به صورت مستقل مغازه مرغ فروشی علاوه بر تهیه فروشگاهی با رعایت اصول صنفی (که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت) باید مکان مناسبی را برای این شغل در نظر داشته باشیم، دسترسی راحت و آسان یکی از موارد مهم در راه اندازی مغازه مرغ فروشی است، زیرا افزایش درآمد مرغ فروشی با افزایش فروش محقق خواهد شد و به همین خاطر داشتن یک مغازه با پاخور خوب میتواند شروع خوبی در شغل مرغ فروشی باشد و اما ما در ادامهی این مقاله به بررسی جنبههای مختلف راه اندازی مرغ فروشی و یا فروشگاه مرغ و ماهی خواهیم پرداخت و موارد مهمی از این دست را بررسی خواهیم کرد.
درآمد مرغ فروشی چقدر است؟
با توجه به هزینههای بالای پرورش مرغهای خوراکی و تبدیلشدن این محصول به یک کالای استراتژیک که حساسیت بیشتر مردم و دولت را به دنبال داشته، حاشیه سود مرغ فروشی مانند سایر مشاغل چندان بالا نیست
میزان درآمد تقریبی و سود در شرایط عادی بین 12 تا 20 میلیون تومان است.
موقعیت مکانی فروشگاه خیلی در میزان درآمد تأثیر بسزایی دارد
سود مرغ فروشی چقدر است؟
حاشیه سود مرغ فروشی مانند سایر مشاغل چندان بالا نیست و به ازای فروش هر کیلو مرغ گرم حدود ۸ درصد سود به مرغ فروش تعلق میگیرد
ولی اگر فروش روزانه خود را به بالای ۳۰۰ کیلو مرغ گرم برسونید، به درآمد ایده آل و مناسبی خواهید رسید
راهنمای انتخاب شغل مرغ فروشی
سرمایه اولیه و هزینه راه اندازی مغازه مرغ و ماهی چقدر است؟
هزینه رهن و اجاره مغازه:
بخشی از سرمایه اولیه مربوط به هزینه مغازه فروشگاه مرغ و ماهی مثل پول رهن یا اجاره ماهیانه بسته به محله هر مغازه متفاوت است.
هزینه مغازه فروشگاه مرغ و ماهی شامل هزینه اجاره ماهیانه، هزینه آب، برق، گاز و تلفن، هزینه حقوق و دستمزد و بیمه، هزینه خواب جنس، هزینههای خرید و هزینههای جانبی خرید عمده فروشگاه مرغ و ماهی است. سرمایه لازم برای مغازه جهت خرید اجناس نیز به متراژ مغازه بستگی دارد
تجهیزات و ویترین و دکوراسیون مغازه:
هزینه بعدی مربوط به ویترین مغازه و تجهیزات فروشگاه است که بر اساس متراژ مغازه و نیاز فروشگاه و سلیقه شخصی محاسبه میشود
سرمایه لازم برای خرید محصولات :
سرمایه لازم برای راه اندازی این شغل حداقل 20 تا 30 میلیون تومان است
حداقل هزینه راه اندازی
حداکثر هزینه راه اندازی
میزکار - دستگاه مرغ خردکن - ترازو - یخچال - فریزر | 100 میلیون تومان | 200 میلیون تومان |
خرید محصول | 5 میلیون تومان | 20 میلیون تومان |
امنیت فروشگاه | 3 میلیون تومان | 20 میلیون تومان |
لیست تجهیزات شغل مغازه مرغ فروشی
لیست محصولات مغازه مرغ و ماهی
مراکز تامین تجهیزات و محصولات مرغ و ماهی
نمونه های واقعی
مزایای شغل مرغ فروشی چیست؟
- پایین بودن هزینههای راهاندازی و عدم نیاز به سرمایه اولیه بالا که هرکسی را قادر به راهاندازی آن میکند.
- ارائه محصولی مصرفی و تغذیهای که مشتریان بهصورت همیشگی و زودبهزود به مغازه شما برمیگردند برخلاف مشاغلی نظیر فروش لوازمخانگی که دوره مصرف طولانیای دارند.
- عدم نیاز به تخصص و مهارت خاص برای این شغل.
- رونق شغل مرغ فروشی در برخی ایام سال نظیر ایام ماه محرم، ایام عید نوروز و … که روزانه را چندین برابر میکند.
معایب شغل مرغ فروشی چیست؟
- از معایب اساسی این شغل، نگهداری مرغ و ماهی برای درازمدت است و از آنجا که این مواد ممکن است بسیار سریع فاسد شوند
- باید تهیه آنها و فروششان بهصورت تدریجی و هر روز شکل بگیرد.
- همچنین بوی زهم ماهی میتواند برای برخی افراد ناخوشایند باشد.
- تمیز کردن ماهی و جداسازی استخوانهای آن نیز مشکل برخی از فروشندگان است.
- حاشیه سود پایینی نیز برخوردار است و درصورتیکه نتوانید روزانه فروش بالایی داشته باشید، چندان شغل سودرسانی نیست.
- دورهفروش پایین محصول: باید به گم که برای فروش هر مرغ گرم سه روز فرصت دارید و بعدش باید مرغها به سردخانه زیر صفر منتقل به شن. از این سه روز هم، شانس فروش در روز دوم و سوم بسیار پایینتر میاد و اگر بخواهید مرغ گرمی که سه روز از بسته بندیش گذشته رو بفروشید باید از سودتون بگذرید (در اغلب اوقات) و گاهی هم پیش میاد که مجبور بشید مرغهای گرم نزدیک به زمان انقضای سه روز رو خودتون بردارید، حالا آگه تعداد این مرغها زیاد باشه
تحلیل شغل مرغ فروشی
رسته کسب و کار
میزان سرمایه
میزان رضایت
میزان تخصص
میزان زمان
میزان تحصیلات
سهولت در راه اندازی
بازار هدف شغل مرغ فروشی
- مشتریان معمولی و خانوارهایی که برای بخشی از سبد غذایی خود به مرغ گرم نیاز دارند.
- غذاخوریها و مراکز تهیه غذای آماده
- رستورانها و هتلها
- مراکز دولتی و خصوصی و ….