کارآفرین کیست؟
تا به امروز اقتصاددانان تعریف ثابتی برای کارآفرین یا کارآفرینی مشخص نکرده اند ولی مفاهیم بسیاری در این باره مطرح کرده اند که باهم نگاهی به این مفاهیم می اندازیم؛ کارآفرین به کسی گفته می شود که کسب و خود را راه اندازی کرده است ؛ بله همین جمله ساده تعریف کارآفرین است ولی همانطور که می دانید این جمله بیانگر خیلی حرف هاست در واقع اگر بخواهیم شخص کارآفرین و کارآفرینی رو تفسیر کنیم پی میبریم که کارآفرین کسی است که در کارهایش نوآوری و ریسک پذیری بالایی دارد و همواره در تلاش است که مسیر مخصوص به خود را خلق کند تا به اهداف کوتاه و بلند مدت خود دست یابد.
کارآفرین فردی است که مدل تجاری کسب و کار خود را راه اندازی و توسعه می دهد در واقع سرمایه فیزیکی و انسانی لازم برای شروع یک کسب و کار موفق را جمع آوری و نقشه راه رسیدن به یک کسب و کار موفق را ترسیم و برای پیاده سازی این نقشه راه هر روز تلاش میکند.
کارآفرینی و بررسی آن
به این موصوع فکر کنید که 100 سال قبل یک کارآفرین چه گزینه هایی داشت؟ اگر مهارت و توانایی ساخت و سرمایه گذاری برای ساخت و خرید چیزی را نداشت، نمی توانست کاری انجام دهد حالا سریع به امروز برگردید جالبه که بدونید در حال حاضر 582 میلیون کارآفرین در جهان وجود دارد؛ فرصت ها را از دست ندهید
تعریف کارآفرینی سال هاست که ثابت مانده و تغییری نکرده است ولی امکان تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق بسیار سخت شده است در این مقاله ما قصد داریم بررسی دقیقی به معنای کارآفرین و کارآفرینی داشته باشیم پس حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
ویژگی کارآفرینان
برای شروع مهارت ها و توانایی هایی که یک کارآفرین موفق باید داشته باشد را مورد بررسی قرار میدهیم؛ فرد کارآفرین باید ایده پرداز و خلاق باشد و از طرفی ابتکار عمل خوبی داشته باشد. این یک واقعیت است که سرمایه گذاران معمولا همیشه تمایل به سرمایه گذاری در کسب و کار ها و پروژه هایی دارند که ایده جذاب و چشم گیری داشته باشد و این ایده چشم گیر بازدهی خوبی در برابر مبلغ سرمایه گذاری شده داشته باشد؛ از این رو کارآفرینی نیاز به یک ایده ناب برای سرمایه گذاری دارد.
ویژگی های یک کارآفرین چیست؟
کارآفرینان موفق دارای چند ویژگی هستند که آنها را متمایز میکند که شامل:
کنجکاوی ، آزمایش و تحلیل مسایل، سازگاری، قاطعیت، تیم سازی، تحمل ریسک، کنار آمدن با شکست ، پایداری، نوآوری ، تمرکز بلند مدت
ویژگیهای رهبری کارآفرینان
ویژگی رهبری در کارآفرین از ویژگی های کلیدی است که هر کارآفرین باید آن را داشته باشد چون این کارآفرین است که یک کسب و کار را راه اندازی می کند و از ابتدا با کارکنان ارتباط نزدیک دارد و در مقابل با سرمایه گذاران کسب و کار برای دادن اطمینان از سرمایه گذاری امن باید مهارت مدیریتی عالی داشته باشد.
از طرف دیگر، کارآفرین باید یک رهبر باشد که بتواند برای همکاران و کارکنان الهامبخش باشد و همچنین شخصی با ویژگی آیندهنگری با حس مأموریت شناخته شود چون مهم است که کارآفرین، سرمایهگذاری را با انگیزه کرده و هدایت کند. یعنی ، ارزشها، مهارتهای ساخت تیم و تواناییهای مدیریتی، مهارتها و ویژگیهای کلیدی هستند که یک کارآفرین باید داشته باشد.
تخریب خلاقانه کارآفرین
زمانیکه در مورد حذف بعضی از شرکت ها یا موفقیت بعضی دیگر و همچنین حفظ موضع رهبری خود در بازار، صحبت می شود به واژه تخریب خلاقانه برخورد میکنیم. تخریب خلاقانه به جایگزینی محصولات و شرکتهای ضعیفتر با محصولات و شرکتهای کارآمدتر، نوآورانهتر و خلاقانهتر اشاره دارد که در آن، بازار سرمایهداری به این معنی است که تنها بهترین ها باقی می مانند، در حالی که دیگران با اهداف تخریب خلاقانه از بین میروند. به زبان دیگر، کارآفرینانی که دارای ایده تغییر و مهارتها و ویژگیهایی برای موفقیت هستند، اطمینان حاصل میکنند که محصولات، برندها و سرمایهگذاریهایشان، سهم بازار شرکتهای موجود که یا ارزشها را ایجاد نمیکنند یا بهسادگی ناکارآمد هستند، از آن خود کرده است. بنابراین، این روند تخریب ایدههای قدیمی و ناکارآمد از طریق ایدههای جدید و خلاقانه بهعنوان تخریب خلاقانه شناخته میشود که در واقع کارآفرین وقتی یک سرمایهگذاری جدید را راهاندازی میکند، انجام میدهد.
ریسک پذیری کارآفرین
کارآفرینی و مهارتها و ویژگیهای مورد نیاز کارآفرینان همراه با چگونگی تعامل آنها در تخریب خلاقانه را مورد بحث قرار دادیم. این بدان معنا نیست که همه کارآفرینان موفق هستند؛ زیرا این واقعیت وجود دارد که آنها میتوانند قربانی تخریب خلاقانه شوند؛
بهعلاوه بهدلیل فقدان صفات دیگر، اکثریت سرمایهگذاریهای جدید بیشتر از یک سال دوام نمیآورند. زمانیکه سرمایهگذاریها ناکام میشوند، سؤال واضح این است که چه کسی مسئول نقص است و پول چه کسی از بین رفته است.
پاسخ این است که کارآفرین پول خود را سرمایهگذاری میکند یا سرمایه را از سرمایهگذاران فرشته و سرمایهداران میگیرد، یعنی اگر سرمایهگذاری دچار مشکل شود، کارآفرین و سرمایهگذاران پول خود را از دست میدهند. توجه داشته باشید همانطور که قبلاً ذکر شد، کارکنان و مدیران حرفهای مشاغل خود را از دست میدهند مگر اینکه آنها در سرمایهگذاری مشارکت داشته باشند؛ در غیر اینصورت پولشان در معرض خطر نیست.
در واقع کارآفرین در معرض ریسک قرار میگیرد یعنی موفقیت یا عدم موفقیت شرکت بر روی کارآفرین منعکس میشود.
کارآفرینان معروف جهان
اپرا وینفری
اپرا وینفری یکی از افرادی است که توانسته از زندگی فقیرانه خود در کودکی، به ثروتمندترین آفریقایی-آمریکایی قرن بیستم تبدیل شود. «ملکهی میزگرد روزها» که ثروت او را بیش از ۳ میلیارد دلار تخمین میزنند را میتوان بانفوذترین زن در جهان نامید؛ چرا که قدرت و نفوذش میتواند باعث موفقیت یک کتاب یا رئیس جمهور شود!
والت دیزنی
والت دیزنی علاقه زیادی به نقاشی داشت و در کودکی معمولاً با کشیدن نقاشی اسبهای مزرعه، خود را سرگرم میکرد. وقتی بزرگتر شد، به عنوان یک کارتونیست در دفتر روزنامه استخدام شد؛ ولی نتوانست به موفقیت چشمگیری دست یابد. وی در نهایت وارد بخش آگهیهای بازرگانی تلویزیون شد و کمکم به انیمیشن علاقه پیدا کرد و توانست استودیوی شخصی خود را در زمینهی تولید انیمیشن راهاندازی کند.
جی.کی. رولینگ
جی.کی. رولینگ نام خالق داستانهای مشهور و خواندنی هریپاتر است. تا قبل از نگارش داستانهای هریپاتر، به عنوان یک زن معمولی تلاش میکرد تا زندگیاش را اداره کند. او بعد از فروش مجموعه داستانهای هریپاتر شهرت زیادی به دست آورد و توانست به یکی از زنان ثروتمند جهان تبدیل شود. در حال حاضر ثروت او را در حدود یک میلیارد دلار تخمین میزنند.
جان پاول
امروزه جان پاول بیشتر به خاطر محصولات پلمیچل و پترون تکیلا شناخته میشود. جان پاول دیجوریا همه چیز را از صفر شروع کرد. وی از والدینی آلمانی و ایتالیایی متولد شد و کودکی خود را در پرورشگاه و در میان گروههای خیابانی گذراند.
وقتی برای اولین بار سیستم پاول ویچل را راهاندازی کرد، برای فروش محصولاتش به در خانهها مراجعه میکرد و مجبور بود شبها را در اتومبیلش صبح کند. برای رسیدن به موفقیت، هزینههای زیادی پرداخت کرد. در حال حاضر درآمد سالانهی وی را در حدود ۹۰۰ میلیون دلار تخمین میزنند.
سارا بردلاو
سارا بردلاو مشهور به سی.جی والکر را میتوان یک زن اُعجوبه دانست. او به عنوان اولین سیاه و سفید میلیونر آمریکایی شناخته میشود. وی در سال ۱۸۶۷ متولد شد. والدین، خواهر و برادرش در مزارع لوئیزیانا به عنوان برده کار میکردند. او اولین فرد از اعضای خانواده بود که شانس با او همراه شده و در آزادی کامل متولد شد.
استیو جابز
کمپانی اپل را با یکی از دوستان دوران کودکیاش به نام استیو زنیاک که متخصص الکترونیک بود، راهاندازی کرد. اغلب از او با نام پدربزرگ دنیای دیجیتال یاد میشود. در واقع کار استیو یک تغییر بزرگ و شگرف در دنیای الکترونیک به وجود آورد. در زمان مرگش ثروت خالص وی را در حدود ۸.۳ میلیارد دلار تخمین زدند و اعتبار و نام او صرف بسیاری از محصولات رایانهای نسل بعدش هم شد.
اندرو کارنگی
کارنگی قبل از اینکه شرکت خود (شرکت فولاد ایالات متحده یا یو. اس. استیل) را راهاندازی کند، مدتی را به عنوان کارمند شرکت راهآهن پنسیلوانیا مشغول به کار بود و در این کار نیز بسیار موفق بود. علیرغم اینکه او را میتوان یکی از ثروتمندان آمریکایی دانست، ولی دست سخاوت خوبی داشت و سعی میکرد بیشتر ثروت خود را صرف امور خیریه کند.
بنجامین فرانکلین
تنها یک کارآفرین قادر است که برخی از آزمایشات خاص بنی را تکرار کند. بیشترین شهرت فرانکلین به واسطهی کشف و طرح نظریاتی چون میلهی برقگیر، عینک دو کانونی، اجاق چوبسوز فرانکلین، و هارمونیکای شیشهای شهرت یافت
جان دیویس راکفلر
حتی اگر جان دیویس راکفلر را ثروتمندترین مرد تاریخ آمریکا بدانیم، نمیتوانیم بگوییم که تنها بخت و اقبال خوب باعث رشد و پیشرفتش شده است. راکفلر یکی از ثروتمندترین مردانی است که تا به حال میزیسته است. پدرش فروشندهی دورهگرد بود و زندگی فقیرانهای داشتند. در خردسالی با فروش شکلات و انجام کارهای پیش و پا افتاده همسایگان، سعی میکرد درآمد مختصری داشته باشد تا اینکه تلاش و پشتکارش بالاخره نتیجه داد و کمپانی استاندارد اویل را بنیان نهاد. هیچ شغل و کسب و کاری مثل تجارت نفت نیست و همین عامل رشد و افزایش ثروت راکفلر شد
زم و ارادهی هانس کریستین اندرسون او را تبدیل به یکی از مشهورترین و موفقترین کارآفرینان جهان کرد.
هانس کریستین اندرسون
کودکی اندرسون در فقر گذشت، در چهارده سالگی به کپنهاگ رفت و یک فالگیر به او نوید یک زندگی خوب را داد و به او گفت علیرغم درد و مشقتهای زیاد در کودکی، فرد مشهوری خواهد شد.
بعد از ترک مدرسه، اندرسون شروع به انتشار نوشتههایش کرد. داستانهایش به سرعت مشهور شد و به همین واسطه شهرتی که آن پیشگو در کودکی به او وعده داده بود، محقق گشت. او هرگز دوران سخت زندگیاش را فراموش نکرد. داستان دخترک کبریت فروش، الهام گرفته از داستان زندگی مادرش بود که مجبور بود در کودکی برای گدایی به خیابان برود. همچنین خود اندرسون، داستان جوجه اردک زشت را به عنوان زندگینامهاش معرفی کرده است.
کارآفرینان معروف ایران
- برادران محمدی دیجی کالا (بنیان گذاران دیجی کالا)
- مجید حسینی نژاد، بنیان گذار علی بابا
- میلاد منشی پور، بنیان گذار تپ سی
- ایسمینار و مانوئل اوهانجانیانس
- محمدرضا آقایا، بنیان گذار استارتاپ باسلام
- نازنین دانشور، بانوی کارآفرین ایرانی و بنیان گذار تخفیفان
- کارآفرین ایرانی، محمدرضا فرحی بنیان گذار بیمه بازار
- علیرضا صادقیان مؤسس نت برگ
- حامد تاج الدین، هم بنیان گذار و مدیرعامل آچاره
- مهدی نایبی، بنیان گذار الو پیک
چگونه کارآفرین شویم؟
نظریه های زیادی از دانشمندان و محققان درباره کارآفرینی وجود دارد در واقع کارآفرینی یا از اشتیاق ناشی می شود یا از شناسایی فرصت های مناسب تجاری است.
شخصی که علاقه زیادی به توسعه مدارهای الکترونیکی دارد ممکن است (به طور تصادفی) یک دستگاه عالی تولید کند. چنین فردی ممکن است لزوما تفکرات تجاری را در ذهن نداشته باشد، اما اشتیاق محض او را هدایت می کند.
او به کسی گوش نمی دهد و با ارائه خود، محصولی کاملا قابل فروش تولید می کند که بازدهی بسیار بالایی دارد. او در دسته اول کارآفرینان پرشور قرار می گیرد. این در حالی است که یک تاجر با تیزبینی در کسب و کار و احساس فرصت سود با یک رویکرد mix-n-match در گروه دوم قرار می گیرد.
صرف نظر از طبقه اصلی، یک ایده کارآفرینی اگر به خوبی پرورش یابد و به درستی هدایت شود، می تواند به یک کار تجاری بسیار سودآور تبدیل شود.